Djecu danas uče da moraju znati udaljenost točke od pravca. Ja sam matematičar i veseli me kada ljudi to znaju, ali ne znaju istodobno pojmove iz financijske pismenosti, što je bruto i neto, kako primijeniti i izračunati porezne olakšice. Vjerujem da danas u Hrvatskoj imate velik broj ljudi koji dobivaju manje plaće jer, primjerice, ne znaju dobro rasporediti svoju poreznu olakšicu, istaknuo je u razgovoru za PoslovniFM, u emisiji Mislište, Krešimir Vučić, mladi poduzetnik, vlasnik obrta Mathfinity.
Zatim dodaje: “Onda opet netko kaže – to se mene ne tiče. Naravno da te se tiče! To su tvoji novci i u principu ono što tebi pripada. A zašto bi se netko drugi brinuo o tome ako se ti sam ne brineš. Govorim o podizanju financijske pismenosti u društvu, zbog čega se danas mora nešto promijeniti u udžbenicima, literaturi, cjelokupnom obrazovanju. Primjerice, trigonometrija je dan danas u udžbenicima u jednakom opsegu kao i onda kada nismo imali kalkulatora, kada smo sinus i kosinus računali iz tablica. Prije nam možda nisu trebali bruto i neto i ostali poslovni i financijski pojmovi u tolikom opsegu kao što nam danas trebaju. Naše neznanje matematičkih koncepata može se kasnije jako reflektirati na život”
Moderne metode podučavanja matematike
Za sebe kaže da je strastveni ljubitelj matematike i da pri upisu na fakultet ništa nije prepuštao slučaju – morao je upisati matematiku. I danas se želi još više usavršavati i učiti o modernim metodama poučavanja.
Mišljenja je da matematici u obrazovanju nedostaje teksta u zadacima te navodi primjer zadataka u udžbenicima i PISA testiranja.
– Pogledajmo samo udžbenike, prepuni zadataka bez teksta. I onda imate PISA zadatke koji se provode, koji su zadaci s ogromnim tekstovima, a u konačnici iz cijelog teksta vi trebate izračunati 100+5 i rezultat je 105. Dakle, zadatak uopće nije težak i konceptualno vi tu ne trebate nešto računati, ali treba pročitati zadatak, razdvojiti što nam treba, što nam ne treba. Mislim da naši učenici opasno padaju na tom testu čitanja i razumijevanja zadataka. A trebamo ih učiti takvoj kulturi zadataka, koja utječe na čitalačke sposobnosti učenika gdje nije samo riječ o matematici, nego je ključ raščlaniti u jednom tekstu što je bitno, a što je nebitno za neki zadatak, mišljenja je Vučić.
Zato smatra da frustraciju prema matematici kod djece ne treba tražiti u matematici, već u okolnim čimbenicima koji su doveli do toga da dijete izgovori ‘mrzim matematiku’ i onda to riješiti.
– I roditelji tu rade ogromne pritiske, posebno od petog razreda osnovne škola nadalje. Neka djeca nisu odlični u matematici, ali roditelji pritišću i djecu i nas nastavnike. No, bit je u sustavnosti. Matematika se mora raditi, nema kraćih puteva. Matematika se mora raditi kontinuirano na svim razinama ili ćete dobiti domino efekt. Dakle, ako ste nešto preskočili sve će se srušiti, ističe mladi poduzetnik.
Važno je istaknuti da ima i različitih nastavnika matematike.
– Pristalica sam sistema objašnjavanja, ali i doziranja do kuda ćemo djecu pustiti da se, hajdemo reći, muče, a kada ćemo mi uskočiti i intervenirati. I tu opet nije samo stvar matematike, nego i osobe koje je posvećena predavati matematiku kako bi mladi ljudi imali koristi i u životu. Ako im budemo stalno i jedino mi sve rješavali na ploči, imali isključivo frontalnu nastavu – to neće biti dobro, ocijenio je.
Za vrijeme pandemije Krešimir je otvorio instagram profil pod nazivom Mathfinity, kako se danas zove njegov obrt za poduke, gdje je objavljivao zadatke ili rješavao neke zadatke uživo, na zahtjev svojih pratitelja većinom maturanata, učenika.
– I tako je sve krenulo, jer sam oduvijek imao želju otvoriti svojevrstan centar za poduku. No, ideja poduzetništva se javila tek nakon što sam počeo raditi u školstvu, kazao je Vučić.
Studirao je jedan od najtežih fakulteta u Hrvatskoj, završio ga vrlo uspješno jer, kako to često ističe, studirao je matematiku jer to voli.
– I onda se zaposliš u školi, nastavlja Vučić, a s profesorskom plaćom naprosto ne možeš plaćati rate kredite, a da ti ostaje za neki normalan život. Često su me i pitali zašto nisam išao na FER, računarstvo, pa bi, kao i druge kolege, bolje zarađivao i živio. I shvatim da za normalan život mlade osobe uz 40 sati tjedno u nastavi, još toliko trebam sati u poduci. Vrlo teško je živjeti od samo predavanja matematike u školi za jednu mladu osobu koja želi nešto steći i postići. Kako je matematika moje životno opredjeljenje, to je i glavni segment moga poduzetničkog djelovanja, iskreno će Vučić.
– Volio bih da roditelji imaju malo više strpljenja i razumijevanja prema djeci te da im se kroz razne primjere zorno pokaže zašto će im matematika kasnije olakšati život – to sa sigurnošću kažem, pojasnio je mladi poduzetnik svoje prijedloge.
– I danas se i dalje želim još više usavršavati u matematici, još više učiti o modernim metodama poučavanja. Dakle, isključivo dvije stvari me profesionalno zanimaju, a to su matematika i učenici te kako ih sljubiti zajedno, naglašava Krešimir Vučić.
Emisiju možete poslušati u nastavku, a cjeloviti tekst pročitajte na poslovniFM-u.