Air France-KLM, Total, Groupe ADP i Airbus udružili su snage kako bi izveli prvi prekooceanski let pogonjen održivim zrakoplovnim gorivom (SAF) proizvedenim u Francuskoj. Prvi zrakoplov kompanije Air France s rezervoarima napunjenima održivim zrakoplovnim gorivom proizvedenim u francuskim pogonima tvrtke Total na letu 342 poletio je s terminala 2E zračne luke Paris-Charles de Gaulle za Montreal 18. svibnja 2021. u 15:40.
>>KLM izveo prvi komercijalni putnički let na sintetičko gorivo
Biogorivo korišteno za ovaj let napravljeno je od otpada i ostataka dobivenih iz kružne ekonomije. Total je proizveo SAF od korištenog ulja za kuhanje u svojoj biorafineriji La Mède na jugu Francuske i u tvornici Oudalle blizu Le Havrea, bez upotrebe djevičanskog ulja na biljnoj bazi.
Za korištenje biogoriva nisu potrebne preinake
Za primjenu biogoriva nisu potrebne nikakve promjene na infrastrukturi za skladištenje i distribuciju, zrakoplovima ili motorima. Njihovo postupno uvođenje u svijetu trebalo bi značajno smanjiti emisije CO2 iz zračnog prijevoza, u skladu s ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda.
Ovaj prvi stopostotni francuski SAF dobio je ISCC-EU certifikat od Međunarodnog sustava za održivost i certificiranje ugljika, neovisne organizacije koja jamči održivost. Smjesa od 16% na ovom letu izbjegla je emisiju 20 tona CO2.
Razvojem i podrškom prve francuske industrijske proizvodnje SAF-a, Air France-KLM, Total, ADP Group i Airbus utiru put Francuskoj za poticanje inovacija u energetskoj i ekološkoj tranziciji. Francusko zakonodavstvo poziva zrakoplove da koriste najmanje 1 posto SAF-a do 2022. za sve letove koji potječu iz Francuske, uoči europske ambicije koja se planira postupno povećati na 2 posto do 2025. i 5 posto do 2030., kao dio Europskog zelenog sporazuma.
Let ilustrira sinergiju različitih pokretača za smanjenje zračnog utjecaja na okoliš, tj. Održivo zrakoplovno gorivo (Sustainable Aviation Fuel -SAF), zrakoplove najnovije generacije i elektrifikaciju operacija na kopnu.
Air France-KLM pionir u ispitivanju održivih zrakoplovnih goriva
Airbus A350 korišten za let troši 25 posto manje goriva od svog prethodnika. Štoviše, prvi 100 posto potpuno električni kamion za punjenje gorivom, razvijen u Francuskoj s Totalnom stručnošću, servisirao je zrakoplov, a sva oprema za zemaljsku potporu koju koristi Air France bila je u potpunosti električna.
Air France-KLM pionir je u ispitivanju održivih zrakoplovnih goriva. KLM je prvi put letio SAF-om 2009. godine. Od tada je Grupa umnožila broj inovativnih programa.
Na primjer, između 2014. i 2016. godine AIR France je izveo 78 letova pogonjenih s 10-postotnom mješavinom SAF-a u suradnji s pridruženom tvrtkom Total. Ova ispitivanja pokazala su da uporaba SAF-a nije imala utjecaja na pouzdanost zrakoplovnih operacija.
Air France-KLM namjerava ojačati svoje vodstvo u upotrebi SAF-a u godinama koje dolaze, a usporedno će pridonijeti istraživanju budućih generacija zrakoplova. Osim ovog leta, Airbus provodi nekoliko serija testova za certificiranje zrakoplovnih letova sa 100% SAF-om u sljedećim desetljećima.
Cilj – do 2030. prepoloviti emisiju CO2 po putniku i kilometru
Airbus je također instalirao SAF stanice za punjenje goriva u svojim industrijskim pogonima kako bi se mogao koristiti u proizvodnim operacijama, kao i za isporuku zrakoplova. Te instalacije pridonose Airbusovoj ambiciji da dekarbonizira sve svoje industrijske operacije
“Već dugi niz godina grupacija Air France-KLM posvećena je smanjenju svog utjecaja na okoliš. Obnovom naše flote, održiva zrakoplovna goriva čine našu glavnu polugu da u srednjem roku, do 2030., prepolovimo našu emisiju ugljičnog diokida (CO2) po putniku i kilometru”, rekao je povodom leta Benjamin Smith, izvršni direktor Air France-KLM-a.
“Ove dvije radnje su ključne za našu strategiju, uz eko pilotiranje i postizanje operacija neutralnih prema ugljiku na zemlji. Francuska trenutno ima priliku pozicionirati sebe kao lidera u proizvodnji i korištenju održivih goriva i činimo sve što je moguće kako bismo tome doprinijeli s našim partnerima. Podržavanje nastanka ekonomski održivog francuskog sektora zrakoplovnog biogoriva za sve uključene strane strateški je prioritet zemlje i grupe”, dodao je izvršni direktor Air France-KLM-a.
Guillaume Faury, izvršni direktor Airbusa, rekao je kako su “Održiva goriva glavna poluga za postizanje naših ciljeva dekarbonizacije zrakoplovnog sektora, a Airbus podržava sve inicijative koje doprinose njihovom razvoju i korištenju na komercijalnim letovima”.
“Potrebno je koordinirano djelovanje svih dionika kako bi se povećao udio ovih održivih goriva, koja se danas mogu koristiti na do 50 posto naših zrakoplova, bez ikakvih preinaka ili operativnog utjecaja, čime se smanjuje njihov utjecaj na okoliš”, istaknuo je Faury.