Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) uz financijsku potporu tvrtke Google, u iznosu od 250 tisuća dolara, pokreće novi projekt s ciljem uvođenja digitalnih vještina u lokalne zajednice. Ovim projektom kroz javne knjižnice obuhvatit će se djeca i odrasli, a knjižnice se istovremeno potiče da postanu i digitalni centri za inovacije.
Projektom Digitalni građanin nastavit će se poticati knjižnice koje su već dio projekta da se razviju u napredne centre za digitalne vještine. U projekt će se uključiti i nove knjižnice u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Kosovu. Želja je sve knjižnice učiniti centrima za razvoj digitalnih vještina za djecu koja u Hrvatskoj još nisu obuhvaćena programom Croatian Makers, kao i ekvivalentnim partnerskim programima u regiji te odraslima kako bi ih bolje pripremili za današnje tržište rada i pomogli im da prevladaju averziju prema novoj tehnologiji.
Programiranje u javnim knjižnicama
“Institut za razvoj i inovativnost mladih je uvođenjem robotike, programiranja i tehnologija poput Interneta stvari (IoT) i digitalnih znanja u hrvatske škole i zajednice razvio najveći izvannastavni STEM program u EU. Uvođenjem programiranja u šeste razrede osnovnih škola u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja IRIM-ove aktivnosti uspješno su integrirane u službeni školski sustav. IRIM je osnažujući lokalne partnere prenio svoje originalne robotičke lige i na ostale zemlje Jugoistočne Europe te je u nekima od njih to najveći projekt STEM edukacije u zemlji.
Institut za razvoj i inovativnost mladih je počeo intenzivno djelovati u lokalnim zajednicama kroz javne knjižnice uvođenjem programiranja, pružajući besplatno usluge edukacije programiranja i donirajući micro:bitove kao sredstvo za programiranje javnim knjižnicama, te je neke od njih promovirao u centre za razvoj digitalnih vještina donirajući robote i 3D pisače. Ovom Googleovom potporom IRIM će znatno proširiti ovaj koncept, knjižnice u regiji će razviti u centre za razvoj digitalnih vještina i pridonijeti stvaranju digitalno naprednog društva”, rekao je Nenad Bakić, osnivač IRIM-a.
Stuart Mclaughlin, viši regionalni direktor za EMEA regiju filantropske udruge Google.org koja podržava niz neprofitnih organizacija diljem svijeta nudeći im tehnologiju za rješavanje društvenih izazova, istaknuo je kako je “razvijanje digitalnih vještina jedno od najvažnijih područja tvrtke Google”.
“Stoga nam je drago”, dodao je Mclaughlin, “da s IRIM-om surađujemo u području digitalnih tehnologija u sklopu društvene integracije društvenih zajednica. Zahvaljujući stečenom znanju, studenti dolaze u situaciju da imaju bolje mogućnosti tijekom profesionalne karijere”.
“Dio misije tvrtke Google u Hrvatskoj jest digitalnu tehnologiju učiniti svima dostupnom. Želimo internet približiti i učiniti ga korisnim svima, što podrazumijeva, između ostalog pružanje pomoći ljudima prilikom lakšeg pristupa informacijama, pa sve do pružanja potrebnih novih vještina tvrtkama kako bi pokrenule prve internetske stranice te ostvarile prodaju putem interneta”, rekao je Joško Mrndže, direktor tvrtke Google za Adriatic regiju.
Nedovoljno razvijene digitalne vještine koče razvoj
Europsko društvo i gospodarstvo prolaze kroz digitalnu transformaciju koja nudi ogromne mogućnosti za rast, inovativnost i radna mjesta. Kao rezultat ove digitalne transformacije, mijenjaju se vještine koje ljudi moraju imati kako bi realizirali velike poslove ili imali uspješne tvrtke. U idućih 10 do 15 godina automatizacija će mijenjati radna okruženja te će stvoriti 21 milijun novih radnih mjesta, a 90 posto svih poslova zahtijevat će barem neku razinu digitalnih vještina.
Međutim, prema podacima Europske komisije, 44 posto stanovništva EU i 37 posto radne snage nema dovoljno razvijeno znanje iz područja digitalnih vještina. Iako potražnja za ICT stručnjacima raste, otprilike 500.000 slobodnih radnih mjesta u ICT-u neće biti popunjeno do 2020. godine, a četiri od 10 tvrtki u Europi prijavljuju poteškoće prilikom popunjavanja slobodnih radnih mjesta.
U nedostatku poznavanja digitalnih vještina pojedinaca, usporava se tempo digitalne transformacije tvrtki u Hrvatskoj. Manje od trećine građana Hrvatske tvrdi kako posjeduje znanje digitalnih vještina u rangu “iznad osnovnih”, što je temelj za korištenje tehnologije s ciljem poboljšavanja produktivnosti. Istodobno, polovica građana Hrvatske (49%) u dobi između 16 i 74 godine smatra da im nedostaju osnovne digitalne vještine.
Google je, u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom, Hrvatskom udrugom poduzetnika i Algebrom, u sklopu Digitalne garaže pokrenuo nacionalnu turneju kako bi lokalnim tvrtkama pomogli maksimalno iskoristiti mogućnosti digitalnog svijeta. Do sada je u sklopu programa organizirano više od 80 besplatnih radionica u više od 20 gradova diljem Hrvatske. Od pokretanja programa 2016. do danas više od 7000 ljudi prošlo je trening na online platformi.