Prva tri od ukupno 12 tramvaja za grad Liepāje u Latviji su isporučena i oni će uskoro početi voziti putnike. U tijeku je obuka osoblja za korištenje i održavanje. Očekujemo da će nakon ljeta započeti isporuka i preostalih 6 tramvaja iz dodatka ugovoru. Riječ je o ugovoru i njegovu dodatku, ukupno vrijednim po 9 milijuna eura svaki, a cijeli posao za 12 tramvaja vrijedan je oko 18 milijuna eura, kazao je za poslovniFM Josip Ninić, predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila.
Svojim rješenjima i proizvodima konkurentni smo i u tehničkom i komercijalnom smislu, a potvrda je, osim domaćeg tržišta, i izvoz niskopodnih tramvaja u Latviju, projekt financiran sredstvima Kohezijskog fonda EU, istaknuo je Ninić. Razgovara se i još nekim prilikama izvan Hrvatske, no za realizaciju posla treba imati na umu od početka do kraja realizacije projekta prođe i više godina.
Izvozni posao za Latviju počeo je još 2017. godine kad su predstavnici KONČAR – Električnih vozila sudjelovali na sajmu željezničke opreme u gradu Jönköping u Švedskoj. Grad Liepaju na obali Baltičkog mora u Latviji, ima tračnice širine 1000 mm kao i grad Zagreb. Imali smo spremno rješenje, zainteresirali smo se i pokazali smo u sklopu tog tendera tehničku i komercijalnu prednost pred ostalim ponuditeljima. Suradnja je počela u studenome 2018. godine potpisivanjem ugovora za isporuku šest niskopodnih tramvaja, uz mogućnost isporuke dodatnih vozila kad za to budu osigurana sredstva. Krajem kolovoza 2020. godine tvrtka Liepājas Tramvaja osigurala je sredstva za još šest tramvaja, a posao proizvodnje i isporuke ponovno su povjerili KONČARU. Nabava vozila sufinancirana je iz fondova EU-a, u sklopu programa „Comprehensive Reconstruction of Tram Route and Adjacent Territory“, istaknuo je Ninić u emisiji Motori rasta, u razgovoru s urednikom Borisom Živkovićem.
Razvoj niskopodnog vlaka
Prvi proizvod od osnutka tvornice bile su licencne električne lokomotive, a kasnije je KONČAR razvijao vlastita rješenja i supstituirao podsustave koji su razvijani unutar Grupe KONČAR. U drugoj polovici 80-ih godina KONČAR je razvio vlastito rješenje za tiristorske lokomotive, koje je bilo vrlo napredno te ga je u tom trenutku u svijetu moglo proizvesti svega nekoliko poduzeća. Ta lokomotiva bila je velik proizvodni i tehnološki iskorak. Tijekom Domovinskog rata dogodio se zastoj u razvoju, a pravi zamah krenuo je 2000. godine kad je započeo i razvoj tramvaja.
Ugovor za isporuku niskopodnih tramvaja sa Zagrebom potpisan je 2003. godine i do 2010. isporučena su 142 niskopodna tramvaja koja i danas voze u floti ZET-a. Negdje 2006. godine započeo je i razvoj niskopodnog vlaka, budući da je tada zaključeno kako postoji potencijal na tržištu te da će se idući investicijski ciklus dogoditi na željeznici. Toga smo svjedoci posljednjih nekoliko godina. Na temelju onoga što je usvojeno u razvoju tramvaja i lokomotiva došli smo do rješenja i 2009. napravljeni su prototipni vlakovi za HŽ Putnički prijevoz, a 2014. potpisan je i prvi veliki ugovor za isporuku 44 niskopodna vlaka, podsjeća Ninić.
Tvornica, koja se nalazi u Zagrebu, u Jankomiru, izgrađena je 1987., upravo namjenski za proizvodnju električnih lokomotiva, a tijekom godina tvornica je dograđivana te rekonstruirana za potrebe novog proizvodnog programa proizvodnje niskopodnih tramvaja, a kasnije i vlakova. Opremljena je sa svime onim što suvremenoj tvornici treba.
63 posto pruga u Hrvatskoj nije elektrificirano
Na upit o vlakovima velikih brzina ili levitirajućim vlakovima, Ninić naglašava kako su za infrastrukturu koja postoji u Europi brzine vozila 160 km na sat, što se smatra konvencionalnim brzinama. Sve iznad toga su vozila za velike brzine od 200 km na sat i više, koje zahtijevaju posebno izrađenu infrastrukturu. Svi proizvođači vozila za gradsko-prigradski i regionalni promet u Europi proizvode vozila za brzine do 160 km na sat pa tako i KONČAR.
No, treba znati i da u Hrvatskoj postoji 63 posto pruga koje su neelektrificirane. Na tim prugama voze željeznice s dizel motorima!
Što se tiče partnera, ključni su ZET, u čijoj se floti nalaze 142 KONČAREVA niskopodna tramvaja, i HŽ Putnički prijevoz, kao kupci elektromotornih vlakova i dizel električnih vlakova. Kada je riječ o HŽ Putničkom prijevozu, u fazi smo proizvodnje vlakova iz ugovora za isporuku 12 niskopodnih vlakova, od kojih je 6 za gradsko-prigradski, te 6 za regionalni prijevoz putnika. Po našim proizvodnim planovima i ugovorima s kupcem prvi od tih 12 vlakova bit će isporučen u srpnju ove godine.
– Krajem 2020. KONČAR je potpisao ugovor s HŽ Putničkim prijevozom za isporuku još 21 električnog vlaka. Taj posao dobiven je na međunarodnom otvorenom natječaju i isporuka tih vozila financirana je do 85 posto sredstvima EU.
Ekološki prihvatljiva vozila
– Konkurencija u segmentu proizvodnje željezničkih vozila je vrlo jaka i riječ je o globalnim kompanijama. Mi se na tržištu s njima borimo tražeći po nečemu specifične projekte, mi zapravo tražimo tržišne niše. Riječ je o projektima u kojima se zbog svoje fleksibilnosti možemo bolje prilagoditi nekim specifičnim zahtjevima kupca i vjerujemo da kod takvih projekata kupcu možemo donijeti veću prednost, ocijenio je Ninić.
Danas je svojevrsni imperativ koristiti vozila koja imaju manji utjecaj na okoliš i u tom smislu inzistira se na nabavi i supstituciji postojećih vozila onima koja će biti ekološki prihvatljivija. U tom smislu vozila koja su pokretana iz baterija smatraju se zelenim vozilima. Trend je korištenje vozila sa spremnicima energije i u masovnom prijevozu putnika i u tom segmentu KONČAR iznalazi rješenja za takva vozila, ali i postrojenja, tj. pogone u kojima bi se ta energija mogla proizvoditi prvenstveno iz obnovljivih izvora, kako bi cijela tema prijevoza putnika bila ekološki zaokružena i ekološki prihvatljiva, zaključio je Josip Ninić razgovor za poslovniFM.