Kako hrvatske tvrtke odgovaraju na klimatske promjene

Reciklirane boce, solarne elektrane i kružna ekonomija neki su od načina kako hrvatske tvrtke odgovaraju na izazove klimateskih promjena, rečeno je na panelu „Izazovi održivog poslovanja u proizvodnim kompanijama“

24
Izazovi održivog poslovanja u proizvodnim kompanijama

U sklopu #StartDialog ciklusa online panela, u organizaciji platforme The Green Hub održana je rasprava pod nazivom „Izazovi održivog poslovanja u proizvodnim kompanijama“. Pod moderatorskim vodstvom direktorice agencije Dialog komunikacije Marine Čulić Fischer, u panel diskusiji sudjelovali su Ivana Petričević (Fortenova grupa/Jamnica plus), Matija Hlebar (Podravka), Vesna Petrović (Folder) i Tihana Veljačić (The Green Hub, Ditch Plastic Croatia).

Raspravljalo se o novo usvojenom Zakonu o gospodarenju otpadom kojim se u hrvatsko zakonodavstvo prenosi Direktiva o smanjenju utjecaja određenih plastičnih proizvoda na okoliš, kružnoj ekonomiji kao ekonomiji budućnosti i o odgovornosti svih dionika u procesu zaštite okoliša – potrošača, proizvođača i regulatora tržišta.

Ivana Petričević istaknula je kako Grupa pića, koja je dio Fortenova grupe, a čine ju proizvodne kompanije Jamnica plus, Sarajevski kiseljak i Mg Mivela, godinama prilagođava svoje proizvodne procese i dizajn proizvoda kako bi doprinijela smanjenju plastične ambalaže te istovremeno smanjila emisiju CO2 u okoliš. Jedan od najnovijih iskoraka kompanije na tom području je uvođenje 100% reciklirane boce za prirodnu mineralnu vodu Jana te uvođenje PET boca smanjene težine za ostale brendove. U narednom periodu Grupa pića planira uvoditi recikliranu ambalažu i kod ostalih brendova – ne samo u Hrvatskoj već i u čitavoj regiji u kojoj posluje te rade na razvoju čepa koji je spojen s bocom. ”Ovo je jedan od primjera kako pametni dizajn proizvoda može napraviti puno za zaustavljanje onečišćenja okoliša plastikom”, istaknula je Ivana Petričević.

Budućnost kružne ekonomije

Kao najveće izazove s kojima se susreće Podravka, Matija Hlebar naveo je postojeću infrastrukturu gospodarenja otpadom, te što još nisu u potpunosti ponuđena alternativna rješenja za određene vrste višeslojne ambalaže koja se koristi za pakiranje proizvoda.

Cilj Podravke je pronaći vrste višeslojne ambalaže koje se mogu lako i jednostavno prikupljati, sortirati i reciklirati, te na tome zajednički radi sa svojim strateškim dobavljačima. Od primjera dobre prakse naveo je solarnu elektranu koju je Podravka pustila u rad prošle godine u tvornici za preradu povrća u Varaždinu i kojom se zadovoljava više od pola godišnjih potreba tvornice za električnom energijom. Također, Podravka ubrzano priprema postavljanje sunčanih elektrana i na krovove svojih drugih tvornica (dječje hrane i kremnih namaza, juha i Vegete, mesa) s ciljem povećanja korištenja energije iz obnovljivih izvora, smanjenja emisija stakleničkih plinova i doprinosa ublažavanju klimatskih promjena.

Vesna Petrović iz tvrtke Folder istaknula je važnost prelaska s dosadašnje linearne na kružnu ekonomiju, u kojoj je gospodarenje otpadom direktno povezano s proizvodnjom, te kao primjer dobre prakse ponovne uporabe navela suradnju kompanije Labud i trgovine Žabac u kojoj se deterdženti ovog proizvođača mogu kupiti u rinfuzi u povratnoj ambalaži.

“Kada pričamo o budućnosti kružne ekonomije u Hrvatskoj, potrebna je promjena u svijesti potrošača i odmak od “throw away” kulture. Kada se to dogodi, i kompanije će se morati prilagoditi novim zahtjevima i potrebama potrošača. To je ujedno izvrsna prilika za tržišne lidere da se nametnu kao predvodnici pozitivnih promjena i motiviraju druge tvrtke na djelovanje u smjeru održivosti. Osnova svega je edukacija potrošača, promjena navika i prepoznavanje kompanija koje ulažu napore kako bi svoje poslovne i proizvodne procese učinile održivijima i manje štetnima za okoliš i zajednicu u kojoj djeluju.”, izjavila je Tihana Veljačić, suosnivačica platforme THE GREEN HUB i pokretačica inicijative Ditch Plastic Croatia.