Gotovo šest mjeseci nakon tragedije u Malom Lošinju kada su pri padu pramčane rampe na trajektu “Lastovo” poginula tri člana posade objavljeno je izvješće o istrazi koju je provodilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. U njemu se navodi da su za nesreću odgovorni Jadrolinija, predsjednik njene Uprave i zapovjednik “Lastova”. Zbog toga će ministar Oleg Butković tražiti smjenu predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte, koji i dalje ponavlja da se ne osjeća krivim. O kaznenoj odgovornosti u tom slučaju odlučit će državno odvjetništvo.
Bilo bi zlonamjerno reći kako je objava izvješća planirano tempirana na dan dočeka “srebrnih” hrvatskih rukometaša, ali, eto – upravo se tako poklopilo. Izvješće je objavljeno tijekom jutra, a poslije podne su u Zagrebu dočekani rukometaši. Koja li će od te dvije vijesti dominirati naslovnicma portala, novina i počecima radijskih i televizijskih informativnih emisija?
Nesreća na brodu “Lastovo”se dogodila 11. kolovoza, a u listopadu je nekim medijima dostavljen dokument pod nazivom “Nacrt završnog izvješća o provedenoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo”, prema kojem je za nesreću odgovoran predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture na upit o autentičnosti dokumenta tada je odgovorilo da “provodi neovisnu istragu o pomorskoj nesreći broda Lastovo koja se dogodila 11. kolovoza 2024. godine” te da će “o rezultatima iste javnost biti izviještena kad istraga bude završena”. Izvješće je sada konačno službeno objavljeno.
Neovisno od Ministarstva, svoju istragu o nesreći na “Lastovu” provela je Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. U izvješću Agencije skida se sva odgovornost s posade broda.
“Dominantan čimbenik jest nepostojanje sustava odnosno nepotpuno poznavanje sustava za rukovanje s pramčanom rampom, kao i nepostojanje informacija o stvarnoj tehničkoj izvedbi sustava pramčane rampe”, rekla je ravnateljica Agencije Alana Vukić.
Ministar Oleg Butković ponovio je kako je najvažniji zaključak izvješća da poginuli pomorci nisu odgovorni za nesreću: “Oni su nastradali zbog manjkavosti sustava upravljanja sigurnošću u tvrtki Jadrolinija.”
Butković se u ime hrvatske države ispričao i uputio duboku žaljenje obiteljima poginulih pomoraca: “Vaši najmiliji obavljali su svoj posao stručno, odgovorno i predano, ali su zbog nemara i neodgovornosti nekih drugih ljudi nastradali”.
Odgovornost je na brodaru i predsjedniku Uprave, zbog čega je ministar za 11. veljače sazvao skupštinu Jadrolinije na kojoj će tražiti razrješenje Davida Sopte.
Kapetan Siniša Orlić, ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture koji je vodio istragu, potvrdio je da je sustav sigurnosti bio manjkav: “Posada na brodu nije znala kako rampa funkcionira. Netko je znao da rampa može pasti kad se ugasi hidraulika, većina nije znala. A za to je zadužen brodar, da ih upozna s tim”.
Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, upozorava da cijela Jadrolinija funkcionira na temelju improvizacija jer sustav ne funkcionira: “Ako lanac nije uspostavljen, ako sam sustav ne funkcionira, onda ne možemo zapovjednika optuživati da ga nije provodio kako treba na terenu. Ako znamo da postoji odgovorna osoba i da je ta osoba predsjednik Uprave, onda odgovornost može biti jedino na njemu, a ne na zapovjedniku broda. Ne možemo oblatiti mladog čovjeka koji je prvi put bio ukrcan na ovom brodu kao zapovjednik. To nije u redu”.
Zapovjednik broda “Lastovo” Goran Đolonga u trenutku nesreće bio je na toj funkciji nepunih mjesec dana.
Iz Jadrolinije su poslali priopćenje: “Sada, kada je izvješće Ministarstva javno dostupno i kada je evidentno da su brod i rampa bili tehnički ispravni, morat ćemo pravnim putem odgovoriti na sve iznesene zaključke. Još jedanput napominjem da su dva puta, i to mjesec dana prije nesreće te neposredno nakon nesreće, mjerodavne inspekcijska tijela utvrdila kako prilikom pregleda broda nisu uočeni nedostatci u vezi sa sustavom upravljanja sigurnošću”.
“Ako niste nešto odradili u kompaniji, ne možete svaliti krivnju na nekoga drugoga i reći ‘Ako ej to pregledao Hrvatski registar brodova, onda je sve u redu’. Danas je sve u redu, za dva dana se neki sustav može pokvariti i više neće raditi ispravno. To. po našem mišljenju, ne oslobađa kompaniju krivnje”, poručio je kapetan Orlić.
Dodao je kako treba pričekati rezultate istrage koju provodi DORH. Županijski državno odvjetništvo u Rijeci će, nakon što im budu dostavljena izvješća nadležnih institucija, donijeti konačnu odluku hoće li protiv Jadrolinije, Sopte i Đolonge biti podnesene kaznene prijave.