
U timskim sportovima dešava se da sudac dosudi prekršaj i kao “krivca” pokaže pogrešnog igrača. Uz današnje video tehnologije lako je utvrditi tko je doista počinio prekršaj, no nisu sve takve situacije toliko važne da bi se pribjeglo pregledavanju snimke. I tako se desi da jedan igrač bude javno prozvan zbog pogreške drugoga.
Jedna takva situacija na utakmici sveučilišnog natjecanja u američkom nogometu navela je profesora Arta Markmana s Teksaškog sveučilišta u Austinu (The University of Texas at Austin) na razmišljanje o situacijama kada netko na poslu napravi pogrešku, a vi budete okrivljeni. Na utakmici njegova sveučilišta, čiju momčad redovito prati, sudac je prilikom očitog prekršaja pokazao kao krivca pogrešnog igrača. Snimka je to jasno potvrdila.
Kada vas netko okrivi za pogrešku koju niste učinili, to može biti frustrirajuće, ali još gore je što to može utjecati na vašu godišnju ocjenu ili na vaš posao. Pa što biste trebali učiniti?
Idealna reakcija ovisi o nekoliko čimbenika, tumači Markman na portalu Fast Company. Jedan od njih je razlog zašto ljudi iznad vas u hijerarhiji misle da ste vi krivi. Drugi je vaša ukupna pozicija i iskustvo u organizaciji.
Zašto misle da ste vi krivi?
Lako je razumjeti da sudac može prozvati pogrešnog igrača za prekršaj usred kaosa utakmice u stvarnom vremenu. No manje je jasno zašto biste vi na poslu bili okrivljeni za problem koji niste uzrokovali niti ste mu pridonijeli. Korisno je pokušati razumjeti kako je došlo do toga da ste vi proglašeni krivcem.
Jedna mogućnost je da nitko točno ne zna kako je do problema došlo, pa je uprava pretpostavila da ste vi uzrok. U tom slučaju važno je razgovarati sa svojim nadređenim o vašem eventualnom sudjelovanju u problematičnoj situaciji. Ako ste bili uključeni, ali niste uzrok pogreške, sudjelujte u razgovoru kako biste razumijeli što možete ubuduće učiniti drugačije kako biste postigli bolji ishod ili ranije prepoznali grešku. Ako uopće niste bili uključeni, dovoljno je jasno naglasiti svoju neuključenost. Također, ponudite pomoć u otkrivanju stvarnog uzroka problema.
Druga mogućnost je da ste greškom identificirani kao osoba koja je pogriješila, iako se zna tko je stvarno odgovoran. U tom slučaju, vrijedi razgovarati s osobom koja je napravila grešku i potaknuti je da preuzme odgovornost. Većina organizacija preferira da ljudi priznaju svoje pogreške kako bi se takve situacije pretvorile u prilike za učenje. Najbolje je za sve uključene da osoba koja je napravila pogrešku istupi i prizna da je pogriješila.
Treća mogućnost je najteža: moguće je da je netko drugi napravio pogrešku i svjesno prebacio krivnju na vas. To je žalosno i pokazuje manjak kolegijalnosti. U tom slučaju trebate imati dokaze – sve informacije koje potvrđuju da niste bili uključeni. Pronađite saveznika među vodstvom koji vam može pomoći u rješavanju situacije. Fokusirajte se prvenstveno na sebe. Postoji iskušenje da želite da osoba koja je lagala bude kažnjena. No nemojte trošiti previše vremena na traženje pravde. Razgovarajte sa svojim saveznikom o tome zašto mislite da ste okrivljeni, a zatim se vratite na posao. Nemojte dodatno trošiti dragocjeno vrijeme i energiju na loše ponašanje drugih.
Koliko ste visoko u hijerarhiji?
Ako ste niže pozicionirani u organizaciji, slijedite sve gore navedene korake. Želite osigurati da ne snosite ozbiljne posljedice za nešto što niste učinili.
S napredovanjem u hijerarhiji organizacije, situacija se mijenja. Naravno, želite da najviši menadžment zna što jest, a što nije vaša odgovornost, kako ne biste bili ocijenjeni na temelju loših rezultata ljudi s kojima ne surađujete ili koji vam nisu podređeni.
Međutim, kako napredujete, vaša odgovornost postaje veća. Nosite dio odgovornosti za pogreške ljudi koji rade za vas. Kao što ćete dobiti više zasluga nego što zaslužujete za uspjehe svog tima, tako će i vaša krivnja za neuspjehe biti veća nego što zaslužujete. Ako je pogrešku napravio netko iz vašeg tima, nemojte bježati od odgovornosti i prebacivati krivnju. Preuzmite odgovornost za pogrešku i surađujte sa svojim timom kako se takva situacija više ne bi ponovila.
Čak i kada je pogreška nastala u drugom timu, vrijedi razmisliti možete li vi nešto učiniti drugačije kako biste smanjili vjerojatnost pogrešaka u budućnosti ili ublažili njihove posljedice. Što ste na višoj poziciji, vaša odgovornost obuhvaća širi spektar organizacije, pa ponekad ima smisla da preuzmete dio odgovornosti i za situacije koje nisu bile pod vašom izravnom kontrolom.
U takvim slučajevima, iskreno razgovarajte s vodstvom iznad vas o tome što se dogodilo i što mislite da se može učiniti kako bi se slični problemi ubuduće izbjegli. Kada se konstruktivno fokusirate na sljedeće korake, možete izgraditi reputaciju osobe koja rješava probleme, a ne traži izgovore.