Ekološki brend Pero čišćenju dodaje zabavu, ironiju i smijeh

Pero je hrvatski certificirani ekološki brend sredstava za čišćenje proizvedenih iz materijale na bazi bilja i prirodnih minerala koji su biorazgradivi i dolaze iz obnovljivih izvora. Osmislio ga je Riječanin Davor Ćiković

409
Davor Ćikovič Hortiriviera
Davor Ćiković, Hortiriviera

Mnogim ljudima muka je već od sama pomisli na čišćenje. Teški, neugodni mirisi sredstava za čišćenje dodatan su problem. No, jeste li čuli za peru, hrvatski certificirani ekološki brend sredstava za čišćenje na bazi bilja i prirodnih minerala koji je osmislio Riječanin Davor Ćiković? Proizvodi njegova starupa Hortiriviera dostupni su u šezdesetak trgovina širom Hrvatske te u nekoliko webtrgovina. U krizi su počeli proizvoditi i ekološka dezinfekcijska sredstva, a nedavno su ušli i akceleratorski program Pokreni nešto svoje koji vodi ACT grupa u suradnji s kompanijom Philip Morris Zagreb.

“Čišćenje je omražena i dosadna kategorija i zato joj dodajemo malo zabave, ironije i smijeha kroz dizajn i marketing. Želja nam je promijeniti percepciju čišćenja kao nužnog vikend zla koje grize slobodno vrijeme, sluznice i kožu. Čistiti se može opušteno, usput, zbog sebe i za sebe, ne trujući oko sebe”, priča Davor Ćiković, direktor, idejni začetnik projekta i suosnivač tvrtke Hortiriviera.

“Posebno smo ponosni”, dodaje, “što su naši proizvodi veganski, nisu i nikad neće biti testirani na životinjama. Nedavno je jedna konkurentska tvrtka došla pod vlasništvo velike kozmetičke korporacije koja provodi testiranja na životinjama te su time izgubili značajan dio svojih potrošača i svaki kredibilitet oko neštetnosti proizvoda”.

Studentski stan kao inspiracija

A kako je sve počelo? Tijekom studija agronomije za vrlo malu rentu Davor je živio u stanu u samom centru Zagreba, u zgradi staroj više od sto godina.

“Kad sam ušao u njega, stan nije bio dirnut i nije kuna bila uložena najmanje pedeset godina. Imao je visoke stropove, pljesnive zidove, antikni drveni zastrašujući namještaj i poluzemljane podove. Počeo sam ga prilagođavati sebi i malo pomalo od njega napravio pravi mali arty stan u kojem je stalno visilo veselo društvo. Imao sam stalnu potrebu prati vječno crne podove, zelene zidove i ruzinavu kadu.”

S obzirom na to da nije podnosio smrad klora iz kupovnih sredstava, počeo je miksati vlastita sredstva za čišćenje. “Uskoro je sestra dobila klince, koje je uvijek ostavljala kod mene na čuvanju kad bi išla u nabavku namirnica u ekološki dućan koji je bio preko puta mog stana. Shvatio sam da ne moram prekidati svoje rituale jer moja sredstva neće naškoditi djeci i pomislio kako bi to bilo korisno ostalim roditeljima, vlasnicima ljubimaca, planeti….”

Trebala je, kaže Davor, jedna ekonomska kriza, dva otkaza nakon ljetne sezone, kako bi se pobrojio, udahnuo, vratio vjeru u sebe i shvatio da može probati sam: “Tvrdoglav sam i uporan, kao mali sam imao nadimak Udav. Zaključio sam da je to za početak borbe s hrvatskom administracijom sasvim dovoljno”.

Iskoristio je svoje biotehnološko znanje da stvori potpuno prirodne formulacije, bez kvazi prirodnih sastojaka, koje rade svoj posao i pritom nikome ne štete. Formulacije pero® proizvoda su, za razliku od proizvoda za čišćenje prisutnih na tržištu koji se također promiču kao “prirodni“, pročišćene od apsolutno svih umjetnih kemikalija, boja, mirisa, fosfata, poznatog SLS alergena.

