Na proljeće u Hrvatsku stiže lanac pizzerija Domino’s

Prva pizzerija trebala bi biti otvorena u travnju ili svibnju u Zagrebu, u Ulici kneza Mislava u blizini Hotela Sheraton. Do kraja godine Mihael Sviben i Nils David Gomall planiraju otvoriti pizzeriju na još jednoj zagrebačkoj lokaciji te nastaviti širenje po Hrvatskoj

68
Domino's

Međunarodni lanac pizzerija Domino’s ovog proljeća otvara poslovnicu u Hrvatskoj, objavio je Poslovni dnevnik. Za pokretanje franšize u Hrvatskoj zaslužna je tvrtka All About Pizza čiji su vlasnici Mihael Sviben i Nils David Gomall.

Prva pizzerija trebala bi biti otvorena u travnju ili svibnju u Zagrebu, u Ulici kneza Mislava u blizini Hotela Sheraton.

“U ovu priču krenuli smo prije nešto više od godinu dana, a surađujemo s investitorom koji već ima poslovnice Domino’s Pizza u Japanu, Njemačkoj, Novom Zelandu i Australiji. Premda sam završio strojarstvo, oduvijek sam se želio upustiti u drugačiju poduzetničku priču, a naše tržište ima veliki potencijal. Iako već imamo jake igrače i kvalitetu, Hrvati vole pizzu, a mi nudimo američki stil pizze koji je potpuno drugačiji od svega trenutačno dostupnog na našem tržištu”, rekao je Sviben za Poslovni dnevnik. Dodao je kako do kraja godine planiraju otvoriti pizzeriju na još jednoj zagrebačkoj lokaciji te nastaviti širenje po Hrvatskoj.

“Većinu sastojaka nabavljat ćemo od stranih dobavljača jer je Domino’s vrlo rigorozan oko kvalitete i zahtjeva certifikata, no vjerujemo da će se na trenutačnoj listi, na kojoj je nekoliko domaćih dobavljača, uskoro naći još njih. Nema razloga zašto ne bismo imali brašno ili povrće iz, na primjer, Slavonije”, rekao je Sviben.

Trenutno su u potrazi za četvero voditelja lokala, a ostatak tima će popuniti studenti.

Od lokalne pizzerije do najvećeg svjetskog lanca

Tvrtka Domino’s Pizza osnovana je 1960. godine, a sjedište joj je u gradiću Ann Arbor u Michigenu. Braća Tom i James Monaghan preuzela su od Dominicka DiVartija mali lanac pizzerija po nazivom DomiNick’s. Nakon nekoliko mjeseci James je prodao svoju polovicu tvrtke Tomu za Volkswagen “bubu” s koju su dostavljali pizze. Na prijedlog jednog zaposlenika ime tvrtke promijenjeno je 1965. u Domino’s Pizza.

Prva franšiza otvorena je 1967. godine, a do 1978. lanac je imao više od dvjesto lokala. Prva međunarodna franšiza otvorena je 1983. u Manitobi u Kanadi. Ukupan broj lokala u lancu te godine premašio je tisuću. Prvi prekomorski lokali otvoreni su 1985. u Ujedinjenom Kraljevstvu i Japanu. Danas imaju više od 16.300 lokala u 85 zemalja, a u veljači 2018. postali su najveći svjetski lanac pizzerija po prometu.

Osnivač tvrtke Tom Managhan odlučio se 1998. povući, nakon 38 godina. Za oko milijardu dolara prodaoej 93 posto tvrtke kompaniji Bain Capital. Od 2004. Domino’s Pizza izlistana je na Njujorškoj burzi.

Prilgodljivi i inovativni

Tijekom godina Domino’s se vrlo uspješno prilagođavao tržištu, a najveća takva prilagodba desila se 2012 kada je iz imena odbačena “Pizza”. Ostao je samo Domino’s. Taj potez bio je popraćen velikom nacionalnom reklamnom kampanjom kojom je poslana poruka da Domino već duže vrijeme nudi mnogo više od pizze, tako da nema smisla da se ograničava svojim brendom. .

Iako tvrtka stalno razvija svoju ponudu, ona se I dalje temelji na ugljikohidratima, rajčici i siru, bez obzira na to je li riječ o pizzi, sendviču ili tjestenini. Također naglasak su stavljali na take out poslovni model, odnosno na brzu dostavu.

Još početkom sedamdesetih lansirali su nezaboravnu kampanju “30 Minutes or it’s Free”, kojom su jamčili dostavu za 30 minuta ili pizza ide na račun kuće. Kampanja je kasnije četo kopirana i parodirana.

Jamstvo o dostavi za 30 minuta na kraju je ipak ukinuto zbog niza tužbi protiv kompanije u kojima se tvrdilo da su dostavljači, kako bi isporučili pizzu u roku, ugrožavali promet.

Domino’s je poznat i po inovacijama, a među posljednjima je Pizza Car koji može prevoziti 80 pizza, a opremljen je pećnicom koja osigurava temperaturu od 140 stupnjeva Celzija.

Domino’s – najbolja franšiza u kategoriji pizza

Magazin Entrepreneur već niz godina navodi Domino’s kao najbolju franšizu u kategoriji pizza. U SAD-u Domino’s ima više od devet stotina neovisnih franšiza, a ukupno 97 posto njihovih lokala posluju kao franšize.

U posljednjih nekoliko godina lanac se počeo širiti na tržišta u razvoju. Prvi lokali otvoreni su u Tajlandu 2013. i Keniji 2014. Širenje se temelji uglavnom na franšizi. Na međunarodnom tržištu su tri velika nositelja franšize. Tako je autralski Domino’s Pizza Enterprises glavni (master) nositelj franšiznih prava za Australiju i Novi Zeland, ali i za veliki dio Europe. Britanska kompanija Domino’s Pizza Group pokriva Ujedinjeno Kraljevstvo, Irsku, Švicarsku, Lihtenštajn i Luksemburg, dok Indiju – najveće tržište nakon Sjedinjenih Država – Bangladeš, Nepal i SriLanku pokriva indijska kompanija Jubilant FoodWorks.

Prema podacima portala The Balance Small Business ulazna franšiza za Domino’s iznosi 25.000 dolara, dok tantijemi (royality fee) iznose 5,5 posto, a marketinška pristojba od 3 posto na više. Incijalno ulaganje je u rasponu između 120 i 460 tisuća dolara, a za pokretanje franšize potrebno je 75 tisuća dolara u gotovini, navodi portal.

Domino’s nije prva globalna ugostiteljska franšiza koja dolazi u Hrvatsku. Prvi je u veljači 1996. stigao McDonald’s. Otvaranje prvog lokala u Jurišićevoj ulici u Zagrebu pamtimo po beskrajnim redovima koji su se počeli stvarati još tijekom noći. No Subway i Costa Coffe nisu bili tako uspješni. Subway se prvi ut u Hrvatskoj pojavio 2006. godine. Otvoreno je šest lokala, no do 2009. svi su zatvoreni. Drugi pokušaj uslijedio je otvaranjem lokala u Arena Centru 2017.godine. U Hrvatskoj su također KFC i Burger King.

Lanac Costa Coffee otvorio je pak 2008. lokale u Splitu i Zagrebu, ali ubrzo su oba zatvorena. Zagrebački pokušaj bio je nešto žilaviji, ali ni preseljenje lokala iz centra na Radničku cestu nije spasio priču.