Darko Buković, poslovniFM: Možda nemamo najljepše glasove, ali postavljat ćemo prava pitanja

Snažna poslovno orijentirana novinarsko-urednička ekipa jamac je dobrog rada poslovnog FM-a, kaže osnivač i glavni urednik Darko Buković, uz kojeg su u ekipi, između ostalih, Sanja Plješa, Gordana Gelenčer, Marijana Matković, Lidija Kiseljak, Goran Šikić...

u 5:45 Zadnja izmjena: 03.07.2019 u 17:18
411
poslovniFM
Darko Buković, osnivač i glavni urednik poslovnogFM-a

U petak 21. lipnja, točno u podne, počinje svoj medijski put poslovniFM, prvi internetski poslovni radio u regiji. Bio je to povod za razgovor s idejnim pokretačem projekta, osnivačem i glavnim urednikom Darkom Bukovićem.

Tradicionalno i digitalno

  • Što je, u stvari, poslovniFM?

PoslovniFM je multimedijska platforma na kojoj ćemo inaugurirati u Hrvatskoj 3P model: poslušaj, pročitaj, pogledaj. Naravno, sve u svoje vrijeme. Krećemo s klasičnom inačicom onoga što smo nakon analize tržišta poslovnih medija shvatili da nedostaje – razgovora.

Odlučili smo spojiti tradicionalno i digitalno: s jedne strane imamo radio kao tradicionalni, povijesno prvi medij, a s druge digitalnu platformu. Tako je nastao poslovniFM. Mjesto na kojem ćemo mi stvarati, a drugi slušati zvuk dobrog posla, gdje će dobre poduzetničke priče imati primat. Nas neće zanimati samo devijacije koje se događaju jer one su dio poslovnog života. Mi ćemo pokušati biti propoduzetnički medij, stvarajući sadržaj koji s jedne strane može biti saldiranje brojnih ljudskih poslovnih aktivnosti ili pojedinih poslovnih priča, a s druge strane inspiracija drugima koji razmišljaju isplati li se raditi u Hrvatskoj.

PoslovniFM starta kao prvi poslovni radio sa svojom varijantom potpuno poslovnog sadržaja u podcastu, što znači da će svatko s bilo kojeg mjesta, s bilo kojeg uređaja, u bilo kojem trenutku moći poslušati ono što želi iz široke lepeze emisija.

Cilj nam je da kroz određeno vrijeme postanemo puni internet poslovni radio s 24-satnim emitiranjem u kojem će svaka emisija imati svoje ustaljeno vrijeme u programskoj shemi, odnosno termine objava, uz istodobnu jaku podršku s terena, kada u svakodnevnom informiranju dolazi do izražaja i dnevna informacija.

Gospodarstvo je potcjenjeno u mainstream medijima

  • Kako je nastala ideja o pokretanju poslovnogFM-a I tko su ljudi iza projekta?

Kada čovjek dođe u neke situacije kao što se meni desilo nakon što sam 16 godina radio u Hrvatskoj izvještajnoj novinskoj agenciji, prošao put od novinara do urednika, te posljednjih 13 godina kao direktor i glavni urednik Privrednog vjesnika, zapita se kako i u kojem smjeru dalje. Ta akumulacija komunikacijsko-medijskog znanja svela me je u jednom trenutku na profesora Baltazara. Počeo sam šetati gore-dolje, gore-dolje, pokušavajući pronaći svoj prostor, nekakvu nišu koja ne postoji. Najteže je stvoriti nešto prvo.

Tražeći tako novu nišu i spajajući stvari za koje smatram da u ovom trenutku nisu dovoljno vrednovane u mainstream medijima, a to su gospodarstvo i poslovni sadržaji, došao sam do ideje o stvaranju jednog takvog mjesta – huba ili market niše – na kojem ćemo specijalistički govoriti o poslovanju, ali ne na elitistički način, nego tako da će se svatko u tome moći prepoznati i čuti nešto što do jučer možda nije znao.

Snažan tim jamac je dobrog rada

Ideja je moja, cijela priča je krenula iz moje glave. Kada sam počeo razgovarati s kolegama novinarima shvatio sam da je snažna poslovno orijentirana novinarsko-urednička ekipa jamac dobrog rada poslovnog FM-a. Zbog toga se tu okupio niz iskusnih kolega.