Sastav i biorazgradivost svakog proizvoda analizirani su pri Zavodu za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar. Jedan od kriterija testiranja je da proizvod u roku od 30 dana treba dostići određeni stupanj biorazgradnje, čime se potvrđuje neštetnost i nezadržavanje u okolišu.

“Nakon 15 dana nazvali su me iz Zavoda i rekli da je proizvod zadovoljio. Pitali su me smiju li prekinuti testiranje. Odgovorio sam ‘Ne, pustite da vidimo koliko treba da u potpunosti nestane u okolišu’.“

Tvrtku je osnovao u osmom mjesecu 2016. godine, na svoj 31. rođendan.

Prvi investitor – sestra

“Da mi je rođendan sam shvatio tek nakon što sam u ruke primio rješenje trgovačkog suda o osnutku tvrtke i na dnu vidio datum. To je službeno značilo da konačno mogu početi stvarati. Bio sam presretan i umoran. Do tada sam trčao na sve strane, prikupljao potrebne papire, ovjere i naravno početni kapital. Prva je u moju ideju investirala moja sestra Vedrana pa smo ona i ja osnivači tvrtke.”

Sestra je putem zadužnice osigurala sredstva za pokretanje tvrtke. Već te godine na Artomatu, zahvaljujući prijateljima koji su im posudili novac za izlazak u stilu i odličnoj suradnji s dizajnericom Dragom Komparak, proizvodi su bili jako zamijećeni.

Za zapošljavanje djelatnika za stalni ugovor o radu koristili su državne potpore, a certificiranje su financirali kroz projekt Sveučilišnog znanstvenog parka Rijeke i grada Rijeke.

“Rekao bih da je u našem gradu dosta povoljna klima za poslovanje jer je svake godine otvorena i mogućnost da poduzetnici povrate dio sredstava koje su kroz firmu uložili za napredovanje i razvoj”, kaže Davor.

“Koristimo isključivo materijale na bazi bilja i prirodnih minerala koji su biorazgradivi i dolaze iz obnovljivih izvora. Proizvodi su odlični za ljude koji imaju osjetljivu kožu i česte reakcije na sastojke iz konvencionalnih sredstava za čišćenje”, tumači Davor Čiković.
“Bitno nam je da podržavamo hrvatsku proizvodnju pa koristimo 85 posto sastojaka hrvatskih proizvođača.”

Eterična ulja lokalnog bilja

Posebnost proizvoda leži i u eteričnim uljima lokalnog bilja kojima začinjavamo svaki naš proizvod. Trenutno je u asortimanu cijeli niz proizvoda za čišćenje suđa, podova, univerzalna sredstva, sredstvo za čišćenje kupaonice i kamenca, wc gel, deterdženti za pranje rublja, refill verzije istih i dezinficijensi. Od 2018. svi proizvodi nose prestižnu oznaku francuskog certifikatorskog tijela ECOCERT, što ih čini najzelenijima proizvodima na tržištu, ističe Davor.

“Biti certificirani ‘eko’ proizvođač, zahtijeva veće troškove od konvencionalne proizvodnje. Nema trikova poput nabave jeftinih sirovina upitnog podrijetla ili prodaje razrijeđenih proizvoda na akciji”, dodaje.

“Transparentnost informacija je još nešto na čemu gradimo brend. Bitno nam je da imamo iskren odnos s ljudima koji koriste ili se interesiraju za naše proizvode, pa apsolutno sve sastojke koji se nalaze u boci navodimo na etiketi, iako to nije obveza proizvođača prema važećoj legislativi EU. Samo kroz iskrenu komunikaciju s potrošačima moguće je stvoriti odnos utemeljen na povjerenju. Sretni smo jer nam se kupci vraćaju s idejama za nove mirise, nove proizvode, Taman kad se uhodamo, inspiriraju nas i traže da idemo korak dalje.”

