Darko Buković, PoslovniFM
Darko Buković, osnivač i glavni urednik prvog poslovnog internetskog i podcast radija PoslovniFM

Novinarstvo se promijenilo drastično posljednjih godina – nagore. Poslovni mediji su, osim što ih je sve manje i manje, izgubili svoju analitičnost koja ih je krasila, vjerodostojnost znanja i autentičnost, poklekli su pred trivijalizacijom sadržaja i načina objava, podlegli kliku kao mjerilu, zaboravili poslovnu zajednicu kao publiku.

“Teško je danas biti novinar, ustrajavati na profesionalnosti i izvrsnosti. Još teže je, vjerujte, biti takav medij, jer danas je mnogima važnija lažna pozornost, nego kredibilitet. Mi smo u ovoj erupciji buke i površnosti ostali dosljedni visokom standardu komunikacije”, istaknuo je Darko Buković, osnivač i glavni urednik prvog poslovnog internetskog i podcast radija PoslovniFM, za poslovni portal Točkanai.hr.

PoslovniFM u utrci za Digitalnu ružu godine

Buković je spremno odgovorio i na nekoliko pitanja koja se ne tiču samo nominacije za Večernjakovu ružu, najstariju i prestižnu medijsku nagradu u Hrvatskoj, nego i poslovnog novinarstva danas, poduzetništva, budućnosti poslovnih medija….

Možda nemamo najljepše glasove, ali postavljat ćemo prava pitanja

I odmah na početku Buković se prisjeća kako je upravo portal točkanai.hr objavio među prvima najavni razgovor uoči početka emitiranja prvog poslovnog radija, sada već daleke 2019. godine.

“Da, bio je to jedan od kvalitetnijih intervjua koje sam dao, napravljen kako i dolikuje novinarstvu – razgovorom s novinarom, upravo ovako kako i nas dvoje razgovaramo. To je i postulat novinarstva kojem teži PoslovniFM, a koji je temelj svakog novinarstva – razgovor. Ništa, naprosto ništa ne može zamijeniti takve razgovore, u kojima bez obzira na okvire razgovora, uvijek se doda i neko promišljanje, novo pitanje, ideja, prijedlog, ali i potreba za pojašnjenjem”, kaže Buković.

“Još se sjećam naslova: Možda nemamo najljepše glasove, ali postavljat ćemo prava pitanja, koji je baš dobro pozicionirao jedan novi medij, koji je radio, a koji neće robovati lijepom glasom bez sadržaja. Zato i ta poruka vrijedi i danas – mi postavljamo prava pitanja, ugošćujemo ljude koji imaju što reći, mi biramo sugovornike. Red je onda podsjetiti da je cijela priča predstavljena javnosti prvog dana ljeta 21. lipnja 2019., kad smo željeli i da nam sunce na najvišem stupnju da energiju za mirnu plovidbu uzburkanim medijskim prostorom”, prisjeća se Buković.

PoslovniFM kao glas poduzetničke stvarnosti

  • Prisjetimo se onda ideje i razloga pokretanja radija i portala PoslovniFM?

Koliko toga se događalo zadnjih godina, imam osjećaj da je prošlo daleko više vremena nego eto uskoro šest godina. Vjerujem da se razlog tome krije i u ideji koja se dugo kuhala u meni, slagale su se kockice u različitim poslovima koje sam radio. Ta akumulacija komunikacijsko-medijskog znanja i gotovo 30-godišnjeg iskustva, svela me je u jednom trenutku na profesora Baltazara. Počeo sam šetati gore-dolje, gore-dolje, pokušavajući pronaći svoj prostor, nekakvu nišu koja ne postoji. Najteže je stvoriti nešto prvo. I tad se sastavilo u jednom trenutku kad sam sam sebi (i naravno ekipi) rekao – krećemo u medijsku avanturu. Stvaramo prvi poslovni internetski i podcast radio, platformu za razgovore s poduzetnicima.

U jednom trenutku sam i rekao da zapravo stvaramo svojevrstan govorni poslovni državni arhiv, jer nitko se dosad nije potrudio audio zabilježiti misli vremena onih koji odlučuju, decision makera, za vrijeme kada sadašnjih generacija ne bude. Ta dragocjenost je dodatnu težinu dala promišljanju koliko su nam potrebni razgovor.

