Studenac kroz IPO namjerava prikupiti 80 mil. eura

Izdanjem novih dionica u sklopu inicijalne javne ponude Studenac namjerava prikupiti bruto iznos od okvirno 80 milijuna eura kako bi financirao daljnji rast poslovanja, uključujući akvizicije i širenje mreže trgovina, te smanjio zaduženost

42
Studenac inicijalna javna ponuda

Studenac Group S.A., koju čini jedan od najbrže rastućih maloprodajnih lanaca u srednjoj i istočnoj Europi sa sjedištem u Hrvatskoj, najavila je namjeru inicijalne javne ponude svojih dionica. Očekuje se da će ponuda uključivati izdavanje novih dionica, kao i prodaju postojećih dionica.

Ponuda će biti usmjerena prema malim ulagateljima i institucionalnim ulagateljima u Hrvatskoj i Poljskoj, kvalificiranim institucionalnim kupcima u Sjedinjenim Američkim Državama te odabranim međunarodnim institucionalnim ulagateljima u drugim određenim jurisdikcijama. Studenac planira tražiti uvrštenje i uvođenje dionica Društva za trgovanje na uređenom tržištu Varšavske burze i uvrštenje za trgovanje na uređenom tržištu Zagrebačke burze.

“Zadovoljstvo mi je najaviti namjeru Studenca da ponudi upis svojih dionica putem inicijalne javne ponude i uvrsti svoje dionice na Zagrebačku i Varšavsku burzu. Uvjeren sam da će dokazani poslovni model Studenca, kojeg potvrđuju snažni financijski rezultati sa značajnim rastom prihoda i postignućima u posljednjih nekoliko godina, uspjeti privući interes potencijalnih investitora. Vjerujem da će nastavak tog dugogodišnjeg uspjeha dovesti brend do pozicije jednog od vodećih tržišnih igrača u segmentu ‘proximity’ formata u regiji”, rekao je predsjednik Uprave Studenca Michał Seńczuk komentirajući najavu izlaska na burzu.

Nakon preuzimanja od strane Enterprise Investorsa 2018. godine, Studenac je više nego utrostručio broj trgovina u svojoj mreži, pa prema podacima s kraja rujna 2024., maloprodajnu mrežu Studenca čini više od 1.400 trgovina, istaknuo je Seńczuk.

Studenac planira tražiti uvrštenje i uvođenje dionica Društva za trgovanje na uređenom tržištu Varšavske burze i uvrštenje za trgovanje na uređenom tržištu Zagrebačke burze

“Od uspješnog regionalnog trgovca u Dalmaciji proširili smo se diljem Hrvatske i postali najveći maloprodajni lanac u zemlji po broju trgovina. Ove godine napravili smo prvi korak u međunarodnoj ekspanziji ulaskom na susjedno tržište Slovenije. Ključni pokretač takvog rasta bila je naša usmjerenost na format trgovina koji nam omogućuje da budemo bliži svojim kupcima te brzo i praktično ispunimo njihove svakodnevne potrebe za kupnjom.

Vjerujemo da će inicijalna javna ponuda (Initial Public Offering – IPO) te zatim uvrštenje na Zagrebačku i Varšavsku burzu omogućiti daljnji rast jačanjem profila Društva, prepoznatljivosti brenda i kredibiliteta. Studenac namjerava nastaviti svoj organski rast otvaranjem novih trgovina te i dalje provoditi svoju uspješnu strategiju konsolidacije tržišta preuzimanjem drugih tržišnih igrača u Hrvatskoj i Sloveniji s ciljem da do kraja 2028. u svojoj mreži ima 3400 trgovina. Sredstva prikupljena izdavanjem novih dionica namjeravamo koristiti za nastavak financiranja takvog dinamičnog rasta i jačanje financijskog profila Društva. Cilj menadžmenta je povećati prihod Grupe za približno 30 posto (na pro-forma osnovi) u 2024. u odnosu na 2023. godinu s prosječnom godišnjom stopom rasta od 25 do 30 posto u srednjoročnom razdoblju.

Hrvatski, poljski i međunarodni investitori dobit će priliku ulagati u jednu od najbrže rastućih kompanija u Hrvatskoj prema prihodima, a koja posluje na atraktivnom tržištu te nudi daljnji dinamičan rast volumena poslovanja kao i atraktivne razine profitabilnosti”, rekao je Michał Seńczuk.

