Procijenjeni prihod od premium smještajne ponude, koja uključuje hotele, kampove, vile i marine, prošle godine u Hrvatskoj bio je 1,4 milijarde eura. Podatak je to iz istraživanja koje je za platformu Stories Hrvatske gospodarske komore (HGK) provela agencija 505 savjetovanje o potencijalima premium turizma na svjetskom i domaćem tržištu.

Istraživanje je predstavljeno u četvrtak u zagrebačkom Amadria Park Hotelu Capital na obilježavanju godišnjice osnivanja platforme Stories – Experience Premium Croatia.

“Kroz platformu Stories okupljamo 160 dionika iz svih segmenata premium turizma. Naš je cilj, prije svega uvažavajući strategiju razvoja turizma i novi zakon, otkloniti negativne posljedice masovnog turizma. Ako želimo postati prepoznatljivi na turističkoj karti svijeta, moramo jačati premium turizam i pozicionirati Hrvatsku kao cjelogodišnju i održivu turističku destinaciju s naglaskom na autentičnost i izvrsnost”, poručio je predsjednik HGK Luka Burilović.

Podrška Vlade i značaj strateškog razvoja

“Strateški cilj hrvatskog turizma je pozicionirati Hrvatsku kao cjelogodišnju destinaciju, s naglaskom na ponudu u premium segmentu. Vodeći se tim ciljem hrvatska je Vlada za projekte podizanja kvalitete turističke ponude do 2030. godine osigurala i rekordna sredstva u iznosu od 1,3 milijardi eura. U tom kontekstu platforma Stories je iznimno značajna jer doprinosi jačanju i izgradnji prepoznatljive te održive kvalitetne ponude”, rekao je ministar turizam i sporta Tonči Glavina.

“Poruka sektoru je kontinuitet te da se izađe na tržište sa što boljim paketom cijena i usluga. Ne mislimo pritom samo u sezoni nego i tijekom cijele godine, jer nam je jedina budućnost cjelogodišnji održivim turizam”, dodao je Glavina.

Izjava: ministar turizam i sporta RH Tonči Glavina

Novih više od 6.000 hotelskih soba s 4 i 5 zvjezdica otvorit će se u Hrvatskoj do 2027. Ovo će popraviti sliku smještajnih kapaciteta jer trenutačno svega oko 9 posto čine hoteli. Od sveukupnih hotelskih kapaciteta, više od polovice (52%) pripada segmentu više i visoke kategorije, podatak je HGK.

Trenutačna ponuda premium smještaja u brojkama

Prema analizi HGK, Hrvatska već sada nudi 20.000 premium hotelskih soba (22%), oko 10.000 premium mjesta u kampovima (12%), gotovo 3.000 kuća za odmor više i visoke kategorije (14%), te gotovo 9.000 vezova premium razine u marinama (39%).

Od ukupno 92 restorana koji su uvršteni u preporuka Michelin vodiča za 2024. godinu u Hrvatskoj, jedan restoran ima 2 Michelin zvjezdice, 10 restorana ima jednu Michelin zvjezdicu i tri su restorana s Michelin zelenom zvjezdicom.

Izjava: Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam HGK

Cilj: 20 posto premium i luksuznih turista

“Premium turizam je u snažnom uzletu. Naše istraživanje je pokazalo da putnici sve više traže autentične, personalizirane doživljaje te da su spremni za to platiti više. Dugoročni cilj platforme Stories je pozicionirati Hrvatsku u destinaciju visoke kvalitete do razine da u strukturi dolazaka imamo do 20 posto premium i luksuznih turista“, naglasila je direktorica Sektora za turizam HGK Andreja Vukojević.

Dodala je kako nam nedostaje još smještajnih kapaciteta u premium segmentu, a primarno su to hoteli, vile, kampovi i marine. “Izazov nam je sezonalnost, jer želimo biti cjelogodišnja premium turistička destinacija, kao i nedostatak brendova u hotelskom smještaju. Potrebna nam je autentična ponuda i personalizirano iskustvo gostiju. Potražnja za premium doživljajima od strane turista raste u cijelom svijetu, a i Hrvatska je sve više prepoznata kao takva destinacija”, istaknula je Vukojević.

“Iznenadila me spremnost i otvorenost tržišta da pričamo o premium turizmu. I to je jako dobra vijest za sve nas jer bih rekla da je Stories pokrenut u pravom trenutku. Ministarstvo je izabralo cilj da se Hrvatska pozicionira kao visokokvalitetna destinacija, a mi smo baš školski promatrali što je niša u našem sektoru i to je bila ova priča. To je bio koncept premium turizma”, dodala je Vukojević.

Primjeri dobre prakse

Premium iskustva doprinose brendiranju destinacije jer stvaraju emocionalnu povezanost gosta s mjestom kroz autentičnost, visoku kvalitetu i personalizaciju, poručili su sudionici panela Brendiranje destinacije kroz premium iskustva direktorica Turističke zajednice Grada Zagreba Martina Bienenfeld, menadžerica hotela Maslina Resort Klara Šoštarić, suvlasnik i direktor agencije Leonidas Travel Giorgio Surian te direktorica 505 savjetovanja Sanja Čizmar.

Maslina Resort na Hvaru primjer je brendiranja destinacije kroz premium iskustva koji spaja održivi dizajn, visoku estetiku i lokalnu kulturu kroz mindful luxury – luksuz s dušom, svrhom i poštovanjem prema prostoru i gostu. “Naši gosti ne traže samo smještaj, već cjelokupno iskustvo koje ih povezuje s prirodom, lokalnom kulturom i sobom samima. Upravo ta svjesna, promišljena forma luksuza ono je što čini razliku”, pojasnila je Šoštarić.

“Mi vjerujemo da Hrvatska može konkurirati luksuznim destinacijama kroz personalizirano iskustvo, gdje svaki vodič, vozač i pažljivo krojen itinerar vrijede više od luksuznog hotela, jer pravi luksuz leži u osjećaju posebnosti, autentičnosti i ljudskom pristupu koji ostaje u sjećanju”, kaže Surian.

“Moramo graditi premium segment u svakom podsegmentu turizma i upravo je to ono što Turistička zajednica Grada Zagreba i radi. U okviru strateškog pozicioniranja Zagreba kao atraktivne cjelogodišnje destinacije, pokrenuli smo projekt Museums, maybe. On promovira 17 inovativnih zbirki. Platforma ističe autentičnost, kreativnost i suvremene pristupe kulturi. Usmjerena je na posjetitelje koji traže nova iskustva, čime se dodatno jača prepoznatljivost Zagreba na međunarodnom turističkom tržištu”, istaknula je Bienenfeld.

Izjava: Martina Bienenfeld, direktorica Turističke zajednice Grada Zagreba

Istraživanje HGK donosi zaključak da je za jače pozicioniranje u premium segmentu ključno nadograditi brend zemlje i pojedinih destinacija s vrijednostima poput ekskluzivnosti, profinjenosti, održivosti i kulturnog utjecaja.

Fotografije: HGK