Često znam reći da ovo neće biti radio s najljepšim glasovima, nego radio čiji urednici i novinari znaju postavljati dobra pitanja. Od kolegice Sanje Plješe, Gordane Gelenčer, Lidije Kiseljak, Marijane Matković, Gorana Šikića, Mire Kuskunovića, Branimira Perkovića, Svete Sarkanjca, Dee Olup, Zvonka Šeba…. Razgovaramo s još mnogim novinarima i nadam se da će razgovori uroditi plodom. No, dok ne snime prvu emisiju, nema ih smisla otkrivati. Neka to bude mala tajna.

Pričat ćemo o poslu

  • Tko je ciljana publika, jesu li to samo poduzetnici ili očekuje širi krug slušatelja?

Iako mnogi kada se spomene poslovni radio ili poslovni sadržaj pomisle prvo na poslovne ljude, nama to nije isključivi cilj. Nama je cilj podići kulturu svijesti i kulturu razgovora o poslu, o biznisu. Svi mi posao doživljavamo na ovaj ili onaj način, poslujemo. Zaposlenici smo u nekim institucijama, javnim ili privatnim tvrtkama, ili smo samostalni poduzetnici. Naša ključna riječ je posao.

Ako pogledamo današnju poslovnu scenu, u Hrvatskoj imamo više od 165 tisuća obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, od koji se 65 tisuća bavi time kao primarnom djelatnošću; imamo 125 tisuća tvrtki od kojih je 98 tisuća mikro i malih. Tome treba pridodati i 80 tisuća obrtnika. Te poslovne subjekte čine vlasnici, voditelji, šefovi, menadžeri, zaposlenici, obitelji kod OPG-ova, kao i oni koji žele znati više o poslovnim putevima pojedinih poduzetnika. To im sutra može biti inspirativna priča da donesu odluku i sami se pridruže poduzetništvu s nekom svojom idejom koja još uvijek nije otkrivena. Ili pak pronađu novog poslovnog partnera.

Pozitivne reakcije

  • Kakve su prve reakcije poduzetnika?

Prve reakcije nadilaze očekivanja. Ekipa novinara koja je preuzela zadaću vođenja pojedinih emisija nema problema u kontaktu s poduzetnicima i menadžerima. Svi se vrlo rado odazivaju. To pokazuje da smo pogodili stavljajući naglasak na razgovore o poslu.

Premalo je u hrvatskim medijima prostora gdje se može razgovarati o poduzetništvu i poslovanju. Nećemo izbjegavati ni otvaranje problema, razgovor o tome,, ali iz pozicije traženja odgovora i pokušaja da se problem ili izazov pogleda s više strana. Tu je ključ i razlog zašto je poslovna scena pozitivno odgovorila na pojavu poslovnogFM-a.

Sa zadovoljstvom mogu reći da je snimljeno već 12 različitih emisija, s po nekoliko epizoda. U nekima su sudjelovali jedan, dvoje ili troje poduzetnika. Tematske cjeline su zapravo imena emisija. Govorimo o financijskoj industriji, o obrtništvu, o turizmu, o mirovinama, svakodnevnom ritmu posla, poslovnim ženama, poslu u kulturi ili zdravstvu, ali i kućnim ljubimcima. U jedinstvenoj emisiji TeenBiz razgovaramo o poduzetništvu s tinejdžerima. Pričamo o brendovima koji nastaju. Emisija KuKa, kultura komuniciranja, govorit će o kreativnoj industriji, danas najbrže rastućoj industriji u svijetu.

Emisije se snimaju i svakodnevno smo u pogonu, a po reakcijama poduzetnika i njihovoj spremnosti da se odazovu vidimo da smo pronašli nišu u kojoj će na medijskom nebu živjeti poslovniFM.

I male poduzetničke priče su velike

  • Kakav je poslovni model?