Ključne informacije o inicijalnoj javnoj ponudi

• Očekuje se da će Ponuda uključivati izdavanje novih dionica od strane Društva i prodaju postojećih dionica od strane pojedinih postojećih dioničara Društva, odnosno od strane Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), kojim upravlja Enterprise Investors, private equity fond koji trenutno ima otprilike 90,08 posto dionica Društva, te od strane manjinskih dioničara Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited i Vladimira Bosiljevca (manjinski dioničari prodavatelji). Ovi manjinski dioničri zajedno drže približno 9,16 posto dionica Društva. Osim toga, otprilike 0,76 posto dionica Društva drže određeni drugi dioničari )ostali manjinski dioničari), uključujući članove Uprave, koji neće prodavati dionice u ponudi.

• Izdanjem novih dionica u sklopu ponude Studenac namjerava prikupiti bruto iznos od okvirno 80 milijuna eura kako bi financirao daljnji rast poslovanja, uključujući akvizicije i širenje mreže trgovina, te smanjio zaduženost mjerenu omjerom Prilagođenog neto duga/EBITDA.

• Ponuda će biti upućena malim i institucionalnim ulagateljima u Hrvatskoj i Poljskoj, u skladu s Uredbom S (eng. Regulation S) prema Zakonu o vrijednosnim papirima SAD-a, kvalificiranim institucionalnim kupcima u Sjedinjenim Američkim Državama u skladu i temeljem Pravila 144A (eng. Rule 144A) prema Zakonu o vrijednosnim papirima SAD-a, kao i odabranim međunarodnim institucionalnim ulagateljima u određenim drugim jurisdikcijama.

• Malim ulagateljima mogu biti ponuđene postojeće dionice do najviše približno 10 posto dionica koje će biti ponuđene u ponudi.

• Uvjeti ponude bit će predstavljeni u Prospektu koji će, zajedno s njegovim sažetkom prevedenim na hrvatski i poljski jezik, biti objavljen u skladu s relevantnim propisima nakon odobrenja Luksemburške nadzorne financijske agencije (Commission de Surveillance du Secteur Financier, CSSF) i postupka notifikacije Prospekta u Hrvatskoj i Poljskoj.

• Studenac planira tražiti uvrštenje i uvođenje svih dionica Društva u trgovanje na uređenom tržištu Varšavske burze i uvrštenje u trgovanje na uređenom tržištu Zagrebačke burze.

• Studenac planira tražiti registraciju ponuđenih dionica u Nacionalnom depozitoriju za vrijednosne papire (Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.), kao primarnom depozitoriju, te u Središnjem klirinškom depozitarnom društvu, kao sekundarnom depozitoriju.

• Erste Group Bank AG, Erste Securities Polska S.A., Erste&Steiermärkische Bank d.d., Jefferies GmbH, J.P. Morgan SE, Santander Bank Polska S.A. – Santander Biuro Maklerskie i Banco Santander, S.A. djelovat će kao Zajednički Globalni Koordinatori i Zajednički Voditelji Knjiga Upisa. Santander Bank Polska S.A. – Santander Biuro Maklerskie i Erste&Steiermärkische Bank d.d. također će djelovati kao Investicijske Tvrtke za Hrvatsku i Poljsku.

• Erste Group Bank AG će djelovati kao menadžer za stabilizaciju i imat će pravo steći dionice na Varšavskoj burzi (WSE) i/ili Zagrebačkoj burzi (ZSE) u ukupnom iznosu koji ne prelazi 10 posto konačnog broja dionica ponuđenih u ponudi kako bi stabilizirao cijenu dionica.

• Članovi Uprave obvezat će se da neće nuditi ili prodavati dionice Društva, uz uobičajene iznimke, tijekom razdoblja od 540 dana nakon prvog uvrštenja dionica Društva (lock-up). PEF VIII će se obvezati na isto u razdoblju od 180 dana, dok će se Društvo, manjinski dioničari prodavatelji i ostali manjinski dioničari obvezat će se da dionice neće prodavati u razdoblju od 360 dana.

U prvih osam mjeseci 2024. godine, Studenac je ostvario konsolidirani prihod od 556,5 milijuna eura, što je porast od 19,7 posto na godišnjoj razini

Prodajna mreža obuhvaća 1.404 “kvartovske” trgovine

Studenac je osnovan 1991. godine u Omišu. U kolovozu 2018. Društvo je preuzeo Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII) kojim upravlja private equity fond Enterprise Investors. Nakon akvizicije Studenac se transformirao iz kompanije u obiteljskom vlasništvu u profesionalnu organizaciju usmjerenu na rezultate. Mreža trgovina se brzo širi, organski i akvizicijama. Od 2018. do 30. rujna 2024., Studenac je otvorio 491 novu i preuzeo 725 trgovina zahvaljujući akvizicijama lanaca Istarski Supermarketi, Sonik, Bure, Pemo, Lonia, Strahinjčica, Špar Trgovina, LA-VOR i Decentia u Hrvatskoj te lanca Kea u Sloveniji.

