Ako se odlučite na kupnju automobila, snaći se danas u šarolikoj ponudi na tržištu nije jednostavno. Nekad smo imali osnovnu podjelu na karavane i limuzine, eventualno su tu još bili sportski i kabrioleti. A danas? Obiteljski, gradski, SUV, premium, eko, sportski, hatchback, monovolumen, karavan, limuzina, kabriolet, roadster, minivan, coupe… Što odabrati? U čemu se uopće razlikuju karavan i hatchback? A SUV i minivan? U tome vam može pomoći Chiriboo, digitalna platforma za prezentaciju i posredovanje u prodaji novih vozila.
„Chiriboo je sve što želite znati o automobilima! Ne morate surfati po internetu; nemate vremena ili vam se ne da, sve ćete pronaći na Chiriboou: sve modele automobila, sve cijene u Hrvatskoj, podatke o dodatnoj i osnovnoj opremi, konkurenciju određenog modela… Apsolutno sve”, tumači Juraj Šebalj, hrvatski automobilist koji je nedavno sudjelovao na reliju Dakar (sa suvozačem Ivanom Vidakovićem osvojio je 10. mjesto u kategoriji Classic), a idejni je tvorac Chiribooa.
Platforma se temelji na bazi podataka o automobilima dostupnima na hrvatskom tržištu na koju je postavljena inteligentna tražilica.
„Bazu podataka svi imaju”, kaže Šebalj, „ali mi smo napravili inteligentnu tražilicu u kojoj čovjek može reći: tražim model automobila koji ima prtljažnik zapremine 500 litara, veći je od 4,2 metra, crvene je boje i odmah je dostupan. Mi imamo podatak koji je to automobil”.
Inteligentna tražilica
Tražilica Chiriboo je besplatna i svatko je može koristiti. Predstavljena je prije nešto više od godinu dana, u siječnju 2023. Posebna je po tome što u njoj možete pronaći i automobile slične po cijeni, segmentu, vrsti goriva, zapremini prtljažnika, dužini i drugim karakteristikama onome koji tražite.
„Naša prednost je da s takvim engineom guramo modele i brendove za koje možda niste ni čuli. Ako upišete svoje kriterije za automobil, u našoj tražilici pronaći ćete automobil koji odgovora tim kriterijima, a da za njega možda nikada niste čuli. To je naša vrijednost: želimo ljudima proširiti horizonte i olakšati im nabavu automobila”, tumači Šebalj.
Ideja je nastala kada je kupovao automobile za tvrtku: „Kupovali smo dva-tri automobila, razmatrali smo tehničke podatke i na kraju je ispalo da smo se zeznuli. Izgubio sam tjedan dana, nisam radio svoj posao, a na kraju nisam uspio pogledati svaki kutak tržišta da bi pronašao sve automobile. A Chiriboo djeluje kao da sam dao oglas kojim pozivam dealere da me kontaktiraju jer kupujem auto”.
Šebalj smatra da u Hrvatskoj nemaju konkurenciju. Kaže da Chiriboo nije ni Njuškalo ili Neostar, nego alat za kupnju automobila, prva stanica za osobu koja kupuje automobil. „Da dođe kod nas i vidi što želi. Kada idete kupovati auto, obično otvorite web stranice svih proizvođača odnosno njihovih dealera u Hrvatskoj kojih se sjetite. Kod nas ih se ne morate sjetiti, na Chiriboou se oni svi, pa i oni za koje možda niste čuli, automatski i besplatno izlistaju u skladu s kriterijima koje ste upisali.
Iako Juraj Šebalj ističe da Chiriboo ne prodaje automobile, uz tražilicu su razvili i dealerski portal preko kojeg zainteresirani kupac može dobiti ponudu za određeni automobil.
„Postoje dva načina kako će čovjek na Chiriboou pronaći automobil kakav traži. Prvi je da se igra na našoj tražilici i uspoređuje automobile. Drugi je kada želite kupiti konkretan auto. Tada se verificirate kod nas i onda mi na temelju vaših želja kontaktiramo trgovce koji onda šalju ponude za određene modele. Ako želite samo jedan model, dobit ćete tri ponude za taj model; ako želite slične modele po određenim kriterijima, dobit ćete ponude za takve modele.”
Kako pronaći odgovarajući automobil?
Da biste dobili konkretne ponude, morat ćete platiti 50 eura kako biste dokazali da ste ozbiljan kupac. „Ne mogu dizati cijelu mrežu samo zato što je netko kliknuo da želi kupiti auto. Za onoga tko doista želi kupiti auto, 50 eura nije visoka cijena. Jer ako želite prikupiti ponude za konkretan automobil, to morate napraviti ‘pješice’. Morate obići salone i provjeriti dostupnost automobila. A to je pak proces koji netko mora obaviti manualno Tako to danas još uvijek funkcionira. Ako ne naplatimo jedan jedini euro, svi će tražiti ponude, ali ni jedan dealer nam više neće htjeti napisati ponudu. Reći će ‘Imamo cjenik, dođite s novcem pa ćemo razgovarati’. Ozbiljan kupac platit će 50 eura da dobije ponude. Onaj tko ne želi platiti 50 eura, obilazit će i dalje salone da dobije informacije”, objašnjava Šebalj.
