Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija
foto: pixabay

Natječaj “Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija” osmišljen je tako da poduzećima i slobodnim profesionalcima iz tog sektora omogući osnaživanje tehnoloških i poslovnih kapaciteta te prilagodbu radu u novom zakonodavnom okviru jedinstvenog europskog digitalnog tržišta.

Pozivom će se omogućiti mikro, malim i srednjim poduzećima uvođenje novih tehnologija u poslovne modele i proizvodne procese, kao i provedba svih aktivnosti koje su preduvjet za kvalitetnu digitalnu transformaciju s ciljem optimizacije, povećanja kvalitete te time i konkurentnosti kulturno umjetničkog i kreativnog proizvoda i usluga na globalnom digitalnom tržištu.

Jedanaest kriterija ocjenjivanja

Ukupan iznos (za prijavitelje u Grupi A i Grupi B zajedno) je 33,18 milijuna eura. Sredstva namijenjena Grupi A prijavitelja, iznose 21 milijun eura. Minimalan iznos traženih sredstava u toj grupi je definiran na 40 tisuća eura, a maksimalno na 995 tisuća eura. U Grupi B dostupno je 12,18 milijuna eura, a tu je minimalni iznos bespovratnih sredstava 15 tisuća eura, a maksimalni 300 tisuća eura.

Natječaj Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija ima jedanaest kriterija ocjenjivanja (pogledajte dodatak), na temelju kojih se može skupiti najviše 100 bodova, a broj ostvarenih bodova mjera je koja odlučuje o tome tko će dobiti sredstva, a tko ne. Natječaj je otvoren od početka ožujka, prijave se zaprimaju od kraja travnja, a rok za predaju prijava traje do 1. srpnja 2024. u 16 sati.

U postupku pripremanja projektnog prijedloga, prijavitelji trebaju proučiti cjelokupnu dokumentaciju Poziva te redovno pratiti ima li eventualnih ažuriranja izmjene ili dopune dokumentacije, koje se objavljuju na internetskim stranicama https://fondovieu.gov.hr.

Tijekom pripreme prijave, treba ispuniti jedanaest različitih obrazaca – od izjave o istinitosti podataka, izjave o već korištenim državnim potporama i potporama male vrijednosti (de minimis), izjave o odricanju prava na prigovor, izjave vlasnika- suvlasnika poslovnog prostora u kojem će se provoditi projekt, izjave voditelja projekta koji je izradio tehnički opis projekta, itd.

Tu je i niz priloga koje treba proučiti prije početka izrade same prijave projekta, počevši od Općih uvjeta koji se primjenjuju na projekte financirane iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, pravila o provedbi postupaka nabava za neobveznike Zakona o javnoj nabavi, Ugovor o projektu, dokument o postupku dodjele bespovratnih sredstava, itd.

Prvo i najvažnije što morate proučiti su Upute za prijavitelje, zajedno sa svim izmjenama i dopunama Poziva.

Stalno pratite obavijesti

Iznimno je važno redovito – poželjno bar dva puta tjedno, a možda i češće, pogledati obavijesti koje se objavljuju na internetskim stranicama poziva. Riječ je o raznim, važnim informacijama kao što su termini održavanja besplatnih online radionica (putem aplikacije Microsoft Teams) kojima je svrha detaljnije informirati potencijalne prijavitelje o ciljevima i kriterijima natječaja te procedurama za prijavu, ocjenjivanje i provedbu projekata.

Za prijavu sudjelovanja potrebno je popuniti prijavni obrazac i poslati ga na adresu elektroničke pošte: npoo-prijava@min-kulture.hr.

U obzir će se uzimati prijave koje stignu do popunjenosti kapaciteta i to prema redoslijedu zaprimanja. Prihvatljivi sudionici putem elektroničke pošte zaprimaju poveznicu i uputu o načinu prisustvovanja i sudjelovanja na online informativnoj radionici.

Na tom je mjestu ovih dana objavljena već druga izmjena natječajne dokumentacije – riječ je o dokumentu koji je nazvan Dodatak 1.1. Prijavnog obrasca, kojeg obavezno moraju ispuniti i podnijeti prijavitelji koji su obrtnici i fizičke osobe izvan radnog odnosa koje obavljaju djelatnosti slobodnih zanimanja i članovi su jedne od umjetničkih strukovnih udruga na temelju čijih potvrda se ostvaruju porezne olakšice.

