Prije online shoppinga i plaćanja karticom, važno je zaštitit svoje računalo, mobitel i softver. Statistike pokazuju da zastarjeli softver predstavlja čest uzrok sigurnosnih problema. Provjerite imate li na svojem kompjutoru i-ili pametnom telefonu najnovije verzije operativnog sustava i internetskog preglednika.
Osim toga, osigurajte se vatrozidom (firewall). Imate ga standardno postavljenog u operativnom sustavu vašeg računala – zamislite to kao zaštitni međuprostor između vašeg uređaja i Interneta. Provjerite je li uključen. Proučite sigurnosne postavke aplikacija kojima se koristite i postavite ih na najvišu razinu zaštite.
Svaki uređaj i aplikacija trebaju imati i snažnu lozinku i dvostupanjsku provjeru identiteta (tzv. dvo-faktorsku autentifikaciju).
Koristite samo vlastite uređaje za online kupovinu
Kupujte samo s vlastitog uređaja kako biste izbjegli rizik od otkrivanja osobnih podataka. Štoviše, na vlastitom kućnom računalu i na prijenosnom računalu koje samo vi koristite kreirajte još jednog “običnog” korisnika s kojim ćete pristupati aplikacijama kojima nešto radite na Internetu. Razlog za to jest to što ovlasti administratora vašeg računala treba koristiti pažljivo – samo za administrativne poslove na vašem računalu. Inače hakeru, ako vam upadne u računalo, dajete priliku da vam napravi više štete nego što bi mu to uspjelo da se nije uspio ubaciti u status korisnika-administratora vašeg računala.
Koristite softver iz pouzdanih izvora, poput internetskih stranica proizvođača softvera ili provjerenih trgovina aplikacijama.
Antivirusni program za zaštitu
Važno je imati najnoviji antivirusni program te alate zaštite od opasnih internetskih reklama (AdAware) i špijunskog softvera (SpyWare). Računala imaju ograničeni vijek trajanja, pa ćete prije ili kasnije morati ažurirati sigurnosne mjere. Nikada ne obavljajte online shopping putem javnih Wi-Fi mreža, kako biste izbjegli sigurnosne prijetnje.
Dobra lozinka zlata vrijedi
Osnovne smjernice pri osmišljavanju lozinke (zaporke, passworda) za pristup bilo kojem digitalnom uređaju ili internetskom servisu, bio to vaš mobitel ili laptop, vaš profil na Facebooku ili internetsko/mobilno bankarstvo kažu da to mora biti neki izraz koji nije moguće lako pogoditi. Taj izraz mora imati barem deset znamenaka među kojima treba biti bar jedan broj, bar jedan posebni znak, bar jedno slovo treba biti veliko. Jednako je važno da nemate istu lozinku za pristup do više servisa (recimo, istu lozinku za instagram i internetsko bankarstvo – to je, no-no).
Posljednje i posebno važno je da sve lozinke koje koristite obavezno periodički (recimo kvartalno ili bar jednom godišnje) mijenjate.
Banke vas štite, no i vi ste odgovorni
Sve banke u Hrvatskoj sustavno i svakodnevno provode opsežne aktivnosti kibernetičke zaštite, koje su potrebne kako bi svojim klijentima osigurale što ugodniju uporabu njihovih proizvoda i usluga. U to je uključen i stalni nadzor kartičnog poslovanja.
Sve banke u Hrvatskoj imaju PCI certifikat, sve kreditne i debitne kartice koriste pouzdanu dvofaktorsku identifikaciju koja podržava i 3D uslugu sigurnog internetskog plaćanja. To je regulirano mandatima kartičnih kuća, našim Zakonom o platnom prometu te regulativom Europske unije koja je dodatno povećala razinu sigurnosti online kupovine.
No oprezno i odgovorno ponašanje samih korisnika u korištenju svojih kartica kod kupovine i plaćanja najbolji je način prevencije od zlouporaba na internetu!
Četvrti tekst iz serijala #SigurnaKupovinaKarticama