„Mi znamo da će dio ljudi koristiti našu tražilicu, ali neće tražiti ponude odnosno kupiti automobil preko nas. Ali želimo biti tražilica na koju svatko može doći i koristiti ju besplatno. Nigdje ne postoji cjeloviti cjenik automobila u Hrvatskoj. Podaci postoje kod Carine, ali treba ih izvući iz excela. A excel svakog proizvođača je drugačiji. Mi te podatke obradimo i prezentiramo ih na pregledan način.”
Baza se temelji na službenim tehničkim podacima proizvođača. To je i razlog zašto se Chiriboo neće širiti na tržište rabljenih automobila.
„Kod rabljenih automobila važno je stanje automobila. Time se bavi, na primjer, Neostar. Mi pokrivamo automobile pod garancijom, do nekih 50 tisuća kilometara. Nakon toga se gubi smisao tražilice utemeljene na tehničkim podacima proizvođača i postavlja se pitanje kakvo je stanje auta. Smisla ima objava godišnjaka s podacima.”
Razvoj tražilice Chiriboo trajao je oko dvije godine: godinu dana crtanja i godinu dana programiranja.
„Bilo je teško pronaći pravi tim”, kaže Šebalj. „Ja sam znao što otprilike želim, ali bilo mi je teško pronaći s kime bih to napravio. Imao sam nekoliko različitih solucija i ekipa. Na kraju sam se odlučio za ekipu s kojom danas radim i nisam požalio, zato što smatram da smo ono što je bilo meni u glavi uspjeli prenijeti na internet tako da funkcionira. Po meni je već to veliki uspjeh.”
Uz Šebalja kao idejnog začetnika u timu su ključne osobe Darin Janković, Stanislav Janjac i Tomislav Vukojević. Darin Janković je, kao i Šebalj, auto-novinar, ali se već desetak godina bavi bazama podataka. On je, naravno, bio ključan za izradu baze podataka na kojoj se temelji Chiriboo. „Baza je kompletno naša, zove se Chiribase”, dodaje.
Stanislav Janjac je zaslužan za kompletan web development, „uspio je sve udigitaliti”, kaže Jura. A Tomislav Vukojević je, “nacrtao cijelu stranicu i osmislio sjajan dizajn”.
Chiriboo se stalno „pegla” i usavršava. „Uvijek ima mnogo posla u backgroundu koje se ovako izvana možda ne vide”, napominje Šebalj. U budućnosti će tražilica biti još više user friendly, a plan je uključiti i umjetnu inteligenciju: korisnik će reći kakav automobil želi, koliko dnevno kilometara radi i u kojim uvjetima, a dobit će podatke o automobilu koji mu je u takvim uvjetima i kriterijima isplativ – plug-in, hibrid, benzinac, dizelaš, koji model…
U nekoj idućoj fazi moguće je i uvođenje usluge „staro za novo”: korisnik opiše stanje automobila, poslika ga ili odveze u stanicu za tehnički pregled, a podaci se nakon toga proslijede dealerima. To tehnički nije problem riješiti, ističe naš sugovornik.
Širenje ponude i monetizacija
Potencijalnim kupcima zanimljiv je i podatak o cijeni održavanja. „Vidjet ćemo u kojem će smjeru priča ići”, poručuje Šebalj. „Sada želimo pojednostavniti iskustvo potrage za novim automobilom. No, ovo što nudimo danas je svega 20 posto onoga što planiramo ponuditi kroz Chiriboo. Idemo agresivnije s marketingom, počinjemo prikupljati ponude za naše korisnike i planiramo se ove godine proširiti na Sloveniju. Moramo prevesti web i cjenik na slovenski, sve ostalo je isto. I obići slovenske dealere.”
Šebalj tumači kako je nekoliko načina kako mogu zaraditi ili kako se kaže monetizirati Chiriboo: sami dealeri kojima šalju pretplatu, broj prodanih automobila preko platforme, prihodi od osiguranja i leasinga te ostalih naknada koje će u budućnosti naplaćivati…
„Uz nas ćete dobiti besplatno osiguranje, bolje leasing uvjete, bolji kasko. Imat ćemo program lojalnosti. Puno je stvari na kojima će Chiriboo u budućnosti zarađivati. U ovom trenutku radimo isključivo na masovnosti i onda čitamo grafove i gledamo kamo nas oni vode. Statistika je sve. Mi ne znamo kako će ljudi koristiti našu platformu Imamo neku viziju, idemo s njom van i onda radimo statistike kako bismo vidjeli u kojem smjeru da idemo dalje.”
Chiriboo je startup, ali „čvrsto s nogama na zemlji”. „Voljeli bismo se što brže razvijati, jer ako nećemo mi, možda će brže razvijati netko drugi. Radimo na tome da prikupimo sredstva, iako ne ovismo isključivo o tome. Krećemo u poslovanje i idemo zarađivati novac. Ako se desi da netko želi investirati u nas kao u startup, to će ubrzati proces da završimo platformu kakvu želimo. I da se proširimo na druga tržišta”, zaključuje Juraj Šebalj.