Prodajna mreža zaključno s 30. rujnom 2024. obuhvaća 1.404 trgovine, uključujući 1.372 trgovine u Hrvatskoj te 32 trgovine u Sloveniji stečene akvizicijom prodajnog lanca Kea.

Studenac djeluje kroz trgovine takozvanog ‘proximity’ modela, što znači da su strateški pozicionirane u blizini kupaca i prilagođene specifičnim potrebama obližnje zajednice te lokalnim uvjetima (npr. razina posjećenosti kupaca, turistička ponuda). Oko 71 posto kupaca Studenca dolaze do trgovine u manje od pet minuta (znatno kraće u usporedbi s konkurencijom), dok velik dio kupaca dolazi pješice, ističe se u priopćenju kompanije.

Prodajnu mrežu čine trgovine istog formata koje su integrirane i posluju uglavnom pod jednakim brendom, s prosječnom prodajnom površinom od 111 četvornih metara. Za razliku od trgovina većih formata, u Studencu su usmjereni na manje kupnje lokalnih kupaca i turista.

U prvih osam mjeseci 2024. konsolidirani prihod 556,5 milijuna eura

Studenac je prema prihodima najbrže rastući maloprodajni lanac u Hrvatskoj u posljednjih pet godina. Prihodi su porasli s 309,5 milijuna eura u 2021. godini na 668,1 milijuna eura u 2023. godini, što predstavlja prosječnu godišnju stopu rasta (CAGR) od 46,9 posto. U istom razdoblju, prilagođena EBITDA2 povećana je s 31,3 milijuna eura na 65,9 milijuna eura (CAGR od 45,1 posto). Pro forma prihodi i pro forma prilagođena EBITDA za 2023.3 iznosili su 702 milijuna eura, odnosno 70,7 milijuna eura. LFL rast prihoda u Studencu iznosio je 5,6 posto u 2021., 18,0 posto u 2022. i 16,3 posto u 2023. godini.

U prvih osam mjeseci 2024. godine, Studenac je ostvario konsolidirani prihod od 556,5 milijuna eura, što je porast od 19,7 posto na godišnjoj razini s LFL rastom od 13,1 posto. U istom razdoblju, prilagođena EBITDA povećana je na 66,9 milijuna eura (+22,3 posto y/y). Pro forma prihodi i pro forma prilagođena EBITDA za prvih osam mjeseci 2024. iznosili su 608,8 milijuna eura, odnosno 72,1 milijun eura.

Cilj menadžmenta je povećati prihode Grupe za otprilike 30 posto (na pro forma osnovi) u 2024. u usporedbi s 2023. godinom, te CAGR-om od 25 do 30 posto u srednjoročnom razdoblju.

Nastavak organskog rasta i akvizicija

Strategija tvrtke temelji se na nekoliko čimbenika rasta, uključujući povećanje opsega poslovanja i fleksibilnost, LFL rast, poboljšanje ponude i unapređenje korisničkog iskustva.
Studenac planira nastaviti rasti organski, odnosno otvaranjem novih trgovina u Hrvatskoj i Sloveniji. U 2024. Studenac planira doseći brojku od oko 140 novo otvorenih trgovina, a menadžment očekuje da će broj novih trgovina rasti svake godine i to na osnovu prilika za nova otvaranja (takozvani ‘white space’) u Hrvatskoj i Sloveniji. Konzultantska tvrtka OC&C procjenjuje da postoji 3.200 ‘white space’ lokacija pogodnih za format Studenca diljem Hrvatske kao i oko 700 potencijalnih lokacija u Sloveniji.

Također namjeravaju nastaviti s akvizicijama drugih tržišnih igrača. Rascjepkanost hrvatskog maloprodajnog tržišta privlačna je konsolidatoru kao što je Studenac, jednako kao i sve veća važnost kupnje u trgovinama u neposrednoj blizini, što ide u prilog poslovnom modelu Studenca.

Kroz otvaranje novih trgovina te akvizicije drugih tržišnih igrača u Hrvatskoj i Sloveniji, Studenac ukupno planira imati 3.400 trgovina u svojoj mreži do kraja 2028. godine.

Studenac primarno posluje u sektoru maloprodaje koji je u Hrvatskoj vrijedan 10,2 milijarde eura zaključno s 2023., a od 2018. do 2023. godine je rastao prosječnom godišnjom stopom rasta (CAGR) od 5,5 posto. Prema analizama konzultantske kuće OC&C, u sljedećih pet godina očekuje se CAGR od 4,8 posto.

