Praćenje i usvajanje tehnoloških trendova ključno je za budućnost poslovanja

Glavna prepreka za uspješnu implementaciju novih tehnoloških rješenja u tvrtkama jest otpor promjenama i neadekvatna znanja zaposlenika, pokazalo je istraživanje koje je provela Cotrugli Business School

16

Izvršni direktori, menadžeri, poduzetnici i vlasnici tvrtki iz središnje i istočne Europe gotovo su jednoglasni da u stavu da poslovni lideri moraju biti informirani o novim tehnologijama, pokazalo je istraživanje koje je provela Cotrugli Business School. Cilj istraživanje je pomoći u razumijevanju kako tvrtke u regiji trenutno koriste ili razmišljaju o implementaciji novih tehnologija poput umjetne inteligencije, strojnog učenja, analize podataka, blockchaina i IoT-a.

U istraživanju je 99 posto ispitanika ocijenilo je važnim ili vrlo važnim da poslovni menadžeri budu informirani o novim tehnologijama. Općenito, postoji optimističan pogled: kad su upitani o utjecaju novih tehnologija na način upravljanja poslovnim operacijama, 83 posto smatra da je utjecaj pozitivan, dok ih samo 2 posto smatra da je negativan. Preostalih 15 posto smatra da nema nikakvog utjecaja ili nije sigurno u kojem smjeru će se promjene odvijati.

Istraživanje je obuhvatilo više od 200 izvršnih direktora, menadžera, poduzetnika i vlasnika tvrtki iz središnje i istočne Europe iz različitih industrija, uključujući informacijsku tehnologiju, financije, proizvodnju, farmaceutsku industriju, telekomunikacije, FMCG, energetiku, građevinarstvo i mnoge druge. Male i srednje tvrtke, velike korporacije i mikro poduzeća bile su zastupljene u gotovo jednakim udjelima.

Provela ga je Federica Gabrieli, voditeljica istraživanja na Cotrugli Business School. Gabrieli je prethodno radila na Harvard Business School gdje je provodila istraživanja i brojne studije slučaja o različitim europskim tvrtkama.

Kao najčešći način informiranja o najnovijim tehnološkim pomacima, čitanje publikacija i izvješća industrije zauzima 53 posto udjela. Online tečajevi i webinari bili su drugi najčešći način s 18 posto udjela, dok su ostale aktivnosti poput razgovora sa stručnjacima i kolegama te prisustvovanja konferencijama i događajima dobile manji udio.

Gotovo 80 posto ispitanika smatra da nedostatak svijesti o novim tehnologijama negativno utječe na konkurentnost poslovanja i njegov potencijal rasta. U skladu s ovim stajalištem, 99 posto ispitanika smatra da je uključivanje novih tehnologija u poslovne strategije nužno za dugoročni uspjeh njihovih tvrtki. Sukladno tome ispitanici su upitani o procesu implementacije novih tehnologija u svoje poslovanje: 63 posto njih je to učinilo, pri čemu se 46 posto odnosi na mala i srednja poduzeća, 42 posto na velike korporacije, a 15 posto na mikro poduzeća.

Usvajanje novih tehnologija

Više od dvije trećine onih koji su usvojili nove tehnologije primijetili su povećanje učinkovitosti ili produktivnosti. Manje od trećine je još uvijek nesigurno u utjecaj tih promjena na svoje poslovanje.

Sudeći prema rezultatima istraživanja, glavna prepreka za uspješnu implementaciju novih tehnoloških rješenja u tvrtkama jest otpor promjenama i neadekvatna znanja zaposlenika.

Kada su upitani o mogućim načinima prevladavanja izazova u implementaciji novih tehnologija te osiguravanju njihovog uspješnog usvajanja, 35 posto ispitanika smatra da tvrtke trebaju ulagati u obuku i edukaciju svojih zaposlenika. Gotovo jednako važno je osigurati dovoljne resurse, poput vremena, novca i osoblja (32%).

Drugi predlažu implementaciju formalnog procesa za usvajanje i implementaciju tehnologije (17%) te suradnju s industrijskim stručnjacima i savjetnicima (14%). Kada su upitani o načinima na koje poslovna zajednica može povećati svijest i razumijevanje novih tehnologija među svojim članovima, organiziranje događaja i radionica ima ključnu ulogu (27%).

Također, važno je poticati i olakšavati međusobno učenje i dijeljenje znanja (25%), pružati formalnu obuku i edukaciju (24%) te nuditi poticaje za kontinuirano učenje i razvoj (21%). Ostali načini čine samo 3 posto.

Nove tehnologije poput AI-a temeljito će promijeniti svijet kakav znamo: 97 posto ispitanika se slaže da će imati značajnu ulogu u budućnosti njihovog poslovanja, od čega 72 posto snažno vjeruje u tu tvrdnju.