No, moram odmah naglasiti, taj zadatak je bio pritom još teži jer je trebalo okupiti znalce, formirane novinare i stručnjake koji će samom vjerodostojnošću potvrditi kako nitko od članova poslovne zajednice neće biti ‘navučen’ na razgovor, koji će najmanje biti o poslu, poslovnim odlukama, investicijama, nego o trivijalnim temama. To mi je, vjerujte, bila jedna od ključnih odluka, posebno jer su sve kolege urednici podcasta, bizblogeri, vrsni znalci svojih područja. Kako tad tako i sad.

  • Što to PoslovniFM čini posebnim u medijskom prostoru?

Odlučili smo spojiti tradicionalno i digitalno: s jedne strane imamo radio kao tradicionalni, povijesno prvi medij, a s druge digitalnu platformu, internet dostupnu u cijelom svijetu. Imamo podcast platforme za slušanje kad god netko želi i s kojeg god mjesta želi. Tako je nastao PoslovniFM. Mjesto na kojem ćemo mi stvarati, a drugi slušati zvuk dobrog posla, gdje će dobre poduzetničke priče i poslovna zajednica imati primat. Mi smo pokušali biti i dokazali smo se kao pro-poduzetnički medij, stvarajući sadržaj koji s jedne strane može biti saldiranje brojnih ljudskih poslovnih aktivnosti ili pojedinih poslovnih priča, a s druge strane inspiracija drugima koji razmišljaju isplati li se raditi u Hrvatskoj.

Godine 2018. u kojoj sam počeo intenzivno razmišljati o smjeru, malo se znalo o podcastima, trebalo je nositi priču o podcastima kao temelju radijskog sadržaja, što je bio mnogima šok – zapravo razgovorima koji nisu kratke izjave, nego punokrvni, duži, cjeloviti i sveobuhvatni razgovori.

Govorimo s imenom i prezimenom

  • Nakon eto šest godina, kakvi su rezultati, jesu li očekivanja ispunjena?

Premalo je u hrvatskim medijima prostora gdje se može razgovarati o poduzetništvu i poslovanju ne na reklaman i jedino plaćen način. To je zapravo sve nama išlo u korist, jer je poslovna zajednica prepoznala medij za kojeg je sve posao. Kod nas ne postoje mali ili veliki, nego oni koji imaju što reći, predstaviti, pa i pohvaliti se – s razlogom. Od zdravstva, preko inovacija, komunikacija, industrije, ljudskog aspekta posla, turizma, poslovnih žena, mladih, do etike u poslovanju. Sve su to teme koje obrađujemo u 24 različita podcasta koje vodi ukupno 17 urednika i voditelja. Naravno, ne izbjegavamo nikad otvaranje problema, razgovor o tome, ali iz pozicije traženja odgovora i pokušaja da se problem ili izazov pogleda s više strana. Tu je ključ i razlog zašto je poslovna scena pozitivno odgovorila na pojavu sustava PoslovniFM.

A što se tiče potvrde smjera, o njemu dovoljno govore i brojne nagrade koje smo dobili, izdvajam Nagradu za najinovativniji medijski projekt u regiji (Beograd 2019.), do činjenice da smo prvi na Global Business Chartu na Mixcloudu, jednoj od najvećih svjetskih podcast platformi. No, najveća potvrda je stalan rast pratitelja, slušatelja, interaktivnost i činjenica da naprosto nema gosta koji nas je odbio za sudjelovanjem – to je ogromna potvrda našeg rada. A ne zaboravimo, dosad smo emitirali 732 podcast epizoda s ukupno 824 sugovornika!

Darko Buković

  • Možete li se osvrnuti na kultura poslovnog informiranja u nas i kakvu ulogu u tome igraju specijalizirani mediji?

PoslovniFM je medij za komunikaciju poslovne zajednice, poslovna strana života i pozornica događanja, koji donosi dobre priče, kao i uspjehe poduzetnika sa željom da se predstave širokom krugu ljudi, posebno i zato što u današnjim mainstream medijima gospodarstvo i poduzetništvo ne dobivaju količinu prostora koja bi bila u skladu s njihovom snagom i značenjem. To je naprosto istina.