Kriterij za prijavu

Da biste se imali pravo prijaviti na natječaj Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija, vaša tvrtka ili organizacija mora biti razvrstana u Državnom zavodu za statistiku prema primarnoj djelatnosti – jednoj od onih koje se navode u samom natječaju.

U slučaju da se bavite s više djelatnosti i shvatite da vam je primarna djelatnost pogrešno upisana, trebate od Državnog zavoda za statistiku zatražiti preregistraciju. Tu će se primarnom djelatnošću smatrati ono čime stvarate većinu svojih prihoda. Nabava tog dokumenta (Obrazac RPS-1) može potrajati i desetak dana. U obrascu treba ispuniti i podatak broj 13 s financijskim podacima za novu djelatnost za posljednju godinu i napisati kratku molbu za promjenu šifre djelatnosti.

Potrebno je dostaviti na uvid i presliku povijesnog izvatka iz Sudskog registra u kojem se navodi djelatnost u koju se želite preregistrirati. Dokumentaciju možete dostaviti osobno ili poštom na adresu Državni zavod za statistiku ili na e-adresu registar@dzs.hr.

Prihvatljive primarne djelatnosti koje se mogu prijaviti na ovaj natječaj su arhitektura, dizajn, elektronički mediji, filmska i video produkcija, proizvodnja video igara, fotografija, glazba i izvedbene umjetnosti, izdavaštvo knjiga, časopisa i novina, prevoditeljske djelatnosti i usluge tumača, muzeji, knjižare, knjižnice, proizvođači video igara, umjetnici raznih kategorija, umjetnički i tradicijski obrti. Posebna napomena: u okviru ovog Poziva partnerstvo nije dozvoljeno – prijavitelj projekt provodi samostalno.

Tko se može prijaviti

Prihvatljivi prijavitelji u grupi A su tvrtke (trgovačka društva, poduzeća), obrti, razne ustanove u kulturi, umjetničke organizacije osnovane sukladno Zakonu o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva i upisane u Registar umjetničkih organizacija pri Ministarstvu kulture i medija te koje vode dvojno knjigovodstvo sukladno Zakonu o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija.

Prihvatljivi prijavitelji u grupi B su fizičke osobe izvan standardnog radnog odnosa koje obavljaju djelatnosti slobodnih zanimanja i razne samostalne djelatnosti, a članovi su jedne od umjetničkih strukovnih udruga na temelju čijih potvrda se ostvaruju porezne olakšice; obrti (i paušalni obrti) uz uvjet da moraju biti upisani u Obrtni registar bar godinu dana prije prijave na natječaj; umjetničke organizacije osnovane sukladno Zakonu o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva i upisane u Registar umjetničkih organizacija pri Ministarstvu kulture i medija te koje vode dvojno knjigovodstvo sukladno Zakonu o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, trgovačka društva (tvrtke) i ustanove u kulturi.

Ako se prijavljujete na ovaj natječaj pogledajte možete li svoj projekt prijaviti kao organizacija prihvatljiva u Grupi A prijavitelja. U toj grupi ima više vrsta potpora pa je ona interesantnija svima koji su već iskoristili de minimis potpore, a žele novu potporu iskoristiti na neki drugi način, primjerice za neke subvencije ili jamstva za kredit. U Skupini B može se dobiti 85 posto od vrijednosti tražene potpore. U skupni A može se dobiti 45 posto ako ste tvrtka srednje veličine u Zagrebu do 75 posto ako ste tvrtka iste veličine u Sisku (pogledajte detalje u uputi za Prijavitelje, dio o intenzitetu potpora).

Važno je naglasiti da prijavitelj na natječaj obavezno mora biti poduzetnik, mora znati svoju veličinu (je li tvrtka male ili srednje veličine) mora imati najmanje jednu zaposlenu osobu – mjereno na temelju sati rada u godini koja prethodi godini u kojoj je podnesen projektni prijedlog (tu se traži Potvrda i-ili elektronički zapis HZMO-a o ravnopravnom statusu osiguranika za 2023. godinu).

Poduzetnik mora imati najmanje 25 posto vlasništva u tvrtki koja se prijavljuje ili bar 25 posto udjela u vlasništvu većeg broja povezanih tvrtki. Mora navesti svoje prihode iz najbolje godine tijekom četiri godine koje prethode godini predaje projektnog prijedloga, a ti prihodi moraju biti veći od 30 posto vrijednosti projekta kojeg prijavljuje.

