Olival: Naši proizvodi su nam najjači marketinški alat

"Kao glavnu karakteristiku naših proizvoda istaknuo bih iznimno visoku kvalitetu po pristupačnim cijenama. Kvalitetom su konkurentni proizvodima najvećih svjetskih proizvođača certificirane prirodne kozmetike", kaže direktor Olivala Marijan Pojatina

1315
Olival
mr. pharm Vlasta Pojatina

Tvrtku Olival Vlasta Pojatina osnovala je 1994. godine. Nakon 15 godina rada u ljekarništvu i miješanja magistralnih kozmetičkih pripravaka odlučila je svoj hobi – pripremu prirodnih kozmetičkih pripravaka za osobne potrebe – preusmjeriti u posao.

Prvi “laboratorij” za miješanje pripravaka nalazio se u prizemlju obiteljske kuće. A prvi proizvodi bili su jednostavni, u takvim uvjetima izvedivi pripravci: ulje za masažu na bazi maslinova ulja (po kojem je tvrtka dobila ime), ulje  za kosu i krema za ispucala stopala. Sve je, dakle, počelo s dvije male bočice i kremom koje je sama dizajnirala.

“Vidjela sam da se proizvodi prodaju, da dolaze nove narudžbe, pa sam dala otkaz u Gradskim ljekarnama, iznajmila prostor i kupila prvu miješalicu”, rekla je prije nekoliko godina o svojim poduzetničkim počecima magistra Vlasta Pojatina. U početku je radila sama, a nakon godinu dana zaposlila je jednu farmaceutsku tehničarku, ubrzo i drugu.

Osam proizvodnih linija s više od 130 proizvoda

Danas je u Olivalovoj paleti oko 130 proizvoda podijeljenih u osam različitih linija. Svake godine lansiraju sedam do deset novih proizvoda. Ovog tjedna predstavili su novu liniju proizvoda na bazi ekstrakta zelene kave koju čine četiri proizvoda: micelarna otopina, serum, lagana krema i hranjiva noćna krema.

Upravo su micelarne otopine jedan od zaštitnih znakova Olivala, a jedan od najtraženijih proizvoda je linija prirodne kozmetike za njegu lica na bazi eteričnog ulja smilja koja je nositelj prestižnog certifikata Natrue.

Tvrtka danas ima 28 zaposlenih – 21 osobu u proizvodnji te sedam u razvoju, marketingu i prodaji. U godinu dana broj zaposlenih je porastao za trećinu, između ostaloga zahvaljujući investiciji u novi proizvodni pogon. Među zaposlenima je najviše kemijskih i farmaceutskih tehničara koji rade u proizvodnji dok u razvoju, provjeri kvalitete i dizajnu rade visokoobrazovni stručnjaci.

Organski rast, razvoj proizvoda i reinvestiranje dobiti

“U posljednjih pet godina imamo rast prihoda od otprilike 25 posto godišnje, a lani smo imali oko 20 milijuna kuna prihoda”, kaže Marijan Pojatina, direktor tvrtke i sin vlasnice i osnivačice Olivala. U 2016. prihodovali su 16 milijuna kuna uz neto dobit od dva milijuna kuna.

Marijan Pojatina završio je studij kemije u Sjedinjenim Državama, a po povratku je sa suradnicima preuzeo od majke vođenje tvrtke. Magistra Vlasta Pojatina je prokuristica, nadzire rad tvrtke, ali još uvijek je prisutna i kao savjetnica u razvoju novih proizvoda.

U proizvodni pogon na Jankomiru investirano je 10 mil. kuna, a projekt je sufinanciran sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj

Olival se, kaže Marijan, od početka opredijelio za organski rast, razvoj novih proizvoda i reinvestiranje dobiti. “Kao glavnu karakteristiku naših proizvoda istaknuo bih ‘value for money’, iznimno visoku kvalitetu proizvoda po cijenama pristupačnim hrvatskim potrošačima. Naši proizvodi kvalitetom su konkurentni proizvodima najvećih proizvođača certificirane prirodne kozmetike. Ti proizvodi u Zapadnoj Europi koštaju 15 do 20 eura, ali na domaćem tržištu cijene prilagođavamo hrvatskim potrošačima”, tumači Marijan Pojatina.