Iako su mnogi očekivali da će digitalizacija donijeti više – svega. Ponovimo, upravo poslovna komunikacija je snažan alat i način razmišljanja u svakoj našoj, vašoj, mojoj i tvojoj sredini, gore i dolje, lijevo i desno. Organizacijska kultura, radna kultura, korporativna kultura… – sve je to dio kulture uspjeha. A ona nam kronično nedostaje. A još nam više nedostaje kultura neuspjeha! Zato je uloga specijaliziranih medija iznimno bitna za društvo. A dodamo li tomu i veliku količinu fake newsa, kao i utjecaj društvenih mreža i po pitanju reputacije, slijedom i potencijala rasta i razvoja, a mogućeg pada dionica i poduzetničke aktivnosti, razvidno je koliko je uloga specijaliziranih medija, tih svojevrsnih oaza od sveopćeg senzacionalizma – bitna.

Cijenimo poduzetničku upornost, odricanje, ideju, strast, posvećenost, otvorenost, iskrenost, vjeru u ono što rade. Radujemo se i radujmo se poduzetničkim uspjesima kao svojima. To je standard kojem težimo. Želimo biti svjedoci uspješne Hrvatske. Razgovorima s imenom i prezimenom.

Nominacija za Večernjakovu ružu – potvrda dosljednosti

  • Kako ste doživjeli onda nominaciju sustava PoslovniFM za Večernjakovu ružu?

Informacija koju smo dobili tik pred objavom nominacija u print izdanju Večernjeg lista, a bio je vikend, točnije nedjelja, me je zatekla. Naravno pozitivno, i kad sam pogledao sve nominirane, pogled je zapao na naš logo jer smo dakle među svim nominiranima za ovogodišnju Večernjakovu ružu, jedini medijski sustav koji je cjelovit nominiran. Za nas sve uključene u realizaciju projekta PoslovniFM to je bilo veliko iznenađenje jer nitko ničim nije ni naslutio da smo nominirani, a kamoli da nas je i žiri (kojem zahvaljujemo i ovim putem) prepoznao i postavio među pet nominiranih u kategoriji Digitalna ruža godine.

Ponavljam, posebno nas je razveselilo što smo jedini medijski sustav među nominiranima, što je ogromno priznanje. Znamo li da je Večernjakova ruža nagrada koja je postala simbol uspjeha i medijske izvrsnosti, ujedno posveta velikim kreativcima i ikonama naše scene, PoslovniFM je već i samom nominacijom – pobjednik.

  • Kakvi su vaši planovi za Poslovni FM? Hoće li se širiti na nove platforme ili formate?

PoslovniFM je napravio nekoliko iskoraka – pokrenuli smo prvu Gospodarsku informativnu agenciju (GIA), jedinstveni servis izvornih priopćenja, sadržaja, analiza i objava, koja se objavljuje ne samo kod nas nego i u mreži 130 plus lokalnih portala.

Pokrenuli smo i prvu franšiznu nagradu Franchise Brand Leader Award i hrvatski nacionalni pobjednik automatizmom sudjeluje u izboru za European Franchise Award.
Ove godine organiziramo i prvi Franchise BrandMarkt, dvodnevnu poslovnu izložbu franšiza i franšiznih sustava. Pokrenuli smo i Brand Leader nagradu za korporativnu brend izvrsnost

Pred nama je novo izdanje jedinstvene konferencije Brend Forum, koja već sada ima niz potvrda dolaska domaćih i inozemnih stručnjaka iz Njemačke, UK, Turske, Španjolske, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Saudijske Arabije, Srbije, Bosne i Hercegovine, Makedonije…

Plan je u ovoj godini napraviti novi redizajn studija, opremiti ga novom suvremenom opremom, kamera lancem, postaviti temelje za novi digitalni iskorak kojim će sve naše aktivnosti biti uklopljene u 3P model- Poslušaj, Pogledaj, Pročitaj. U razgovorima smo o širenju koncepta PoslovniFM u nekoliko zemalja u regiji. Planova ima dosta.

  • Kroz razgovor smo se dotaknuli i mladih, javnost je jako dobro primila vaš projekt TeenBiz. Koji biste savjet dali mladima koji žele ući u svijet poslovnog novinarstva ili poduzetništva?

Poslovno novinarstvo danas je, usudim se reći, možda zadnja oaza pravog analitičkog, kvalitetnog novinarstva. Poduzetništvo pak donosi slobodu odlučivanja, posebno s kim i kako NE želite raditi. Oboje – neprocjenjivo, zaključio je razgovor Darko Buković.