HGK: U prosincu ćemo potrošiti rekordne 15,3 milijarde kuna

Porezna reforma i više plaće rezultirali su optimizmom i povećanom potrošnjom građana, a upravo to je temelj rasta u odnosu na 2018.", istaknula je direktorica Sektora za trgovinu HGK Tomislava Ravlić

201
Procjena HGK o blagdanskoj potrošnji
Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK

Hrvatski građani će tijekom ovih blagdana potrošiti 15,3 milijarde kuna, što je pola milijarde kuna više nego u istom razdoblju prethodne godine, procjena je Hrvatske gospodarske komore (HGK) predstavljena u subotu na konferenciji za medije.

Procjena HGK o blagdanskoj potrošnji odnosi se na razdoblje od 1. prosinca 2019. do 1. siječnja 2020. godine, a direktorica Sektora za trgovinu HGK Tomislava Ravlić pojasnila je procjena obuhvaća sve troškove građana nastale u tom razdoblju. Glavni pokretač blagdanske potrošnje je trgovina na koju će, prema procjeni HGK, otpasti oko 14 milijardi kuna.

“Porezna reforma i više plaće rezultirali su optimizmom i povećanom potrošnjom građana, a upravo to je temelj rasta u odnosu na 2018.”, istaknula je Tomislava Ravlić.

U prosincu trošimo najviše

>>U prosincu smo potrošili rekordnih 14,85 milijardi kuna

Dodatni doprinos potrošnji dat će lanjsko povećanje neoporezivoga dijela za božićnice i regres, budući da je sve više poslodavaca svojim radnicima odlučilo isplatiti dodatnu plaću, veće božićnice i bonuse, kaže Ravlić, uz napomenu da je do sada pola milijuna građana dobilo trinaestu plaću.

Prosinac je u posljednjih deset godina udarno potrošačko razdoblje. U “klasičnim” mjesecima troši se od osam do maksimalno deset milijardi kuna, dok je za vrijeme rekordnih turističkih sezona, tijekom srpnja i kolovoza, maksimalna potrošnja dosezala 14 milijardi kuna.

U prosincu se najviše troši u tjednu uoči Božića, od 19. do 24. prosinca, a tradicionalno se najviše kupuju igračke, kozmetika, odjeća i obuća, tehnika, knjige, božićne dekoracije te delikatesni prehrambeni proizvodi, rekla je Ravlić.

Trgovina je, dodala je, stabilna u posljednjih pet godina, a promet od kolovoza 2014. bilježi rast, uz samo četiri mjeseca pada i jedan mjesec stagnacije. U prvih devet mjeseci 2019. u odnosu na isto lanjsko razdoblje promet u maloprodaji porastao je za 3,7 posto.

Direktorica Sektora za trgovinu HGK-a govorila je i o promjenama u navikama potrošača. Istraživanje tvrtke Nielsen pokazalo je da je nekada najviše potrošača brinulo o troškovima života, a danas najviše potrošača (29 posto) kao prioritet ističe brigu o zdravlju. Troškovi života prioritet su za 21 posto potrošača, a ravnoteža privatnog i poslovnog života za njih 20 posto.

“To nam govori da se gospodarstvo stabiliziralo i da se optimizam potrošača povećao, i da unatoč problemima, naše građani bolje žive odnosno da je standard bolji”, istaknula je Tomislava Ravlić.

Rast online prodaje

Iako i u Europskoj uniji i u Hrvatskoj sve više raste online prodaja, Hrvatska prema podacima Eurostata još uvijek zaostaje. U Hrvatskoj je lani putem interneta povremeno kupovalo 27 posto potrošača koji se služe internetom, a u Europskoj uniji 50 posto.

Ravlić je dodala da su kupci sve informiraniji i kritičniji te da se sve više koristi tzv. omnichannel pristup koji kombinira tradicionalnu i online kupovinu, “Kupci naruče robu online pa je isprobavaju u fizičkoj trgovini“, pojasnila je Ravlić.

Još uvijek najčešće kupujemo u kvartovskim trgovinama (35 posto), zatim u supermarketima (33 posto), hipermarketima (19 posto) i diskontima (12 posto), pokazalo je već spomenuto istraživanje Nielsena.