![1 Luka Berić Foto Bojan Jambrošić Luka Berić Foto Bojan Jambrošić](https://tockanai.hr/wp-content/uploads/2024/07/1-Luka-Beric-Foto-Bojan-Jambrosic-696x522.jpg)
Ako ste gledali televizijske emisije poput The Voice, Tvoje lice zvuči poznato, Ples sa zvijezdama, Supertalent, Superstar – sigurno ste na nekim sudionicima primijetili muška odijela koja se ističu kombinacijom klasičnih linija i originalnih detalja. Neka su diskretnija sa suptilnim sjajem, a neka imaju razne ukrase i neobične teksture. Sva ta odijela dolaze iz zagrebačkog salona muških odijela za posebne prilike – LB Tuxedo, čiji je vlasnik Luka Berić.
Salon je nedavno proslavio petu godinu rada. Tijekom tih godina, unatoč izazovima koje je donijela pandemija koronavirusa, uspješno su održali poslovanje i čak se preselili u veći, moderniji prostor. LB Tuxedo postao je prepoznatljiv po svojoj jedinstvenoj ponudi koja privlači klijente iz cijele Hrvatske – od zaljubljenih zaručnika koji planiraju vjenčanje do brojnih poznatih osoba.
Ta su odijela odabrali i mnogi uspješni muškarci za razne svečane prigode: Tonči Huljić, Sandi Cenov, Martin Kosovec, Melkior Bašić, Mario Mandarić, Deni Srdoč, Bruno Petković, Luka Cindrić, Igor Mešin, Frano Ridjan, Igor Barberić , Marko Ciboci, Kristijan Iličić i brojni drugi.
- Vaš prvi doticaj s modom bio je u trgovini Zara?
Da, javio sam se bez nekih očekivanja jer prije nisam imao nikakvih doticaja s maloprodajom. Na tom intervjuu sam dobio zadatak da lutku u izlogu obučem u odjeću iz dućana. Ne znam što se tada dogodilo, ali ja sam taj zadatak obavio odlično, oduševio komisiju i dobio posao.
- Tek ste tada otkrili da imate talent za estetiku i odjeću?
Uvijek sam pazio na odijevanje, no nisam o tome razmišljao kao izvoru prihoda. Tad sam osvijestio da imam osjećaj za modu i oko za detalje. U biti pronašao sam se i sve je sjelo na svoje mjesto. Zara je globalni brend poznat po brzim reakcijama na modne trendove. Kako su dio konglomerata Inditex imao sam i mogućnost za napredovanje, a i za učenje. Taj posao je bio odlično iskustvo i kroz njega sam shvatio da je rad s odjećom moja budućnost.
- Kako se stvorila ideja o pokretanju vlastitog salona za muška odijela?
Nakon Zare par godina sam radio u specijaliziranoj trgovini s garderobom za vjenčanja. Tamo sam stekao puno iskustva baš u radu s mladencima. Tada se u mojoj glavi rodila ideja o malo drugačijoj ponudi, pa je logičan korak bio otvaranje vlastitog salona. Poklopilo se da je država krenula s novim valom potpora za samozapošljavanje i tu sam prepoznao priliku. Osjetio sam da imam dovoljno znanja i iskustva te donio odluku da ću pokrenuti nešto svoje. Kad sam u zagrebačkoj Brozovoj ulici pronašao idealan lokal koji mi je odgovarao – napisao sam poslovni plan i podnio zahtjev za poticaje.
- Što je pisalo u tom poslovnom planu? Kako ste došli do dobavljača?
Kao nov igrač na tržištu, znao sam da se moram po nečemu istaknuti. Moja je vizija bila biti drugačiji i poseban te sam po tim kriterijima tražio dobavljače. Brzo sam shvatio da se takva muška odijela proizvode jedino u Turskoj i izbor je pao na dvije firme iz Istanbula. Jedna postoji više od 30 godina i ističe se kvalitetom proizvoda te balansiranjem klasičnih stilova s modernim dizajnom, a druga je nešto “mlađa”, ali također spaja budućnost s tradicijom. S te dvije tvrtke radim i danas.
Za put do uspjeha treba i malo sreće
- Kako ste uspjeli dogovoriti suradnju kad u tom trenutku salon još nije bio otvoren?
Mislim da sam imao i malo sreće. Objasnio sam im da otvaram malu trgovinu s muškim odijelima i njima se svidjela moja priča, a mislim da im je bio i simpatičan način kako sam došao do njih. Poslali su mi kataloge s tkaninama da mogu vidjeti uživo materijale, a kako rade s cijelim svijetom imali su riješen i transport i prijevoznike. Ja sam samo trebao odabrati odijela i carinu na koju će ona doći.
- Poticaje ste dobili?
To se sve odigralo bez problema i u lipnju 2019. godine otvoren je salon muških odijela i dodataka za posebne prigode – LB Tuxedo. Paralelno sam otvorio profile na društvenim mrežama – Instagramu i Facebooku. Prva dva, tri tjedna nitko nije ušao u salon, no onda je krenulo. Počele su stizati poruke, zvoniti telefoni… Uglavnom postigao sam ono što sam želio jer su sve reakcije bile – napokon neka drugačija odijela.
- A onda se u ožujku 2020. dogodio lockdown. Kako ste uspjeli preživjeti?