Više je mogućnosti. Od onih klasičnih partnerstava, sponzorstava, zajedničkih ulaganja, sponzoriranih emisija, do modela partnerstava u kojima otvaramo segment dobrih poduzetničkih priča. Naime, mnoge institucije, tvrtke, pa i gradovi te jedinice lokalne uprave i samouprave zastanu u jednom trenutku na činjenici da imaju u svom poduzetničkom parku dvadesetak tvrtki. Nama je cilj krenuti tragom toga pa da primjerice taj i taj grad ili ta i ta općina predstave poslovnoj zajednici poduzetnike svog područja, svog poduzetničkog inkubatora ili poslovne zone. U svakom slučaju, partnerska ponuda se kroji sukladno potrebama i zahtjevu partnera.

Cilj nam je male priču predstaviti kao velike. Kao poduzetnički pothvati jednako su nam važni otvaranje pogona u koji je uloženo više milijuna kuna i otvaranje frizerskog salona.

Krećemo s tri emisije

  • Što ćemo prvo čuti u petak?

Točno u podne 21. lipnja, kad sunce bude na najvišoj razini i kada kreće ljetni solsticij, krećemo i mi. PoslovniFM u tom trenutku pustit će u javnost tri emisije koje će pokazati smjer kojim želimo ići. Prva je “Ritam posla” kolegice Lidije Kiseljak koja je razgovarala s vlasnikom i osnivačem Orbica Brankom Roglićem. Druga je “Turizam 385!” urednice Sanje Plješe koja je razgovarala o kineskim ulaganjima Krapinske Toplice s načelnikom općine Ernestom Svažićem i predsjednicom Udruge Marko Polo Jasnom Vukas. Treća emisija je “Osiguraj (se za) mirovinu” u kojoj urednica Marijana Matković razgovara s direktorom Hrvatskog ureda za osiguranje Hrvojem Paukovićem.

To su emisije koje ćemo pustiti u petak i koje će odmah biti dostupne i u podcastu i na webu za preuzimanje i naknadno slušanje. A nakon toga u tjednom ritmu puštat ćemo sve ostale emisije s temama iz drugih djelatnosti kako bismo poduzetnike i sve druge slušatelje privukli na nas.

Krećemo s tri emisije jer kada bismo odjednom pustili sve emisije mnoge od njih ostale bi nezapažene u toj količini, Zbog toga smo rekli da ćemo iskoristiti razdoblje privikavanje u kojem će slušatelji moći prepoznati da postoji mjesto s kvalitetnim poslovnim sadržajem, Takvim tjednim ritmom ćemo ukazati i na činjenicu da će postojati različiti sadržaji.

S jeseni planiramo da svaka emisija dobije svoj tjedni termin i svi koji nas budu pratili znat će točan termin emisije koju prate. Tako ćemo stvarati navike slušanja što je jedna od krucijalnih zadaća komunikacije sa svima koji žele slušati poslovniFM.

Uz emisije ćemo na svom webu poslovniFM.com objavljivati naše biz blogere na koje smo također ponosni. Među njima su Igor Pureta, Ljiljana Kukec, Sandro Kraljević, Jean-Pierre Maričić i Nikola Nikšić koji će na mjesečnoj razini otvarati teme i dileme te biti dodana vrijednost čitateljima.

Suradnja s radijskim postajama

  • Gdje će se još moći čuti poslovniFM?

Jedna od naših strateških odrednica je spremnost da sadržaj svih emisija ustupimo radijskim postajama za objavu. Do sada smo postigli dogovore s nekoliko radijskih postaja. Nastavit ćemo ih kontaktirati i sve one će moći bez ikakve naknade preuzeti naš sadržaj. Svi koji se bavimo ovim poslom znamo da je poslovno novinarstvo zadnja oaza analitičkog novinarstva, Brojne kolege, naprosto zbog smanjenih proračuna i svih ostalih situacija koje se dešavaju, kao i nedovoljne količine ljudi koji su usmjereni u poslovno novinarstvo, suočeni su s manjkom kvalitetnog poslovnog sadržaja.

Omogućit ćemo im pristup takvom sadržaju u mjeri u kojoj će to htjeti. Brojne radijske postaje će, vjerujem, emitirati emisije poslovnogFM-a.

Također, suvremena tehnologija omogućila nam je da koristimo notifikacije i RSS-ove tako da će se ljudi moći “pretplatiti” na informacije o pojedinim emisijama ili cjelokupnom sadržaju poslovnogFM-a.