Davor kaže kako “biti eko znači željeti bolje za sebe i one do kojih nam je stalo”. “Oko sebe okupljamo ljude kojima eko nije stvar pomodarstva, ljude različitih imovinskih statusa i kupovne moći koji daju prednost zdravlju. Cilj pero proizvoda nije ostati u uskom krugu eko istomišljenika, nego dotaknuti skeptike i mlade koji tek počinju čistiti, zato proizvode činimo zanimljivima i prepoznatljivima svima koji su dovoljno otvoreni da ih isprobaju.”

Proizvodnja dezinficijensa

Jedan od takvih iskoraka je i proizvodnja ekoloških dezinfekcijskih sredstava koju su pokrenuli u korona-krizi.

“U jednom periodu na tržištu je nestalo alkohola. U tom trenutku smo uvidjeli ozbiljnost situacije. Do tada smo svi odmahivali rukom: ‘Ma neće to do nas, ma kakva nestašica, ma vidi ih kako kupuju kile kave, salsi, pašte, ovo ono…’ Mislim da smo u toj situaciji svi shvatili koliko je važno da je država samodostatna u proizvodnji i konačno smo počeli više cijeniti domaće i lokalne proizvode. Kontaktirali su nas naši vjerni kupci i ispitivali možemo li napraviti dezinficijens jer ga nigdje ne mogu nabaviti. Imali smo alkohola na zalihama i zaključili smo da je naša obveza odgovoriti na njihove potrebe i svoje resurse i znanje usmjeriti u proizvod čija je dostupnost nužna kako bi se spriječilo širenje zaraze.”

Znali su da su ‘kratki’ s alkoholom koji ide i u sve ostale njihove proizvode, i da time ugrožavaju cjelokupnu proizvodnju. Formulaciju su i ovoga puta osmisli vodeći se time da bude prirodna, bez štetnih i nepotrebnih sastojaka.

“Dosta smo vremena posvetili formuliranju mirisa i blendanju šest mediteranskih eteričnih ulja (lavanda,cedar, menta, bosiljak, origano, ružmarin) dok konačno nismo bili zadovoljni kako se miris stopio s alkoholom i zatomio njegovu oštrinu. Dezinficijens je registriran pri Ministarstvu zdravstva kao biocidni pripravak za ruke i kože, površine i materijale koji se koriste u domaćinstvu i javnom zdravstvu te površine, opremu i materijale koji su u dodiru s hranom za ljude i hranom za životinje”, prisjeća se Davor.

Alkoholna “suša”

Nakon puštanja u prodaju dezinficijens je nestao u svega dva dana. No, problem je bio što su ostali “na suhom” s alkoholom.

“Tih 2-3 tjedna smo se samo tupo gledali. Telefon je zvonio kao lud, dolazili su vatrogasci, policija, zvali su nas onkološki bolesnici – sav dezinficijens je nestao i mi više nismo uopće mogli odlučiti kome dati bocu, kome ne i zašto. Zadnju smo kutiju dezinficijensa donirali Bad Blue Boysima nakon stravičnog potresa u Zagrebu jer smo im iskreno bili zahvalni na tome kako su danima pomagali u izmještanju pacijenata, beba i mama, bolničkih odjela…”

“Nakon toga par puta smo se naglas pitali je li to onda to od pere”, priča Davor. “Supruga je netom prije korone dala otkaz sa stalnog radnog mjesta u državnoj firmi i došla raditi u pero. I sad smo nas dvoje s malom bebom ovisni o sirovini koje nema na vidiku. Zvali smo tisuće brojeva, malo smo spavali i već krenuli raditi na novim formulacijama za sve proizvode u slučaju da situacija potraje i da nestašica alkohola preraste u trajno stanje.

Agonija je konačno stala kad smo čuli da će Sladorana početi proizvoditi alkohol – tri godine nakon što je kompletno zatvorena proizvodnja alkohola u toj zadnjoj hrvatskoj tvornici, “Vlada je shvatila da ipak ima potrebe za proizvodnju alkohola.”