Korona je napravila kaos jer su se prvo zabranila velika okupljanja i svadbe. Preživio sam zahvaljujući vlastitom “crnom fondu” te uz financijsku pomoć obitelji. Bez obzira na to što salon nije radio, morao se plaćati najam, režije, doprinosi… No, nekako smo i to izdržali. Kad se konačno situacija normalizirala posao je eksplodirao jer su se ljudi zaželjeli slavlja i veselja. Ubrzo mi je prostor u Brozovoj postao premali i prije godinu dana smo se preselili u veći lokal u Selskoj cesti.
- Ostvarili ste suradnju sa svim nacionalnim televizijama. Kako je do toga došlo?
Paralelno s normalizacijom stanja krenule su i neke televizijske emisije te su mi se ubrzo počeli javljati razni stilisti. Moja odijela su zaista specifična i televizična tako da su se pojavila u emisijama The Voice, Tvoje lice zvuči poznato, Ples sa zvijezdama, Super talent, Superstar, Tko to tamo pjeva, RTL Exkluziv pa u raznim specijalnim emisijama, glazbenim spotovima… U tim sam suradnjama prepoznao priliku da doprem do ljudi koji možda nikada ne bi čuli za LB Tuxedo. Polako su se počeli javljati i estradnjaci za različite festivale, koncerte, muške izbore ljepote, evente, influenceri i sl.
- Kako vas kupci najčešće pronalaze?
Usmena predaja je najbolja reklama. Kad ljudi vide uživo LB Tuxedo odijela uvijek pitaju: gdje ste to nabavili. Ta preporuka u kombinaciji sa sadržajem na webu i društvenim mrežama meni se pokazala idealnim receptom. Naime, moji kupci dolaze iz cijele Hrvatske, ali i izvan granica. Zbog drugačijih odijela ljudima kilometri ne predstavljaju problem.
Izazovi i radosti poduzetništva
- Koje su vještine u vašem poslu najvažnije?
Meni je najvažnija iskrenost i ne idem primarno iz pozicije da želim samo prodati. Moj je cilj da se ljudi osjećaju ugodno. Treba biti dobar psiholog i uvijek se potrudim prvo poslušati klijenta, pitati kakvu ideju ima, o kakvom eventu se radi…
Tek tada kombiniramo varijante dok ne dođemo do zadovoljavajućeg rješenja. Ne mogu nametati na silu svoje mišljenje, ali mogu sugerirati. Primarno je da je klijent zadovoljan, jer on, kad izađe s kupljenim odijelom kroz ova vrata, postaje moj ambasador.
- Dobra je stvar da u ponudi imate i sve dodatke?
Tako je od početka rada salona, jer znam kako muškarci funkcioniraju. Želio sam imati opciju da se sve može kupiti na jednom mjestu: odijelo, košulje, remen, cipele, čarape… Onaj tko zna što želi može u 15 minuta kupiti sve što mu treba.
- Je li teško biti poduzetnik?
Nije mi teško jer uživam u onom što radim, a radim ono što volim. Meni poduzetništvo odgovara, jer volim taj osjećaj da sam zaslužan i za dobre, ali i za loše odluke. Boriš se, ideš za svojim idejama, snovima i guraš. Nekad ima odličnih dana, a nekad bude teže, ali to je sve normalno. Jedino što bih volio da se promijeni jest da se malo smanje davanja državi. To je jedina stvar zbog koje nekad osjećam ljutnju.
- Što vas motivira?
Imam dva jaka motivatora. Jedan je taj što sebi svakodnevno dokazujem da sam napravio dobru stvar jer sam se usudio slijediti svoj san. A drugi – pozitivna povratna reakcija. Naravno da je bitno poslovati u plusu jer svi moramo od nečega živjeti, ali onaj trenutak kad se jave sretni mladenci, pošalju fotografiju s vjenčanja i kažu da je sve bilo savršeno je neprocjenjiv. Za to živim i to mi je najveća nagrada.
- Kako se osjećate kad pogledate na svoj poduzetnički put od početka do danas?
Kad se sjetim od kud sam krenuo i gdje sam sad – prezadovoljan sam. Ponosan sam što smo preživjeli razdoblje korone jer znam da svi poduzetnici nisu bili te sreće, posao ima kontinuiranu uzlaznu putanju, preselili smo se u novi prostor, ostvarili brojne suradnje, izašli s novim webom…
- Koji su planovi za budućnost?
Svakako planiram zaposliti novog djelatnika te u sklopu salona otvoriti krojački dio kako bismo na licu mjesta, kad se ukaže potreba, mogli napraviti potrebne preinake i finiširati odijela. Velika mi je želja otvoriti drugu lokaciju i to u Dalmaciji, no za taj korak se još nekoliko kockica mora posložiti.
- Koji biste savjet dali ljudima koji se želi okušati u poduzetništvu?
Ako imaš ideju i viziju – usudi se probati! Postoji rizik da ćeš doživjeti fijasko, ali isto tako možeš i uspjeti, a odgovor na to pitanje nećeš dobiti ako ne probaš. Mislim da se kod nas ljudi teže odlučuju na poduzetništvo jer je neuspjeh stigmatiziran. Žao mi je što na te stvari ne gledamo kao Amerikanci koji neuspjeh smatraju dijelom procesa učenja. Za njih je i neuspjeh pozitivna stvar tj. odskočna daska za budući uspjeh jer smatraju da je najbolje učiti iz vlastitih grešaka. Nedavno sam, baš na portalu točkanai.hr, pročitao izjavu da zapravo ne postoji neuspješan poduzetnik, nego samo onaj koji još nije uspio. Tako i ja mislim.