Samoprocjena

Međutim, da biste na tom kriteriju postigli najveći mogući broj bodova, prihodi moraju biti bar 60 posto vrijednosti projekta. Primjerice, ako ste prošle (ili najbolje od četiri koje se promatraju) godine imali prihod 100 tisuća eura, proračun projekta smije iznositi 163 tisuće, ako ste prijavitelj iz Grupe A – ili 139,34 tisuće eura, ako ste prijavitelj iz Grupe B.

Drugim riječima, svatko je sam sebi limit, svojih prihodima, kad se gleda (financijska) veličina projekta kojeg želi prijaviti.

Primjerice, za projekt čija vrijednost iznosi 30 do 40 posto vaših ukupnih prihoda, dobivate dva boda, a za projekt koji obuhvaća od 40 do 60 posto vaših prihoda, dobivate šest bodova. Za projekte čija vrijednost prelazi 60 posto vaših godišnjih prihoda dobiti ćete deset bodova. Dakle, prije nego što podnesete prijavu važno je precizno izračunati maksimalnu vrijednost projekta kojeg prijavljujete. Na tu vrijednost utječe i iznos prethodno primljenih de minimis potpora (ako ste ih imali).

Tu je važno naglasiti da ukupan iznos potpore male vrijednosti (de minimis) koja se dodjeljuje po državi članici Europske unije jednom poduzetniku ne smije biti veći od 300 tisuća eura tijekom razdoblja od tri godine – u okviru ovog poziva referentno razdoblje je 36 mjeseci unatrag, od datuma prijave na natječaj. Važno je naglasiti da se ta odredba odnosi na ukupan zbroj primljenih potpora za sve povezane tvrtke za sjedištem u Hrvatskoj (ako imate više tvrtki).

U okviru ovog Poziva prijavitelj ne može podnijeti više od jednog projektnog prijedloga. Ako prijavitelj podnese više projektnih prijedloga u obzir se uzima samo onaj koji je podnesen prvi.

Također, ako je prijavitelj podnio projektni prijedlog za jednu grupu, tada ne može podnijeti i projektnu prijavu za drugu grupu. S jednim prijaviteljem može se sklopiti samo jedan Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava po predmetnom Pozivu

Tko se ne može prijaviti

U uputi za prijavitelje opsežno je opisano i tko se ne može javiti na ovaj natječaj, ili drugim riječima, što su kriteriji za isključenje prijavitelja.

Primjerice, potpora se ne može dodijeliti:

  • poduzetniku prijavitelju koji je premašio ili traženom potporom premašuje prag definiran de minimis Uredbom, odnosno Programom potpora male vrijednosti; prijavitelju koji je premašio ili traženom potporom premašuje pragove definirane Uredbom 651/2014. (to je primjenjivo samo za Grupu A);
  • prijavitelju koji je poduzetnik u teškoćama; u slučaju kada je nad prijaviteljem otvoren stečajni postupak, ako je nesposoban za plaćanje ili prezadužen, ili u postupku likvidacije, ako njegovom imovinom upravlja stečajni upravitelj ili sud, ako je u nagodbi s vjerovnicima, ako je obustavio poslovne aktivnosti; ako je prijavitelj ili osoba ovlaštena po zakonu za zastupanje prijavitelja pravomoćno osuđena za neko kazneno djelo (kao što je korupcija, zlouporaba u postupku javne nabave, zlouporaba položaja i ovlasti, prijevara u gospodarskom poslovanju, među mnogim ostalim kaznenim djelima detaljno navedenima u Uputi za prijavitelje);
  • prijavitelju kojem je utvrđeno teško kršenje ugovora, koji je napravio teški profesionalni propust, prijavitelju koji je znao ili morao znati da je u sukobu interesa u predmetnom postupku dodjele bespovratnih sredstava; prijavitelju koji nije izvršio isplate plaća zaposlenicima, plaćanje doprinosa za financiranje obveznih osiguranja (osobito zdravstveno ili mirovinsko) ili plaćanje poreza u skladu s propisima; prijavitelju koji je dobio državnu potporu ili potporu male vrijednosti za isti prihvatljiv trošak projekta;
  • prijavitelju koji nema poslovnu jedinicu ili podružnicu u Hrvatskoj u trenutku plaćanja; prijavitelju koji potražuje regionalnu potporu za ulaganje te prijavitelju koji je dostavio lažne informacije u sklopu projektnog prijedloga.

Pročitajte 2. dio teksta…


  1. dio teksta Nekoliko korisnih uputa za one koji se žele prijaviti na natječaj “Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija”; autor Zvonko Pavić