Hrvatska udruga društava za tržišno komuniciranje (HURA) ovih je dana prenijela najnovije istraživanje WARC-a (World Advertising Research Center) o globalnoj potrošnji na marketing i oglašavanje koje pokazuje streloviti rast ulaganja u oglašavanje u 2021. godini, a koje će se nastaviti i u idućim godinama.
U nastavku donosimo kratki osvrt na najzanimljivije podatke.
Rast potrošnje u oglašavanje u svijetu u 2021. godini bio je najveći u povijesti WARC-ovih mjerenja, što predstavlja 23,8 postotno povećanje u odnosu na godinu ranije, iznosivši 771 milijardu USD. Naravno, dio zasluga za tako veliki rast nosi i pad oglašivačke potrošnje u 2020. godini.
Predviđanja za budućnost govore o nastavku snažnog rasta globalnog tržišta oglašavanja, pri čemu se za 2022. godinu predviđa rast od 12,5 posto, a za 2023. godinu 8,3 posto.
Veliki rast online medija
Najveći porast ulaganja u oglase u 2021. godini bilježe društvene mreže, pri čemu je prvi put u povijesti Instagram pretekao Facebook po realiziranim budžetima.
Ulaganja u online video platforme, poput YouTubea i Amazon Prime Videa, povećana su 41,6 posto u odnosu na prošlu godinu, a Search oglašavanje, koje predvodi Google Search, bilježirast od 40,6 posto.
Tradicionalni mediji, poput televizije i OOH (vanjsko oglašavanje) bilježe također rast, i to blagi rast ili stagnaciju. Radio kao jedini tradicionalni medij ima kontinuirani rast, a časopisi i ostali print mediji i dalje bilježe veliki pad.
Marketing trendovi za 2022. godinu
U istraživanju, koje je WARC proveo među više od 1.500 marketinških stručnjaka, iskristaliziralo se nekoliko glavnih medija za koje se u 2022. predviđa najveći rast potrošnje, odnosno povećanje budžeta. Povećanje budžeta u postocima planira:
1. TikTok – 66% ispitanika
2. YouTube – 61% ispitanika
3. Instagram – 60% ispitanika
4. Google – 57% ispitanika
Gledano po industrijama, svi B2C proizvodni sektori planiraju povećanje svojih ulaganja u marketing u 2022. godini, na najveću razinu prije pandemije, dok je većina sektora, izuzev prometa i turizma, te razine i oporavak dosegnula već u 2021. godini. Promet i turizam, unatoč ulaganjima vrijednima 12,5 milijardi dolara u 2021. godini, još uvijek su 2,9 milijardi dolara manji od razine potrošnje prije pandemije.
Trendovi u online medijima
Društvene mreže će nastaviti svoj ubrzani rast. Lani je tako potrošnja, u odnosu na prethodnu godinu, porasla 41,9 posto odnosno povećana je s 55,7 na čak 188,8 milijardi dolara.
Predviđa se da će do 2023. godine čak trećina svih budžeta za društvene mreže završiti na Instagramu, Snažan rast može očekivati i sve popularniji TikTok. Zbog ogromne, stalno rastuće baze korisnika, u procjenama se pozornost daje i Facebooku.
U video platforme, a prije svega YouTube i Amazon Prime Video, ukupno je uloženo 63,7 milijardi USD u oglašavanje, a za njih se procjenjuje dvoznamenkasti rast i u 2022. (19,7%), s nastavkom trenda i u 2023. godini (14,2%). Općenito, video format i video oglašavanje kao kanal zauzimat će ozbiljno mjesto u svim budućim media planovima.
Oglašavanje na Google tražilici, na koje se i danas odnosi veliki udjel budžeta za marketing, lani je, ostvarivši 146,3 milijarde USD zabilježio 40,6 postotni rast. U 2022. će se trend nastaviti rast uz rast od 14,8% u odnosu na poslovnu 2021. godinu.
Očekivanja stručnjaka su i da bi oglašavanje kroz e-trgovinu moglo predvoditi trend snažnog rasta do 2023. godine, kada bi s ukupnim iznosom od 137 milijardi USD taj segment oglašavanja bio – udvostručen. Pritom će i Amazon nastaviti svoj uzlet a za kojeg se predviđa da će uprihoditi više od 57 milijardi dolara od oglašavanja do 2023. godine
Gledajući dugoročno, WARC predviđa da će do 2025. godine ukupna vrijednost potrošnje u oglašavanje vrijediti preko milijardu dolara, a pola od tog iznosa odnosit će se na 3 tvrtke – Meta (bivši Facebook i svi njihovi proizvodi), Alphabet (čitaj Google) i Amazon.
Trendovi po industrijama
Što se tiče predviđanja za različite sektore gospodarstva spominju se trendovi za pet najvećih, koji će i dalje rasti, primarno na povećanu ulaganja u online marketing:
- Telekomi i komunalna poduzeća: dvoznamenkasti rast u 2021. godini (prva kategorija koja je prešla granicu od 100 milijardi dolara godišnje) nastavit će se i u sljedećem razdoblju što će rezultirati dvostruko većim budžetima za oglašavanje u 2023. u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu.
- Business & Industrial: u 2021. godini potrošnja je porasla za četvrtinu, a daljnji porast od 13,4 % na ukupno 94,1 milijardu dolara očekuje se u 2022. godini. Rast poslovnih oglašivača u 2023. bit će druga najbrža stopa u svim kategorijama, iza telekomunikacija i komunalnih usluga
- Mediji i izdavaštvo: nakon stagnacije u 2020. godini zabilježen je visoki rast od 33,4% u 2021, a dvoznamenkasti rast se predviđa i za sljedeće godine što će ga pogurati iznad 100 milijardi dolara.
- Maloprodaja: nakon pada od 5,4 milijarde USD u 2020. godini, zabilježen je rast od 20% s kojim su nadoknađeni svi gubitci te se predviđa nastavak rasta i do 2023. godine kada će ukupna potrošnja biti na razini od 89,5 milijardi USD, a online marketing činit će tri petine svih ulaganja u oglašavanje.
- Financijske usluge: blagi rast u 2020. godini zajedno s velikim rezovima u automobilskoj industriji doveo je financijske usluge na peto mjesto najvećih oglašivača. 2021. godine zabilježen je dodatni rast ulaganja od jedne trećine, što je potrošnju dovelo na 63,9 milijardi dolara, a dvoznamenkasti rast će se nastaviti i u idućim godinama pa će 2023. ulaganja u oglašavanje biti za dvije trećine veća nego 2019.
Marketing trendovi u Hrvatskoj
Hrvatska je neusporedivo malo tržište koje najčešće kasni za velikim globalnim kretanjima, ali neke od trendova bit će potrebno primijeniti u svojim marketing planovima za 2022. godinu.
Veliki rast ulaganja očekuje se u online oglašavanje, kojeg će prvenstveno generirati društvene mreže (posebno Instagram i TikTok), video platforme (YouTube) te oglašavanje na Google tražilici.
Za daljnji rast i razvoj, tvrtke će trebati ulagati u kanale koji postaju marketing mainstream i koje uzimaju budžete tradicionalnim medijima, a prvenstveno televiziji kao još uvijek dominantnom mediju.
Po rastu ulaganja u oglašavanje, može se očekivati puni oporavak tržišta u 2022. godini dok će marketing budžeti u 2023. višestruko nadmašiti 2019. godinu koja se do sada smatrala zlatnim dobom marketinga.
Autor članka: Denis Sinovčić, stručnjak za digitalni marketing i vlasnik agencije Baras Marketing