Kako se poduzetnici prilagođavaju novim okolnostima

Ova kriza će u narednim mjesecima, ako već nije, natjerati mnoge poduzetnike na promjenu poslovanja. Kolika je svijest o novom funkcioniranju tržišta i spremnost na potrebne promjene, upitalo je UGP svoje članove jer oni koji ne budu spremni na navedeno, teško će preživjeti jesen

64
Prilagodbe novonastalim okolnostima

Jedan od dugoročnih ciljeva Udruge Glas poduzetnika jest svakako i razvijanje poduzetničke, proaktivne i kreativne kulture i načina razmišljanja. Udruga je identificirala razne potrebe za edukacijama svojih članova i s razvojem udruge to će postati jedan od značajnijih benefita članstva.

Prilagodbe novonastalim okolnostima

“Uzevši u obzir da je pred nama kriza velikih razmjera u globalnom kontekstu, htjeli smo se, osim fokusa na kratkotrajne mjere za preživljavanje kompanija, okrenuti i prema promjenama koje će biti potrebne srednjoročno ili dugoročno. S obzirom na to da je pred nama nepredvidljivo razdoblje, potrebno je ojačati kapacitete poduzetnika i njihovih tvrtki na više načina: kroz nova znanja, stavove, vrijednosti i interese. Kako bi dobili što bolji uvid u trenutačne aktivnosti poduzetnika vezane uz nadolazeće razdoblje, pitali smo ih:

  • Što poduzetnici rade sa svojim poslovanjem kako bi se pripremili/prilagodili novonastalim okolnostima?

Najveći broj naših članova (46 posto) odgovorio je da optimiziraju trenutne poslovne procese i ljudske resurse, što je vrlo logično i nužno u ovoj situaciji. Oko 20 posto je izjavilo da osmišljavaju nove procese ili remodeliraju stare, a 3 posto da mijenja bazu klijenata, što je nešto viša razina inovativnosti, no ostaje pitanje hoće li biti dovoljna.”

Da mijenjaju cjelokupnu strukturu tvrtke kako bi se prilagodili, odgovorilo je samo 11 posto ispitanika, a njima se može pridružiti nešto više od 5 posto onih koji kažu kako mijenjaju u cijelosti i tržište i usluge te se okreću novim poslovima. Relativno malih, ali ne zanemarivih 8 posto jednostavno uzima potpore i čeka normalizaciju stanja. Oko 5 posto planira zatvoriti tvrtku i preseliti poslovanje u neku drugu zemlju.

Ovi rezultati ostavljaju prostora za umjerenu zabrinutost. Iako više od 60 posto tvrtki radi neke promjene, tek njih 16 posto u ovome trenutku razmišlja o drastičnim zaokretima, kakvi će u slučaju najgoreg scenarija biti potrebni. S druge strane, izgleda da prijeti nestanak više od 13 posto tvrtki koje ili pasivno čekaju razvoj situacije i nadaju se, ili odlaze iz zemlje.

Poticaj za traženje novih poslovnih modela

S obzirom na to je situacija takva, logično je bilo provjeriti što poduzetnici misle da bi ih pokrenulo i pomoglo im da krenu tražiti nove poslovne modele te na brže promjene koje će biti potrebne.

Na to pitanje odgovori su polarizirajući, ali interesantni: više od 57 posto ih uviđa da mjere nisu dugoročno rješenje i da ih se treba relativno brzo ukinuti (kroz koji mjesec), jer ljudi izbjegavaju promjene dok nisu prisiljeni na njih. Drugi odgovor daje 23 posto ispitanika koji misle suprotno – kako treba što dulje produžiti postojeće mjere i tako dobiti vrijeme za potrebnu transformaciju.

“Mislimo da je to dobar pokazatelj kako se i svijest diže i postaje jasno da ovisnost o državnim subvencijama ne može trajati dugo i da će poduzetnici morati biti još poduzetniji”, poručuju iz Udruge Glas poduzetnika.

Razvoj novih ideja i načina poslovanja

Udruga je svojim članovima postavila još jedno pitanje:

  • Koliko ste vremena i energije vi u zadnjih par mjeseci uložili u razvoj novih ideja i načina poslovanja?

Gotovo 55 posto članova odgovorilo je da aktivno rade na novim poslovnim mogućnostima i da im je to glavni fokus, što u Udruzi smatraju jako dobrim odgovorom. Nešto iznad 26 posto je priznalo da su se jako malo bavili time i da su uglavnom fokusirani na krizu i na preživljavanje. Umjerenih 14 posto se donekle prilagodilo, ali planiraju i dalje raditi na tome. Tri posto ispitanih odgovara da im je opcija odlazak u neku drugu zemlju.

“U trenutku kada se željno očekuju nužne reforme koje bi nova Vlada trebala provesti, i u situaciji koja je već uzrokovala odlazak nekih stranih tvrtki (posljednji slučaj je Meggle), jasno je da će borba za gospodarstvo i održanje kvalitete života biti teška i zahtijevati cjelovita rješenja. Mi kao zemlja moramo postati konkurentniji, četiri postulata UGP-a se moraju provesti, kako bi se olakšalo poslovanje, smanjila birokracija i administracija, kako bi pravda bila bolje i brže zadovoljena te kako bi se dobro nadzirali svi troškovi, a izbjegao klijentelizam.

S druge strane, ni to neće biti dovoljno, ako i sami poduzetnici ne naprave velike korake i promijene strategije i načine poslovanja, a neki i branše u kojima posluju.

Zbog toga, UGP podržava cjeloživotno obrazovanje i napredak poduzetnika na kojem će i aktivno raditi te se nada kako će što prije nastupiti pozitivna poduzetnička klima u zemlji. Ukoliko se to ne dogodi, već iz ovih brojeva se mogu iščitati crni scenariji i pad BDP-a koji će se brojati u desecima postotnih poena. Poduzetnici će još jednom moraju dokazati zašto se zovu poduzetnicima”, poručuju iz Udruge Glas poduzetnika.