Pandemija koronavirusa donijela je mnoge izazove, ali i prilike koje su promijenile živote ljudi diljem svijeta. Za Ivanu Dedić, Covid-19 bio je na neki način ključna prekretnica koja ju je potaknula na ulazak u poduzetništvo.

Tražeći posao koji bi joj omogućio fleksibilnost i rad od kuće, Ivana se početkom 2022. godine odlučila pridružiti Facebook grupi Be Your Own Boss – zajednica poduzetnih žena (BYOB). Tu je pronašla inspiraciju i motivaciju da postane poduzetnica – nešto što joj dotad nije bilo ni u najluđim snovima.

Njezina priča o ulasku u svijet virtualnih asistenata započinje s mentorstvom i edukacijom “Postani virtualni asistent”, koja joj je potvrdila da je upravo to posao iz snova. U samo nekoliko mjeseci, dala je otkaz, napisala poslovni plan, dobila potporu za samozapošljavanje i otvorila vlastiti obrt.

  • Vaš primjer je zaista specifičan. Kako se dogodilo to da vam je Facebook grupa osvijestila kojim putem u životu trebate krenuti?

Dolazak globalne pandemije Covid bio je prekretnica u mom životu. Zbog osobnih i obiteljskih razloga tražila sam posao od kuće s fleksibilnim radnim vremenom. No, nisam mislila da je rješenje u poduzetništvu. Za to nisam imala hrabrosti. No, sve se promijenilo kad sam se učlanila u Facebook grupu BYOB. Tu sam od žena koje su nesebično dijelile svoje znanje, kroz mentorstvo i edukacije, dobila podršku da i sama postanem poduzetnica.

Prvi koraci prema samozapošljavanju

  • Kako to da ste odabrali baš posao virtualnog asistenta, za koje se u to vrijeme baš nije toliko znalo?

Osim što me je članstvo u grupi mentalno ojačalo kroz nju sam se i dodatno educirala pa sam tako u jednom momentu prošla seminar o virtualnim asistentima. Tada sam osvijestila da je to idealan posao za mene i vrlo brzo dala otkaz na tadašnjem poslu. Napisala sam poslovni plan za samozapošljavanje i dobila potporu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Ta mi je potpora značajno olakšala ulazak u poduzetništvo i u listopadu 2022. sam otvorila svoj obrt. Iz ove perspektive se to čini logičan smjer, ali tada to nisam tako jasno vidjela. (smijeh)

  • Što je prethodilo vašoj poduzetničkoj priči?

Magistrirala sam ekonomiju, smjer marketing u Splitu 2002. godine. No, razočaralo me što po završetku fakulteta nisam mogla naći posao u marketingu. Stoga sam radila druge ekonomske poslove – od financija, računovodstva, administracije, do komercijale, uvoza, vođenja ureda. U tvrtkama u kojima sam radila uglavnom sam bila “Katica za sve”, a u više od 14 godina radnog staža promijenila sam ih pet. Zahvaljujući tome sam stekla bogato radno iskustvo, što je jedna od prednosti.

Dodatno obrazovanje kao ključ uspjeha

  • Nakon otvaranja obrta završili ste još ste neke edukacije?

Da, dodatno sam se obrazovala iz digitalnog marketinga i brendiranja kako bih se napokon mogla baviti marketingom kojeg sam oduvijek voljela. Uz to sam, kroz edukacije u grupi naučila i kako naći klijente, kako napisati priču, kako treba složiti web…

  • Sjećate li se svojeg prvog klijenta?

Po završetku edukacije za virtualnog asistenta odradila sam besplatno 20 sati svojevrsne prakse. Klijentica je bila zadovoljna te smo nakon toga potpisale ugovor o dugoročnoj suradnji. No, sjećam se da početak poduzetništva nije bio lagan iako sam u startu imala tu jednu klijenticu. Trebalo je proći vrijeme da se cijela priča posloži: da izgradim brend, postavim web stranicu, pozabavim se društvenim mrežama…

Virtualna asistentica Ivana Dedić; foto Antea Mrčela Ljubić
Virtualna asistentica Ivana Dedić; foto Antea Mrčela Ljubić
  • Kojim putevima vas klijenti najčešće pronalaze?