Kroz otvaranje novih trgovina te akvizicije drugih tržišnih igrača u Hrvatskoj i Sloveniji, Studenac do kraja 2028. godine planira u svojoj mreži imati ukupno 3.400 trgovina

Dva glavna najbrže rastuća segmenta hrvatske maloprodaje po prihodima su trgovine manjeg formata poput Studenca te diskonti. Ti se segmenti međusobno nadopunjuju u kontekstu kupovnih navika, pri čemu kupci u diskontima kupuju na veliko, dok istovremeno posjećuju trgovine manjih formata radi praktičnosti. Tržišni udio diskont segmenta u Hrvatskoj je oko 15 posto i niži je od udjela u drugim državama srednje i istočne Europe (npr. Poljska, Češka, Rumunjska, Mađarska) te je u skladu s time utjecaj ovog segmenta na ukupno tržište značajno manji.

Studenac je snažno prisutan u stambenim lokacijama, koje osiguravaju stabilne prihode tijekom cijele godine, i u tipičnim turističkim središtima, putem kojih može iskoristiti sve prednosti Hrvatske kao popularne turističke destinacije. Prema podacima Hrvatske turističke zajednice, Hrvatska je 2023. godine ugostila oko 21 milijun domaćih i stranih turista s oko 107 milijuna ostvarenih noćenja. Usporedbe radi, Hrvatska danas broji nešto ispod četiri milijuna stanovnika. Obzirom na uvođenje eura i ulazak Hrvatske u Schengen zonu početkom 2023., očekuje se povećanje broja turista, većinom iz Njemačke i drugih dijelova zapadne Europe.

Format trgovina Studenac prikladan za širenje u inozemstvo

Prema OC&C-u, tržišni udio Studenca u Hrvatskoj na temelju ukupnih prihoda u 2023. godini iznosio je 6,6 posto, što je porast od 4,1 postotnog boda u odnosu na 2018. godinu.
Menadžment vjeruje da je format trgovina Studenac prikladan za širenje u inozemstvo. Studenac je 2024. ušao na tržište Slovenije akvizicijom lanca Kea čime je započeo svoje pozicioniranje na slovenskom maloprodajnom tržištu vrijednom 5,9 milijardi eura (prema podacima iz 2023. uključenima u OC&C analizu).

Slovenija ima slične karakteristike tržišta kao Hrvatska, atraktivno makroekonomsko i demografsko okruženje, uključujući članstvo u eurozoni te najviši BDP po stanovniku među 11 članica Europske unije iz središnje i istočne Europe (prema podacima Eurostata za 2023.). Prema mišljenju menadžmenta, format trgovina Studenca je dobro prilagođen slovenskom tržištu, te su ukusi i navike slovenskih i hrvatskih potrošača slični.

Digitalna transformacija i ekološka osviještenost

Tvrtka je usmjeren na povećanje učinkovitosti i profitabilnosti zahvaljujući, između ostalog, digitalnim alatima u strateškim područjima poslovanja. Menadžment vjeruje da nova rješenja, poput naprednih alata za analitiku u određivanju cijena i promocija, omogućuju  konkurentsku prednost na lokalnom tržištu.

Otvaranje trgovina na novim lokacijama se temelji na podacima i to zahvaljujući naprednom alatu za procjenu lokacija koji za precizniju identifikaciju prikladnih lokacija za nove trgovine koristi i strojno učenje.

Tvrtka namjerava nastaviti razvijati svoju logistiku i opskrbni lanac kako bi unaprijedio kvalitetu svježih proizvoda i njihovu dostupnost na policama te skratio vrijeme isporuke u trgovine. Poboljšanje kvalitete svježih proizvoda ključni je čimbenik u strategiji Studenca koja je usmjerena na povećanje udjela svježih proizvoda u prodajnom asortimanu s ciljem poboljšanja marže i pokretanja LFL rasta.

Studenac je u procesu transformacije i centralizacije svoje logističke strukture kako bi podržao rast i poboljšao profitabilnost. Kompanija planira udvostručiti udio centraliziranih isporuka s 33 posto u 2023. na 65 posto do 2028. godine, čime će povećati učinkovitost i profitabilnost. To će postići i pregovorima o boljim uvjetima s dobavljačima.

U priopćenju se također navodi da je Studenac ekološki osviještena organizacija usmjerena na smanjenje svog ugljičnog otiska. To planira postići inicijativama za uštedu energije te korištenjem obnovljivih izvora energije.