Obiteljska poduzeća u 2025.: Inovacije, rast i prilagodba tržištu

Obiteljska poduzeća sve više ulažu u tehnologiju, uključujući umjetnu inteligenciju, kako bi unaprijedila učinkovitost, smanjila troškove i unaprijedila poslovne inicijative, pokazalo je istraživanje koje je provela konzultantska kuća Deloitte

16
Ilustracija Pixabay

Obiteljska poduzeća nastavljaju bilježiti značajan rast i razvoj, suočavajući se s izazovima tržišta kroz inovacije, strateško širenje i prilagodbu vodstva, zaključak je istraživanja “Serija nalaza o obiteljskim poduzećima: Definiranje okruženja obiteljskih poduzeća u 2025.”, koje je objavio Deloitte Private.

Istraživanje, provedeno na temelju ispitivanja 1.587 obiteljskih poduzeća u 36 država te razgovora s 30 viših menadžera, ukazuje na to da obiteljska poduzeća uspješno odgovaraju na složenost tržišta i ekonomske izazove, nastojeći osigurati dugoročnu stabilnost i rast.

Natko Sertić, Deloitteov voditelj Odjela poreza u Hrvatskoj i glavni partner za poreze u CE South regiji, ističe da izvješće pruža sveobuhvatan uvid u strategije koje omogućuju obiteljskim poduzećima da ostvare snažan rast i prilagode se brzo mijenjajućem globalnom okruženju.

“Obiteljska poduzeća ključni su pokretači gospodarstva, a istraživanje pokazuje da nastavljaju širenje poslovanja i redefiniranje vlasničke strukture kako bi se uspješno nosila s ubrzanim promjenama”, rekao je Sertić.

Obiteljska poduzeća – veća i utjecajnija nego ikad

Obiteljska poduzeća koja ostvaruju prihode veće od 100 milijuna američkih dolara sada čine više od 20 posto globalnog poslovnog sektora. Broj takvih poduzeća trebao bi do 2030. godine porasti za 9 posto, s trenutnih 18.087 na 19.744. Ukupni prihodi obiteljskih poduzeća mogli bi porasti za 84 posto, sa 16 bilijuna dolara u 2020. na 29 bilijuna dolara do 2030. godine, čime će nadmašiti rast od 59 posto kakav se u navedenom razdoblju predviđa se poduzeća koja nisu obiteljska. Trenutno prihodi obiteljskih poduzeća iznose 21 bilijun dolara.

Unatoč ekonomskim nesigurnostima, što obiteljska poduzeća smatraju glavnim vanjskim rizikom, za njihov rast ključni su otpornost i sposobnost prilagodbe: 68 posto poduzeća navodi da zbog vanjskih nesigurnosti odgađaju ulaganja, dok 70 posto ističe da bi povećanje carina negativno utjecalo na njihovo poslovanje.

Inovacije, tehnologija i globalno širenje

Obiteljska poduzeća sve više ulažu u tehnologiju, uključujući umjetnu inteligenciju, kako bi unaprijedila učinkovitost, smanjila troškove i unaprijedila poslovne inicijative. Prema istraživanju, 40 posto poduzeća smatra ulaganje u tehnologiju ključnim za daljnji rast, dok 36 psto planira diversifikaciju prihoda uvođenjem novih proizvoda i usluga.

Iako većina prihoda obiteljskih poduzeća dolazi s domaćih tržišta, mnogi se odlučuju za internacionalizaciju. Europa je najpoželjnije tržište, s više od polovice (51%) poduzeća koja planiraju širenje u naredne dvije godine. Sjeverna Amerika (48%) i Azija-Pacifik (48%) također su među popularnim destinacijama za globalno širenje.

Katarina Pavlović, direktorica Deloittea u Hrvatskoj, naglašava: “Globalizacija, povoljni gospodarski uvjeti i tehnološke inovacije omogućili su obiteljskim poduzećima snažan i ujednačen rast, no on dolazi u kontekstu sve veće složenosti tržišta i porasta nesigurnosti. Upravljanje rizicima i strateško planiranje postaju ključni faktori za njihovu dugoročnu uspješnost”.

Smjena generacija i prilagodba vlasničke strukture

U narednih 3 do 5 godina, 26 posto obiteljskih poduzeća planira privući vanjska ulaganja ili privatni kapital, dok ih 19 posto želi povećati udio rukovoditelja koji nisu članovi obitelji. Oko 12 posto poduzeća razmatra izlazak na burzu, a 3 posto planira prodaju. Smjena generacija predstavlja važan izazov, jer mnogi osnivači planiraju prijenos vlasti na mlađe generacije. Gotovo tri četvrtine obiteljskih poduzeća trenutno vode osnivači (27%) ili njihovi nasljednici (45%).

“Iako mnogi žele zadržati svoje naslijeđe, obiteljska poduzeća također ulažu u nove tehnologije, nova tržišta i pripremaju se za smjenu generacija, čime osiguravaju dugoročnu uspješnost poslovanja”, rekao je Natko Sertić.