Najviše putem preporuka, zatim kroz grupu BYOB te putem weba i LinkedIn stranice. Zadnjih godinu, dvije više se priča o poslu virtualnih asistenata, a i aktivniji smo na društvenim mrežama pa su tako i poduzetnici postali svjesniji prednosti njihovog angažiranja. Kako sam najviše prisutna na LinkedInu, kroz moje tekstove o tome što radim ljudi prepoznaju da im to treba. Sad imam dovoljno klijenata da moram neke i odbiti.

Balans privatnog i poslovnog života

  • O kojem se broju klijenata radi?

Imam osam kontinuiranih suradnji, a ostali klijenti povremeno “ulijeću” po projektima. U ovom je poslu važno znati dobro organizirati vrijeme i procijeniti koliko možeš raditi. Ne želim ekspanziju, jer mi je najvažnije imati usklađen poslovni i privatni život. Imam djevojčicu od 12 godina koja je upravo u pubertetu i nastojim imati dovoljno vremena gledati ju kako odrasta. Uostalom, meni je osnovna ideja ulaska u poduzetništvo bila imati svoj mir. Tako da radim koliko mogu i to mi je sasvim dovoljno.

  • Imaju li vaši klijenti nešto zajedničko, naravno osim vas?

Na početku im je bilo zajedničko da su sve bile žene iz BYOB grupe, dok sad prevladavaju muškarci. Uglavnom su to solo ili mali poduzetnici, koji su u fazi rasta. Njima treba “desna ruka” u poslovanju, a ne žele zapošljavati nove suradnike jer im posao varira iz mjeseca u mjesec. Za njih je usluga virtualnog asistenta idealna. Nisam se specijalizirala za određenu branšu pa imam klijente od odvjetnika, računovođa, grafičkih dizajnera, marketingaša, agencija za nekretnine, turističkih agencija itd.

  • Koja područja rada pokrivate?

Marketing je na prvom mjestu i najčešće se bavim oglašavanjem, optimizacijom LinkedIn profila, izradom Google Business profila te landing stranica i newslettera. Radim i administraciju i klasične uredske poslove, poput komunikacije s dobavljačima i kupcima mojih klijenata, izrade prezentacija, ažuriranja weba…

  • Živite u Solinu kod Splita, no imate klijente iz cijele Hrvatske. Imate li ured ili radite od kuće?

S obzirom na to da poslove radim online zasad to činim od kuće. Imam klijente od Rijeke, Zagreba, Vukovara pa do Splita naravno. To je prednost online rada.

Povjerenje se stječe nakon dobro odrađenih zadataka

  • Koliko je teško uspostaviti povjerenje s klijentima?

To je individualno. Netko to radi brže, a netko se možda zbog prethodnih loših iskustava teže prepušta. Uostalom, sa svakim klijentom potpisujem NDA ugovor jer baratam s povjerljivim podacima. Povjerenje se stekne kad se zasluži, a za to treba vremena. Bez obzira na sve diplome, usavršavanja, iskustvo i recenzije – povjerenje se stječe nakon odrađenih zadataka. Tada se vidi koliko si predan i poštuješ li rokove.

  • Možete li komunicirati cijene vaših usluga?

Moje cijene nisu tajna, ali su individualne i one ovise o vrsti posla i opisu zadataka. Raspon bi bio od oko 30 do 35 eura po satu. Nikad nisam imala problema s naplatom i imam zaista korektne klijente s kojima dobro komuniciram. Uglavnom radim poslove koje su klijenti i sami radili, ili rade, pa znaju koliko je vremena potrebno za obaviti neki zadatak.

  • Na što ste najponosniji nakon gotovo dvije godine poduzetništva?

Najponosnija sam na to koliko sam se promijenila kao osoba. Osnažila sam se. Da mi je netko prije par godina rekao da ću dati otkaz, otvoriti tvrtku, sama napravit web, izaći na duplerici Slobodne Dalmacije – ne bih vjerovala! Premašila sam sva svoja očekivanja.

  • Kako je okolina reagirala na tu vašu promjenu?

Zadovoljni su, posebno suprug koji mi je najveća podrška. Jedno ostaje žal što promjenu nije mogla vidjeti moja pokojna majka koja mi je uvijek bila najveća inspiracija. Naime, mi smo kao izbjeglice 1992. došli iz Konjica u Hrvatsku. Majka je tada, da bi nas prehranila, krenula šivati iako joj to nije bila struka. I uspjela je odgojiti i školovati brata i mene. Kad bi mi bilo teško znala sam pomisliti na nju i to mi je pomoglo izboriti se sa svojim strahovima. Mislim da bi ona bila jako ponosna na mene.

#SamaSvojaŠefica br. 7