HT predstavio EDI – digitaliziranu uslugu razmjene dokumenata između tvrtki

Usluga za elektroničku razmjenu dokumenata EDI omogućuje uvođenje elektroničkog računa, što od 1. studenog postaje zakonska obveza. Usluga če biti komercijalno dostupna od 16. srpnja

680
EDI
Tomislav Kosanović, voditelj odjela za razvoj poslovnih tehnologija u Hrvatskom Telekomu

Hrvatski Telekom predstavio je na Combis konferenciji EDI, novu uslugu elektroničke razmjene dokumenata za poslovne korisnike. EDI će smanjiti papirno poslovanje, ubrzati svakodnevni posao, povećati transparentnost i smanjiti troškove. U prvoj fazi sustav omogućava razmjenu računa, narudžbenica, storno računa, primki, otpremnica, a nakon integracije s digitalnim potpisom pokrit će i ugovore.

EDI funkcionira tako da se kreirani dokument, koristeći aplikaciju koja dokument prevodi u dogovoreni standardni format, umjesto u tisak šalje elektroničkim putem na adresu poslovnog partnera. Tako se postiže najviša razina automatizacije procesa razmjene podataka, izbjegavajući pritom fizičke i papirnate poslovne transakcije, a integritet podataka postaje sigurniji zbog jednostavnog označavanja, nemogućnosti ljudske pogreške i sigurne komunikacije elektroničkim putem. Platforma je razvijena je u suradnji s Combisom.

Za razvoj usluge u HT-u su se odlučili zato što od 1. studenoga 2018. stupa na snagu regulativa Europske unije koja će svim poslovnim korisnicima uvjetovati da razmjenjuju račune digitalnim putem s centralnom državom i obveznicima javne nabave, tako da u poslovanju s njima više neće biti moguće poslati papirnati račun.

“EU preporučuje standard UB 2.1 koji propisuje kako računi izgledaju. To omogućava da se račun odnosno digitalni dokument kreira u sustavu jednog korisnika I digitalnim putem prenese u sustav drugog korisnika u roku od nekoliko sekundi. Nema ispisivanja računa, kuvertiranja, slanja poštom… sve je potpuno digitalizirano. To bitno ubrzava poslovanje, smanjuje mogućnost grešaka u procesu, povećava sigurnost, omogućava bolju analitiku i uvid, ali i neke druge obrade koje još nisu obvezne kao što je obrada PDV-a u stvarnom vremenu”, tumači Tomislav Kosanović, voditelj odjela za razvoj poslovnih tehnologija u Hrvatskom Telekomu.”Poanta je da se ubrza protok novca I cijela proces učini što transparentnijom.”

Kad se ta priča upari s drugim standardom koji se naziva GS-1 koji definira jedinstvene šifre za sve proizvode koji se prodaju u EU, to će omogućiti maksimalnu transparentnost I analitiku, dodaje Kosanović. Trenutno je teško analizirati račune jer istu stavku možemo pisati na različite načine. To otežava analizu, no kada se priča digitalizira i poveže sa sustavom jedinstvenih šifri, bit će moguće utvrditi stvarni protok robe na nekom tržištu.

U HT-u EDI vide kao centar ekosustav, svojevrsno ljepilo koje vežu razne druge usluge upravljanje dokumentima, arhiviranja, digitalnog potpisa… Riječ je o uslugama koje Combis, član HT grupe, nudi korisnicima kao standardni dio portfelja.

“EDI ćemo prvo implementirati za HT grupu i njen ekosustav, a od 16. srpnja ponudit ćemo ga kao komercijalnu uslugu po vrlo konkretnim cijenama”, najavio je Kosanović.

HT svojim partnerima neće uvjetovati korištenje platforme, ali će im to preporučiti. “I nama i njima to bitno smanjuje troškove i ubrzava kalkuliranje, jer valuta plaćanja počinje teći u trenutku kada dužnik zaprimi fakturu. Dakle, ne kada je faktura izdana, nego kada je zaprimljena. Potvrdu da je druga strana zaprimila fakturu dobivate u nekoliko sekundi. To bitno skraćuje vrijeme plaćanja jer nema ispisivanja fakture, kuvertiranja, slanja poštom, zaprimanja fakture”, tumači Kosanović.

Osim toga, troškovi digitalnog slanja su znatno manji od troškova slanja poštom, a tu je i ekološki moment – manja potrošnja papira jer nema ispisa.

HT generira oko dva milijuna faktura mjesečno. EDI će obuhvatiti cijelu HT grupu, sve poslovne (B2B) i državne (B2G) korisnike, partnere i dobavljače. “Izračunali smo da će nam interni benefit uvođenja platforme EDI biti veći nego što je bio trošak razvoja platforme”, napomenuo je Kosanović.

Uparivanje s digitalnim potpisom

Kad se ova usluga upari s digitalnim potpisom, što bi se trebalo desiti na jesen, HT će biti u situaciji da potpuno ukine papirologiju kada je riječ ugovorima s korisnicima – sve bi se rješavalo online.

Za digitalni potpis će se koristiti FINA-in certifikat za poslovne korisnike koji mnoge tvrtke već imaju i preko njega predaju poreznu prijavu. Certifikat je i međunarodno priznat.

Dodatni moment cijeloj priči dat će portal e-poslovanje koji razvija FINA, na kojem će poslovnim korisnicima  biti omogućen niz usluga, kao što je građanima omogućeno na portalu e-građani.

Za uslugu EDI predviđena su dva načina korištenja. Veće tvrtke će izravno integrirati ERP na platformu putem standardiziranih rješenja, tako da će ERP izravno generirati dokumente i prenositi ih preko platforme u oba smjera. Manje tvrtke će dokumente uploadati preko sučelja web portala i poslat će ih izravno preko platforme.

Sama platforma čuva sve račune obvezno godinu dana, a ako korisnik želi HT će mu omogućiti arhiviranje. Drugo opcija je da korisnik dokumente spremi lokalno kod sebe. “Očekujemo da će veći korisnici dokumente spremati kod sebe, a mali i srednji u cloudu”, kaže Kosanović.

Što se tiče integracije s knjigovodstvenim sustavima, HT planira u početku ponuditi tri konektora za tri najveća sustava – SAP, Microsoft Dynamics I Pantheon. Po potrebi će razvijati konektore za druge sustave.

“Vjerujemo da će knjigovodstveni servisi ići u direktnu integraciju jer i njima je to jako velika ušteda, No, otvoreni smo, gdjegod se ukaže potreba radit ćemo konektore”, rekao je Kosanović.

Na tržištu postoji već šest-sedam tvrtki koje nude slične usluge, ali u HT-u očekuju konsolidaciju tržišta i vjeruju da imaju dobru poziciju za organski rast.