Korisne upute za prijavu na natječaj “Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija” – 2. dio

Natječaj "Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija" definira četiri procesa koje je potrebno digitalno transformirati: Stvaralaštvo, Produkcija, Plasman i Distribucija

170
Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija
foto: pixabay

Kao što smo već spomenuli, natječaj “Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija” definira četiri procesa na koje se odnosi, koje je potrebno digitalno transformirati.

Četiri procesa koje je potrebno transformirati

To su Stvaralaštvo (osmišljavanje originalnih ideja, koncepata i sadržaja), Produkcija (fizička realizacija ili implementacija kreativnih ideja i koncepata u proizvod ili uslugu: snimanje videa, uređivanje medija, itd.), Plasman (dovođenje proizvoda ili usluge nastalih projektom pred potencijalne kupce putem interneta, i drugim, fizičkim kanalima dostave, ako su potrebni) i Distribucija (skladištenje, transport, kako u stvarnom tako i u digitalnom svijetu).

Kako biste dobili najveći mogući broj bodova na natječaju, to jest, kako bi prijava vašeg projekta bila prihvaćena, morate znatno transformirati najmanje tri od ta četiri procesa. Pojednostavljeno rečeno, ne možete tražiti novac za kupovinu nekog uređaja i misliti da je to dovoljno.

Morate se dobro zagledati u svoje poslovanje i pokazati da ga znatno, što poslovno, što digitalno transformirate. Ako vaš projekt doprinosi uspostavi bar jednog novog digitalnog poslovnog procesa ili digitalizaciji bar jednog već postojećeg poslovnog procesa – za to ćete dobiti pet bodova, za dva procesa ćete dobiti deset bodova, a za tri i više takvih procesa dobiti ćete petnaest bodova.

Primjerice, kod stvaralaštva morate precizno utvrditi kako ga možete unaprijediti i čime – kakvom edukacijom, kakvim alatima ili instrumentima. Produkcija je proces koji će generirati najviše troškova u projektu, a ni distribucija često nije jeftina. Morate ustanoviti kako kod vas funkcioniraju ta četiri procesa i što sve možete napraviti kako biste ih transformirali i digitalizirali.

Morate raditi i na povećanju kvalitete onoga čime se bavite i na svojoj vlastitoj konkurentnosti, a na kraju i ne manje važno, morate precizno objasniti kako ćete u sljedećim godinama povećati svoje prihode.

Obavezni pokazatelji

Za potrebe praćenja postignuća projekta, prijavitelj je obvezan navesti konkretne vrijednosti za sve pokazatelje koje će ostvariti provedbom projekta.

Pokazatelji su navedeni u Uputama za prijavitelje u posebnoj tablici. O jasnoći obrazloženja projektnih aktivnosti u svakom od procesa ovisi i broj bodova koje ćete skupiti tijekom analize projektnih prijedloga koji se kandidiraju na natječaju. Uz to, doslovno svaka aktivnost treba biti potkrijepljena analizom troškova jer i tako demonstrirate kako će izgledati vaša transformacija za koju tražite potporu.

Svaki segment poslovanja – stvaralaštvo, proizvodnja, distribucija, plasman – predstavlja jedan poslovni proces te se, ako se uspostavlja/unaprjeđuje, navodi kao doprinos obaveznim pokazateljima.

Proizvodi i usluge nisu poslovni procesi te se ne ubrajaju u pokazatelje.

Obavezni pokazatelji su, uz broj poslovnih procesa koji se transformiraju i/ili digitaliziraju i, primjerice, broj osoba koje će se educirati za rad na novim ili unaprijeđenim poslovnim procesima, sudjelovanje na sajmovima, itd.

Provedbom projektnih aktivnosti prijavitelj mora pokazati kako će unaprijediti razinu kvalitete i konkurentnosti kulturno-umjetničkog ili medijskog sadržaja na jedinstvenom digitalnom tržištu. Ako tu ne napravite veće pomake, nećete na tom kriteriju dobiti bodove, a ako će se razina kvalitete i konkurentnosti unaprijediti, dobit ćete pet bodova.

Mjeri se i koliko su projektne aktivnosti, njihovo planirano trajanje i procijenjeni troškovi usklađeni: ako nisu usklađeni to je nula bodova, ako su usklađeni djelomično, to su tri boda, a ako su usklađeni u potpunosti – to je pet bodova. Idealna situacija se postiže kada su sve projektne aktivnosti obuhvaćene proračunom te je uspostavljena (i pokazana) jasna veza između proračunskih stavki i predloženih aktivnosti.

Pokazatelje koje prijavitelj navede u projektnom prijedlogu te koji će biti utvrđeni Ugovorom potrebno je realno kvantificirati, odnosno potrebno je utvrditi ciljanu vrijednost koja će se postići projektom.