Najvažniji kanal za plasman Olivalovih proizvoda su drogerije – dm, Mueller i Bipa. Drugi važan distributivni kanal su maloprodajni trgovački lanci, a treći su ljekarne. “Imamo i web shop, no ova tri kanala su nam najvažnija”, pojašnjava direktor Olivala.

Olival ulazi na tursko tržište

Izvoz je još uvijek jednoznamenkasti s trendom rasta. Za sada su proizvodi Olivala prisutni u BiH, Srbiji, Sloveniji, Makedoniji, Slovačkoj, Rusiji… “Vjerujem da bi ove godine prihodi od izvoza mogli dosegnuti četvrtinu udjela u ukupnim prihodima, budući da otvaramo neka nova tržišta poput Turske”, kaže Pojatina. Dodaje da je zapadnoeuropsko tržište cilj, ali na njega nije lako ni jeftino ući.

“Od početka smo svoju priču gradili na prirodnim sastojcima i kvaliteti. Željeli smo pokazati da se može izgraditi visokokvalitetan domaći brend prirodne kozmetike cijenom dostupan i hrvatskom i europskom kupcu. Želimo približiti naše proizvode potrošačima, da ih što više ljudi proba, jer oni su naš najjači marketinški alat”, tumači Pojatina te dodaje kako, kao mala tvrtka, moraju pažljivo raspolagati sa, u usporedbi s konkurentskim multinacionalnim kompanijama, znatno skromnijim marketinškim budžetom.

Nastupi na sajmovima

U posljednje vrijeme Olival je počeo nastupati i na sajmovima u zemlji i inozemstvu. Tako su se u veljači predstavili na Vivanessu u Nuernbergu, jednoj od najvećih izložbi prirodne kozmetike koja se održava u sklopu Biofacha, vodećeg sajma za organsku hranu. Ove godine na Biofachu je izlagalo gotovo tri tisuće tvrtki, a posjetilo ga je više od 50 tisuća ljudi. Jedan od uvjeta sudjelovanja na ovom sajmu je posjedovanje certifikata za organske i prirodne proizvode.

“Sudjelovanje ma sajmovima pomaže nam u izgradnji prepoznatljivog brenda na razini kupaca, ali i pri pronalaženju partnera, bez obzira je li riječ o dobavljačima, distributerima ili kupcima”, rekao je Marijan Pojatina.

U Olivalu kontinuirano prate natječaje koji potiču malo poduzetništvo i proizvodnju. Ranije su realizirali neke projekte koji podupiru žensko poduzetnišzvo, a kroz ‘Poduzetnički impuls 2014’ nabavili su nove strojeve vrijedne 500 tisuća kuna.

Za jačanje aktivnosti na stranom tržištu, što uključuje i nastupe na sajmovima,  Olival je ove godine dobio 748 tisuća kuna potpore u okviru programa ‘Internacionalizacija poslovanja malih i srednjih poduzeća’ Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

U novi pogon investirano 10 milijuna kuna

“Olival je obiteljska tvrtka i da bismo opstali svake godine reinvestiramo dobit“, tumači Marijan. “Lani smo preseljenjem u novi pogon završili veliku investiciju od oko 10 milijuna kuna. Iz Europskog fonda za regionalni razvoj preko Hamag Bicroa smo povukli 2,8 milijuna kuna, a veći dio smo financirali vlastitim sredstvima.“

Novi pogon na Jankomiru nalazi se u energetski učinkovitoj zgradi s minimalnim utjecajem na okoliš, a obuhvaća 1200 četvornih metara. Povrat investicije očekuje se u roku od 4-5 godina.

Proizvodni kapaciteti pružaju dovoljno prostora za rast. Sadašnja proizvodnja mogla bi se udvostručiti. “Problem bi nam mogli biti skladišni prostori, ali lokacija nam pruža dovoljno mogućnosti da i to riješimo”, smatra Pojatina te najavljuje da će ovoj godini nastaviti dosadašnjim smjerom, što znači organski rast, nove linije proizvoda te nova zapošljavanja.