Bez održive demografije nema budućih poreznih obveznika

Direktiva o usklađenju privatnog i poslovnog života promiče fleksibilnost rada, olakšavanje zapošljavanja i napredovanja žena te veće uključivanje očeva u brigu o djeci. Hrvatsko zakonodavstvo pravila iz Direktive treba implementirati u manje od tri godine.

85
Direktiva o usklađenju privatnog i poslovnog života

Europsko stanovništvo stari, a većina zemalja već niz godina bilježi negativan demografski trend. Kako trenutačno stanje ugrožava konkurentnost europskog gospodarstva te fiskalnu i održivost mirovina, Europska unija donijela je Direktivu o usklađenju privatnog i poslovnog života. Članice Unije pravila Direktive trebaju prenijeti u nacionalna zakonodavstva do kolovoza 2022. godine.

Direktiva o usklađenju privatnog i poslovnog života promiče fleksibilnost rada, olakšavanje zapošljavanja i napredovanja žena te veće uključivanje očeva u brigu o djeci. O ovoj temi razgovaralo se i na konferenciji Odgovorni poslodavci za odgovorno roditeljstvo 2.0. Sudionici konferencije složili su se da u fokusu budućih politika vezanih uz rad trebaju biti žene jer su upravo one ključne za demografiju. Time će se baviti i Hrvatska tijekom predsjedanja Vijećem Europske unije.

Josip Aladrović, ministar rada i mirovinskog sustava, najavio je kako će Hrvatska tijekom predsjedanja Vijećem EU razmotriti inovativne oblike rada. Hrvatsko zakonodavstvo pravila iz Direktive o usklađenju privatnog i poslovnog života treba implementirati u manje od tri godine.

Implementacija pravila iz Direktive u hrvatsko zakonodavstvo do kolovoza 2022. godine

„Globalne promjene u svijetu rada uzrokovane razvojem novih tehnologija te njihovim utjecajem na poslovne procese bit će jedan od pokretača rasprave za vrijeme hrvatskog predsjedanja. Želimo nametnuti teme prilagođavanja uvjeta rada novim izazovima i potrebama na tržištu rada te očuvanju i stvaranju kvalitetnih radnih mjesta. Pritom će se naglasak staviti na dodatno osnaživanje prava radnika, njihovu zaštitu i sigurnost na radnom mjestu te ostvarivanje ravnoteže između poslovnog i privatnog života. Hrvatsko predsjedništvo će u svrhu povećanja dobrobiti zaposlenih na radnom mjestu, ali i ostvarivanja ravnoteže između privatnog i poslovnog života, dodatno razmotriti različite aspekte inovativnih oblika rada kroz dijalog sa socijalnim partnerima i ostalim dionicima na tržištu rada“, kazao je ministar Josip Aladrović.

Direktiva o usklađenju privatnog i poslovnog života stvara suvremeni pravni okvir za uspostavljanje bolje ravnoteže poslovnog i privatnog života za muškarce i žene koji se skrbe o djeci i članovima obitelji. Ona uključuje očinski dopust od najmanje 10 dana, 5 slobodnih dana za skrb o članovima obitelji, nova pravila o korištenju roditeljskog dopusta koja potiču očeve da četiri mjeseca provedu u brizi za dijete, te pravo na fleksibilno radno vrijeme za roditelje djece do 8 godina.

Važna uloga žena u postizanju poslovnih ciljeva

„Naglasak Direktive je na fleksibilnosti i većem uključenju očeva u brigu o djeci zbog poboljšavanja mogućnosti zaposlenja i pravičnih poslovnih prilika za žene. One još uvijek zbog obiteljskih obaveza često nisu u mogućnosti iskoristiti svoj puni potencijal iako su obrazovanije nego ikada prije. Pozadina donošenja Direktive je vrlo jednostavna – sve nas je manje i potrebno je dugoročno strateško djelovanje kako bismo osigurali konkurentnost i poreznu održivost. Bez održive demografije nema današnje djece – sutrašnjih kupaca proizvoda i usluga te budućih poreznih obveznika“, istaknula je Diana Kobas Dešković, predsjednica Instituta Zaposlena mama.

Vali Marszalek, izvršna direktorica Global Compact mreže Hrvatska i savjetnica za održivi razvoj i društveno odgovorno poslovanje u Hrvatskoj udruzi poslodavaca, pojasnila je kako odgovorno i uključivo poslovanje podrazumijeva nediskriminaciju na radnom mjestu, jednake uvjete mobilnosti za muškarce i žene unutar organizacije, jednake plaće za ista radna mjesta, fleksibilnije oblike rada i druge potpore zaposlenicima roditeljima.

Ivica Bošnjak, državni tajnik u Ministarstvu demografije, obitelji, mladih i socijalne politike, podsjetio je na prijedloge novih demografskih mjera. Među njima su Strategija demografske revitalizacije, povećanje roditeljskih naknada i Dječja kartica.

>>Žene i biznis: Nemoguće je postići 100% uspjeha, sa samo 50% snaga

MAMFORCE standard za promicanje ravnoteže između privatnog i poslovnog života

Budući da realni sektor nije mogao čekati institucionalne mjere, prije osam je godina počela dodjela standarda MAMFORCE. Ove su godine osnovni standard primili Končar – Elektroindustrija d.d., Gradska plinara Zagreb i Zagrebački holding. Napredni standard u kategoriji Grow dobile su A1, INA d.d. i Fiducia, a u kategoriji Change dobili su ga HEP d.d. te Odvjetničko društvo Hanžeković & Partneri.

MAMFORCE standardi dodjeljuju se organizacijama koje se trude biti odgovorne prema obiteljskim potrebama zaposlenika.

„Naše se odvjetničko društvo ponosi time da je iznimka od pravila u pogledu žena na vodećim položajima u odvjetništvu. Budući da u našem odvjetničkom društvu upravljačke i vodeće položaje zauzima više od 70 posto žena, godišnje ispitivanje sustava MAMFORCE pomaže nam u tome da potvrdimo ono što činimo dobro, te osvijestimo područja u kojima možemo biti još bolji”, rekla je Dora Hanžeković, predsjednica uprave Odvjetničkog društva Hanžeković & Partneri.

Aida Marijan, direktorica pravnih poslova i zastupanja u Končar – Elektroindustriji, kazala je kako su se na uvođenje MAMFORCE standarda u društvu odlučili zbog velike zastupljenosti žena te važnosti njihove uloge u postizanju poslovnih ciljeva. Dodala je kako zbog toga u nadolazećem razdoblju očekuju pozitivne promjene u radnom okruženju čime će se društvo udaljiti od trenutačnih rodnih stereotipa.

Konferenciju Odgovorni poslodavci za odgovorno roditeljstvo 2.0 organizirali su Institut za istraživanje i edukaciju Zaposlena mama, MAMFORCE i Jutarnji list, a suorganizator je bila Hrvatska udruga poslodavaca.