Iznimno je važno realno planirati ciljane vrijednosti pokazatelja s obzirom na to da njihovo neostvarivanje može imati za posljedicu financijske korekcije sukladno Pravilima o financijskim korekcijama.

Prihvatljivi troškovi

Što se tiče samih troškova, možete kupovati različite vrste dugotrajne materijalne, i dugotrajne nematerijalne imovine (softverske licence, autorska prava, npr.).

U troškove se mogu staviti i plaće zaposlenika za vrijeme trajanja projekta. Naravno, samo onih koji sudjeluju u provedbi projektnih aktivnosti (ljudi koji s vama imaju ugovor o radu na određeno ili neodređeno, a u to ulaze i ljudi koji s vama imaju ugovor o djelu i-ili autorskom djelu te ugovori s drugim pravnim osobama).

Stavljanjem plaća u proračun, difuzira se vaše sufinanciranje pa odmah ostavljate bolju sliku u usporedbi sa situacijom da ste u troškovima naveli samo neku opremu koja vam je potrebna.

I promidžbene djelatnosti ulaze u prihvatljive troškove obaveznih aktivnosti. One su definirane na najviše 5000 eura u Grupi A te na 2655 eura u Grupi B. Neke od tih aktivnosti trebalo bi obavezno uključiti u proračun projekta jer se i tako demonstrira poveznica između aktivnosti i proračuna projekta.

Uz to, možete angažirati i razne vanjske stručnjake koji će vam pomoći u podizanju kvalitete transformacije vaše tvrtke ili ustanove – konzultante za organizaciju rada, automatizaciju poslovanja, izradu poslovnih planova i strategija digitalne transformacije vašeg poduzeća te stručnjake za ostale usluge povezane s prijavljenim projektom, a nisu trajna ili povremena aktivnost kojima se vaša tvrtka bavi, niti su povezane s uobičajenim troškovima poslovanja.

Aktivnosti u projektu

Aktivnosti u projektu ilustrirat ćemo na primjeru edukacije.

Naime, tijekom izvedbe projekta, možete se stalno usavršavati tako da kupujete usluge stručnjaka za potrebne vještine, možete pohađati i razne tečajeve. Tu se iz proračuna projekta mogu financirati čak i putni troškovi, ako se na edukaciju ide izvan sjedišta tvrtke, pa i u inozemstvo, na neku konferenciju. Sajam na kojem se nešto samo prodaje nije uključiva kategorija, no jesu različiti drugi događaji na kojima se događa promocija vas kao organizacije ili projekta za koji ste dobili potporu.

Dakle, važno je da odlazak na neki događaj nije sveden samo na prodaju onoga što proizvodite. Kako bi vaša prijava za natječaj dobila najveći broj bodova u stavki edukacija, morate biti dosta kreativni, morate projektom predvidjeti širok raspon usavršavanja, upisati aktivnosti kao što s učenje stranog jezika, svladavanje novog softvera ili neke poslovne vještine kojom još ne vladate.

Pri opisu svih aktivnosti projekta pa tako i edukativnih aktivnosti važno je navesti kakav problem trenutno imate te kako ćete ga navedenim aktivnostima riješiti, a u tome treba detaljnije objasniti nastalu promjenu (do sad sam nešto radio ručno, a sad ću to raditi softverom, npr.). Morate jasno objasniti povezanost cilja, svrhe i očekivanih rezultata projekta s problemskim stanjem koje se rješava projektom. Što to bolje i jasnije objasnite, dobiti ćete više bodova.

Sve što se stavlja u proračun projekta mora biti unaprjeđenje – ili vas kao stručnjaka, ili nekog poslovnog procesa. Više od pola (55 posto) ukupne ocjene vašeg projektnog prijedloga nalazi se u broju, kvaliteti i jasnom opisu aktivnosti koje ćete obaviti tijekom transformacije. Koliko te aktivnosti utječu na poboljšanje vaše konkurentnosti, koliko digitalizacije ima u svemu što ste predložili.

Relevantnost i kvaliteta

U natječaju Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija ocjenjuju se i relevantnost i kvaliteta dosadašnjeg djelovanja prijavitelja ali i njegov pogled na budućnost, nakon primjene potpore za digitalnu transformaciju.

Prijavitelj mora sukladno članku 10, Općih uvjeta ugovora osigurati održivost rezultata projekta tijekom razdoblja od tri godine od završnog plaćanja po ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava.

Drugim riječima, 25% ocjene je u vašoj budućnosti i budućim financijskim kapacitetima. Morate moći provesti svoj projekt i ako dugo ne dobijete sredstva na žiro račun ili ako tijekom provedbe projekta imate financijske korekcije ili ako vam ne priznaju neki plaćeni trošak.

Pročitajte 3. dio teksta…


2. dio teksta Nekoliko korisnih uputa za one koji se žele prijaviti na natječaj “Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija”; autor Zvonko Pavić