KLM izveo prvi komercijalni putnički let na sintetičko gorivo

Let od amsterdamske zračne luke Schiphol do Madrida prošlog mjeseca izveden je na primjesi od 500 litara održivog sintetičkog kerozina. Ovo zrakoplovno gorivo jamči smanjenje emisije ugljičnog dioksida za više od 85 posto

108
sintetički kerozin

Zajednička suradnja KLM-a, Shella i nizozemskog Ministarstva za infrastrukturu i upravljanje vodama rezultirala je prvim komercijalnim letom na održivi sintetički kerozin u povijesti.

Let od amsterdamske zračne luke Schiphol do Madrida prošlog mjeseca izveden je na primjesi od 500 litara održivog sintetičkog kerozina. Shell je sintetički kerozin proizveo u svom istraživačkom centru u Amsterdamu na bazi ugljičnog dioksida, vode i obnovljive energije sunca i vjetra. Ovo zrakoplovno gorivo jamči smanjenje emisije ugljičnog dioksida za više od 85 posto.

“Ponosan sam što je KLM obavio prvi let u industriji koristeći sintetički kerozin izrađen iz obnovljivih izvora. Prijelaz s fosilnog goriva na održive alternative jedan je od najvećih izazova u zrakoplovstvu. Obnova flote značajno je pridonijela smanjenju emisije CO2, ali povećanje proizvodnje i uporaba održivog zrakoplovnog goriva učinit će najveću razliku za trenutnu generaciju zrakoplova. Zbog toga smo se prije nekog vremena udružili s raznim partnerima kako bismo potaknuli razvoj održivog sintetskog kerozina. Ovaj prvi let sintetičkim kerozinom pokazuje da je to u praksi moguće i da možemo ići naprijed”, izjavio je Pieter Elbers, izvršni direktor KLM-a.

Nizozemska je jedna od vodećih zemalja u Europi kojoj je cilj potaknuti razvoj i primjenu održivih zrakoplovnih goriva kako bi time europske zrakoplovne tvrtke do 2050.  zrakoplovstvo učinile održivijim. Primjer je gradnja prve europske tvornice za održivi biokerozin u nizozemskom Delfzijlu, za koju SkyNRG surađuje s KLM-om, zračnom lukom Schiphol i SHV Energy.

Nekoliko država članica Europske unije je izrazilo namjeru raditi na ovoj inicijativi. U zajedničkoj izjavi Nizozemska, Francuska, Švedska, Njemačka, Finska, Luksemburg i Španjolska naglašavaju da oporavak od trenutne krize uslijed pandemije mora ići paralelno s ubrzanjem održivosti zrakoplovnog sektora kako bi se postigli klimatski ciljevi. Države članice smatraju razvoj održivog sintetskog kerozina uz održivi biokerozin jednim od najperspektivnijih i najučinkovitijih načina smanjenja zrakoplovnih emisija u sljedećim desetljećima.

Nove inicijative i startupi

Tijekom konferencije o održivosti koja je u ponedjeljak održana u Amsterdamu predstavljeni su startupovi koji rade na održivosti. Jedan od njih je startup Synkero koji surađuje sa zračnom lukom Amsterdam, Schiphol, KLM i SkyNRG na realizaciji komercijalne tvornice sintetičkog održivog kerozina u amsterdamskoj luci. Žele se povezati s održivim inicijativama na području kanala Sjevernog mora, poput uspostave hidroelektrane od 100 megavata, u kojoj se održivom električnom energijom može proizvesti do 15 000 tona zelenog vodika.

Druga inicijativa je izgradnja demonstracijske tvornice za održivi kerozin koristeći zarobljeni ugljični dioksid iz zraka kao sirovinu u Rotterdamu.

Inicijativa Zenid, u kojoj sudjeluju Uniper, Rotterdam Haaška zračna luka, Climeworks, SkyNRG i Rotterdam Haaška zračna luka, koristi kombinaciju inovativnih tehnologija za fokusiranje na CO2 neutralan zrakoplov s održivim sintetičkim kerozinom.