No, cijena alkohola u međuvremenu je “otišla u nebo”, pa su novi dezinficijens od milja prozvali ‘crni pero’. Situacija se ipak počela normalizirati i sada za svoj dezinficijens dobivaju odlične komentare, od toga da ne ostavlja ruke ljepljivima do toga da toliko dobro miriše pa ga koriste kao ambijentalni parfem.

Potražnja za njihovim proizvodima u stalnom je porastu. “Pregovaramo i oko ulaska u dm trgovine što će proizvode učiniti još dostupnijima”, kaže Davor. Proizvodi su od početka dostupni i u njihovoj webtrgovini, a dostava uredno funkcionira i u doba korone: “Obično su proizvodi kod kupaca već dan nakon narudžbe, izuzev vikenda”.

Ideja: ambalaža topiva u vodi

Na natječaj Pokreni nešto svoje prijavili su se s projektom razvoja ekološki certificiranog proizvoda oslobođenog od ambalaže, u vidu doze topive u vodi iz slavine.

“Mi smo prije svega eko tech tvrtka koja nastoji biti dio rješenja, a ne problema. Prvi smo koji moramo razmišljati o tome kako još više smanjiti svoj negativan utjecaj na planet. Dulje vrijeme radimo na rješenjima koja omogućuju da pero proizvodi budu dostupni sa što manje plastične ambalaže. U Rijeci je zadnjih godina moguće pero proizvode kupiti u rinfuzi na popularnom automatu Bertu koji je pokrenut u sklopu inicijative riječke komunalne tvrtke Čistoća. Bert se nalazi se u Riperaju na riječkoj rivi. To je mjesto zamišljeno kao prostor u kojemu je moguće starim stvarima vratiti život, bile to stare boce koje je moguće ponovno napuniti, stari bicikl ili neki drugi uređaj koji treba popraviti. Strani mediji su vjerojatno više pisali o Riperaju nego domaći, vijest je odjeknula na svim većim kreativnim platformama jer je svega nekoliko takvih javnih prostora u svijetu. Sličnu refill stanicu imali smo na Artomatu 2019. godine i uskoro će u Varaždinu biti također dostupna opcija pero refill stanice”, razlaže Davor.

“Ipak zbog veličine same stanice i ograničenih prostornih kapaciteta u trgovinama, razmišljali smo o rješenjima koja bi bila pogodnija i više fokusirana na budućnost. Zaključili smo da je doza topiva u vodi nešto na čemu se isplati raditi jer će rezultirati značajnim smanjenjem plastične ambalaže, biti lakše za transport, štedi prostor, smanjuje naš ekološki otisak i primjenjivo je na širi spektar industrija”

Osim što će eliminirati plastičnu ambalažu, eliminirat će se ambalaža općenito što je izuzetno važno za kućanstva koja sortiraju otpad, a naročito ona koja plaćaju reciklabilni otpad prema količini proizvedenog, obrazlaže Davor te dodaje kako postoje mnogobrojni izazovi u stvaranju takvog zero waste i ECOCERT certificiranog proizvoda.

“Trenutno isprobavamo različite formulacije u odnosu na folije koje smo pribavili i u postupku smo nabavke dodatnih folija, sirovina i mućkanja sve dok ne dođemo do idealne kombinacije.”

Davor kaže kako dva tri startupa iz SAD-a rade s praškastim bezambalažnim rješenjima za proizvode iz segmenta osobne higijene, ali da ne postoji ekološki certificirano bezambalažno sredstvo za čišćenje.

Pokreni nešto svoje – natječaj filozofski blizak ‘peri’

Na natječaj su se prijavili jer smatraju da je ACT grupa i filozofski bliska njihovom brendu.

“Natječaji su uvijek dobra prilika da testirate svoje ideje, čak i kad rezultat ne bude kakav ste očekivali, prisile vas da ideje stavite na papir i sistematizirate stanje u poduzeću. Od samih početaka pratimo rad ACT grupe i natječaje Pokreni nešto svoje i ove smo godine smatrali da imamo dovoljno kvalitetnu ideju i plan s kojim možemo aplicirati na natječaj. Mislim da imamo štošta za naučiti od ljudi koji tamo rade jer su prije svega operativci, nisu iskustvo i znanje tesali isključivo na teorijama i u zatvorenim uredima. Očekujemo da ćemo puno naučiti o dijelovima koje sada radimo instinktivno, o pregovaranju s većim kupcima, izvozu, zaštiti intelektualnog vlasništva.”, pojašnjava Davor.

