Kako kontrolirati opsjednutost pametnim telefonom

U svakodnevnom životu postale su uobičajene situacije kada netko u društvenom okruženju preusmjeri pozornost na pametni telefon umjesto da komunicira s drugima. Takve situacije opisuje kovanica phubbing - phone + snubbing

73
phubbing
Ilustracija Pixabay

Zamislite ovakvu scenu: dvije osobe vode važan razgovor, no u jednom trenutku jedna od njih počinje pretraživati nešto na svom pametnom telefonu umjesto da sluša što joj druga osoba govori.

Prepoznajete li sebe u nekoj od tih osoba? Ili možda u objema?

Velike su šanse da ste u nekim trenucima našli i u jednoj i u drugoj ulozi. Radi se o situaciji koju opisuje kovanica phubbing ili “telefonski snubbing” (phone + snubbing = phubbing). Pojam phubbing skovan je 2012. u Grupi McCann: definira situaciju kada netko u društvenom okruženju preusmjeri pozornost na pametni telefon umjesto da komunicira s drugima.

Phubbing šalje suptilnu, ali moćnu poruku: “Moj telefon je važniji i zanimljiviji od tebe”, piše dr. Jenny Woo, koja se bavi istraživanjem emocionalne inteligencije, na portalu CNBC Make It.

U svom istraživanju o emocionalno inteligentnom digitalnom bontonu dr. Woo otkrila je da phubbing nagriza povjerenje i slabi veze, ostavljajući druge da se osjećaju usamljeno, nesigurno, ogorčeno i nezadovoljno.

Phubbing je povezan s niskom razinom osjećaja društvene svijesti. U javnom okruženju ljudi često pribjegavaju phubbingu kako bi izbjegli razgovor licem u lice.

U isto vrijeme, ovo ponašanje je postalo toliko automatsko i kompulzivno da mnogi od nas ne shvaćaju da to čine.

Emocionalno inteligentni ljudi prepoznaju ovu slijepu točku. Umjesto da dopuste da im telefon kontrolira pozornost, poduzimaju tri koraka kako bi ostali prisutni.

Planirajte svoje reakcije

Emocionalno inteligentni ljudi svjesno odlučuju kada i kako će koristiti svoje telefone, posebno u društvenim situacijama. Kako bi izbjegli iskušenje stalnog provjeravanja e-pošte ili društvenih mreža, unaprijed razrađuju strategije za “što ako” situacije, čime smanjuju pritisak i ostaju prisutni u trenutku.

Evo kako to može izgledati u praksi:

• “Ako s nekim objedujem, utišat ću telefon i pričekati dok ne završimo objed kako bih provjerio poruke.”

• “Ako se sjetim nečega što moram obaviti na svom telefonu tijekom radnog sastanka, zabilježit ću to na ceduljicu i riješiti nakon sastanka.”

• “Ako baš moram provjeriti svoj telefon tijekom razgovora, prethodno ću obavijestiti sugovornika o tome i objasniti mu zašto to činim.”

Umjesto da budu pretjerano kritični prema sebi kad im se omakne da im pažnja odluta prema telefonu, emocionalno inteligentni ljudi koriste isti pristup kako bi popravili odnos sa sugovornikom: “Ako shvatim da su mi oči uprte u telefon, a ne u osobu s kojom razgovaram, odložit ću telefon i reći: ‘Ispričavam se zbog toga, imate moju punu pozornost’.”

Nemojte uvijek držati telefon pri ruci

Samo držanje telefona nadohvat ruke – čak i kada je isključen – smanjuje kognitivni kapacitet, pokazala su istraživanja.

Emocionalno inteligentni ljudi imaju povećanu svijest o ljudskim sklonostima i koriste sve alate koji su im na raspolaganju kako bi bili sigurni da je njihovo ponašanje usklađeno s njihovim međuljudskim ciljevima.

Kako bi postigli veću mentalnu slobodu i produktivnost, emocionalno inteligentni ljudi stvaraju fizičke barijere između sebe i svojih uređaja ostavljajući prilikom razgovora svoje telefone u džepovima ili u drugoj prostoriji.

Kad samodisciplina popusti – kao što se s vremena na vrijeme neizbježno dogodi – takve fizičke barijere otežavaju bezumno posezanje za telefonom. Tako nas potiču da ostanemo fokusirani i smanjuje rizik od prekida interakcije.

Uspostavite zone bez telefona

Stalne i nepredvidive telefonske obavijesti drže naš mozak u vrlo reaktivnom i nadraženom stanju. Istraživanja pokazuju da nam nakon provjere telefona u prosjeku treba 23 minute da se ponovno usmjerimo na ono što radimo. Ta nas ometanja često odvlače od smislenog posla i interakcija, a da toga nismo ni svjesni.

Emocionalno inteligentni ljudi razumiju važnost upravljanja impulsnim reakcijama potaknutim dopaminom. Namjerne stanke u korištenja telefona – bez obzira jesu li one planirane ili ih radimo uz pomoć aplikacija koje kontrolirano prekidaju rad uređaja – vraćaju nam kontrolu nad našom pažnjom i fokusom.

Kako biste uklonili digitalno ometanje tijekom razgovora ili timskih sesija, isključite nebitne obavijesti i prebacite telefon na način rada “Ne uznemiravaj”.

Odredite zone bez telefona, na primjer oko stola za blagovanje ili u spavaćoj sobi, i dogovorite se s obitelji, prijateljima ili kolegama da to poštuju kako biste osigurali istinsku prisutnost i povezanost.

Planiranom upotrebom telefona, postavljanjem granica i upravljanjem obavijestima možete se riješiti navike phubbinga i potaknuti dublje, smislenije veze sa sugovornicima. Vaš telefon će uvijek biti tu – ali onaj trenutak ispred vas neće, poručuje dr. Jenny Woo.