Izraz “Tko riskira, profitira” ne može biti prikladniji za tvrtke i profesionalce koji se pokušavaju istaknuti u današnjem izuzetno konkurentnom tržišnom okruženju.
To je jako dobro opisao Robert Simons, profesor na Harvardskoj poslovnoj školi: “Uspješno natjecanje u bilo kojoj industriji uključuje određenu razinu rizika”.
Simons je u pravu – tvrtke koje riskiraju često ostvaruju velike dobitke. Jedan od primjera je Netflix: nisu samo rasturili industriju iznajmljivanja videa, već su se kladili na streaming dok je to još bio neistražen teritorij. Kockanje im se isplatilo, jer su njihove dionice porasle za nevjerojatnih 6.230 % u samo 10 godina.
Prema PwC-ovoj Globalnoj anketi o riziku, tvrtke koje prihvate strateško upravljanje rizikom imaju dvostruko veću vjerojatnost da će ostvariti brži rast prihoda. Ali kako razlikovati “razuman rizik” naspram “nepromišljenog”? O tome na portalu Fast Company piše Aytekin Tank, osnivač i izvršni direktor tvrtke Jotforma i autor knjige “Automate Your Busywork”. Tank često piše i govori o temama kao što su poduzetništvo, tehnologija i produktivnost.
“U Jotformu je preuzimanje proračunatih rizika – poput lansiranja novih proizvoda ili širenja naše misije – bilo kamen temeljac našeg uspjeha u proteklih 18 godina. Objasnit ću naš jednostavan pristup u procjeni i preuzimanju razumnih rizika u poslu u tri koraka”, piše Tank.
Odmaknite se od upravljanja ishodima
Kako biste postali stručnjak za preuzimanje proračunatih rizika, morate razumjeti određene istine o donošenju odluka.
Prvo, ljudi nisu skloni riziku jer, kao što pokazuje veliki broj istraživanja, gubici su veći od potencijalnih dobitaka. Čak i kada potencijal za dobitak od 50 dolara nadmašuje gubitak od 40 dolara, strah od gubitka i dalje nadmašuje zadovoljstvo pobjede.
Kako bismo nadvladali našu sklonost da gubicima pridajemo nerazmjernu težinu, možemo procijeniti rizike parcijalno, na isti način na koji bismo pojedinačna financijska ulaganja mogli smatrati dijelom većeg portfelja, shvaćajući pri tome da su neki gubici jednostavno dio ukupnih dobitaka. Zatim, prilikom svake odluke, svoju energiju usmjerite na dubinsku analizu – istraživanje i analiziranje trendova, čitanje studija slučaja i ekonomska predviđanja – umjesto na pokušaj predviđanja ishoda.
Kao što navodi Harvard Business Review, rizik je neizbježan. Tvrtke bi se trebale prebaciti s procesa koji se temelje na upravljanju ishodima na procese koji potiču izračunavanje vjerojatnosti. Sve dok istražujete unaprijed, možete biti sigurni u svoju odluku, čak i ako ishod ne bude onakav kakvom ste se nadali. Uostalom, njegovanje atmosfere u kojoj je neuspjeh moguć (i prihvatljiv) ključno je za inovacije i rast.
Razvijete plan za neželjene situacije
Iako prihvaćate da je neuspjeh moguć, uvijek možete planirati najgore moguće scenarije. Drugim riječima, možete planirati što učiniti u neočekivanoj i neželjenoj situaciji. Izrada plana za takve situacije pomaže transformirati rizik iz nepromišljenog u odmjeren.
“Dobri planovi za situacije u kojime stvari krenu u krivom smjeru daju prioritet rizicima s kojima se organizacija suočava, delegiraju odgovornost na članove timova i povećavaju vjerojatnost da će se tvrtka potpuno oporaviti nakon negativnog događaja”, kaže Mesh Flinders, autor u IBM Thinku. Budite mirni: čak i ako sve krene naopako, neće sve biti izgubljeno. Imate plan akcije.
Prije nego što prihvatite određeni rizik, razmislite o potencijalnoj prijetnji vašem poslovanju. Želite jasnu sliku o tome kada bi trebalo primijeniti plan za neželjene situacije. Zatim osmislite odgovor – za sebe ili kolege – što tko treba činiti, s jasnim uputama i protokolima. Provjerite je li kristalno jasno tko je odgovoran za koje radnje.
Planiranje i organizacija ovih koraka unaprijed može umanjiti neizvjesnost i osnažiti vas i vaš tim kako biste brzo i smireno odgovorili na neočekivane izazove.
Bilježite svoje rizike poput poslovnih troškova
Konačno, bilježenje poslovnih rizika čini ih više proračunatim i manje impulzivnim. Možete metodički stvoriti organiziranu evidenciju odluka i pratiti obrasce tijekom vremena.
“U Jotformu”, piše Tank, “stvaramo i dijelimo obrasce za praćenje rizika na isti način kako to činimo s poslovnim troškovima. To nam pomaže da rizici ne budu samo dokumentirani, već i lako dostupni timu. Ova kolektivna metoda praćenja rizika pomaže nam, na primjer, da u investicijskom portfelju, balansirajući gubitke i dobitke, dobijemo širu perspektivu.”
Takav pregled rizika olakšava prepoznavanje koje su odluke bile korisne, a koje je potrebno ponovno procijeniti. U većini slučajeva gubici izgledaju manje katastrofalni kada se usporede s kumulativnim dobicima.
“Štoviše, znajući da su neuspjesi rijetko katastrofalni, članovi našeg tima imaju više samopouzdanja prilikom eksperimentiranja i inoviranja”, kaže Tank.
“Ali, ako se obrasci gubitaka ipak pojave – kada neuspjesi jasno nadmašuju uspjehe – ovaj proces zapisivanja daje nam podatke koji su nam potrebni da uočimo probleme koji se ponavljaju, analiziramo naše navike donošenja odluka i poboljšamo svoje strategije.
U današnjem svijetu nevoljkost prihvaćanja rizika ne samo da guši inovacije – ona može imati razorne posljedice za dugoročni uspjeh tvrtke. Ali preuzimanje rizika ne zahtijeva da riskiramo sve”, zaključuje Tank u nadi da navedene strategije mogu pomoći drugima da lakše prihvatite rizik.