“Sama prijava na natječaj koji provode pokazuje da stavljaju naglasak na ono bitno, na samu srž poduzetničke ideje i plana za realizaciju iste, ne gnjaveći pritom s previše nebitne dokumentacije, pečata i ostalih administrativnih kliješta našeg sustava.”

Standardna prijava na natječaj za financiranje poduzetništva koju provode državna tijela potpuno obeshrabri mikro poduzetnika u Hrvatskoj, smatra Davor. “Takvi natječaji najčešće nisu primjenjivi za mladu tvrtku u kojoj je zaposleno dvoje ljudi koji tek startaju i funkcioniraju po principu ‘svi rade sve’. ACT grupa pokazuje da vjeruje u ljude i ideje, a sudeći po uspješnim poduzećima koja proizađu iz ovih natječaja, mislim da je to jedini pravi put za hrvatsko gospodarstvo. Zdrava ekonomija svake države gradi se na mnoštvu malih i srednjih poduzeća, a ne na par velikih tvrtki kojima je sve omogućeno.”

Uz malu pomoć prijatelja

Jezgru tima danas čine Davor i njegova supruga Amina, ali od početaka su uz njih, osim Davorove sestre, bili i prijatelji.

“U početku su prijatelji uskakali u radnim akcijama, Saša i Tomislav su iznosili stari namještaj, Ivan je krečio, gletao, Goran je do kasnih noćnih sati pred finale i dolazak inspekcije iz Ministarstva zdravstva postavljao pločice. Kasnije su neki od njih dolazili lijepiti etikete, puniti boce. Sada uz mene, suprugu i studente još uvijek povremeno uskaču nona na punjenju boca, nono na etiketirki, sestra na pakiranju…Studenti Dario, Vanja, Mauro, Narda i Antonio dolaze kako koji stigne s obzirom na obveze na faksu, ali su s nama već skoro godinu dana pa će nam biti jako čudno kad završe faks”, priča nam Davor.

“Pokušavamo svakome naći i nešto od posla vezanog uz njihov fakultet da stječu praktično iskustvo. Narda je tako suradnica na projektu PNS2020. Kao apsolventica prava prati propise o upravljanju osobnim podacima što nam je bitno zbog CRM-a i propise ECOCERT-a koje ćemo primijeniti za nove proizvode. Supruga je po struci inženjerka agrobiznisa i prvostupnica novinarstva pa je zadužena za marketing i sve oko brenda. Svaki proizvod koji izađe iz našeg malog pogona, ručno i osobno smiksam ja i trenutno formuliram nove proizvode.”

Želimo raditi još luđe projekte

Davor ističe da Hortiriviera i pero imaju potencijal za globalni razvoj te da ih vodi želja da globalno doprinesu boljoj svakodnevici i razvijaju proizvode koji to omogućuju.

“Prije dvije godine smo bili u venecijanskom finalu izbora za najbolji startup regionalnih CERIecon Playparkova u društveno-ekonomskoj kategoriji, a to što su nas prepoznali na ovogodišnjem natječaju Pokreni nešto svoje daje nam dodatnu energiju za daljnji razvoj.”

Dodaje također kako su uzbuđeni zbog novih zero waste proizvoda koje uskoro izbacuju.

“Planiramo s time napraviti kompletnu promjenu u načinu razmišljanja i potaknuti tvrtke iz drugih industrija na sličan zaokret. Voljeli bismo pojačati naš pozitivan društveni utjecaj i raditi još luđe projekte i događanja. Nadam se da ćemo kao društvo ostvariti zeleniju javnu infrastrukturu i da će ljudi više vremena provoditi u prirodi, a pero biti naziv za neki hrvatski hygge”, poručio je na kraju Davor Ćiković.


Sadržaj omogućila Addiko banka