Amazon odabrao 20 finalista za drugo sjedište

Neka imena na listi su očekivana, poput Bostona, Dallasa, Denvera ili Washingtona, ali ima i iznenađenja. Neki "favoriti" su otpali, a odabrani su outsideri

152
Amazon HQ2

Amazon je u četvrtak objavio popis kandidata za svoj drugi dom. Među dvadeset odabranih su tehnološki centri pout Bostona, ali i neka iznenađenja poput Columbusa u Ohiou, piše New York Times.

Popis finalista pokriva Srednji zapad, jug i istočnu obalu – područja udaljena od zasićenih tehnoloških čvorišta ma Zapadnoj obali.

Odabrani su:

  • Atlanta
  • Austin, Tex.
  • Boston
  • Chicago
  • Columbus, Ohio
  • Dallas
  • Denver
  • Indianapolis
  • Los Angeles
  • Miami
  • Montgomery County, Md.
  • Nashville
  • Newark
  • New York
  • Northern Virginia
  • Philadelphia
  • Pittsburgh
  • Raleigh, N.C.
  • Toronto
  • Washington, D.C.

Mnogi finalisti, između ostalih Dallas, Denver, Raleigh i Washington, smatrani su favoritima odmah nakon što je Amazon objavio javni poziv, uglavnom zbog zahtjeva koje je kompanija iz Seattlea postavila potencijalnim kandidatima. Tražilo se gradsko područje s populacijom većom od milijun stanovnika te sposobnost privlačenja i zadržavanja tehničkih talenata.

Ne baš sasvim očekivan izbor

Amazon je iznenadio izborom gradova koje se ne smatra tehnološkim centrima kao što su Columbus, Indianapolis, Miami i Nashville. Los Angeles je bio jedini grad sa zapadne obale koji je odabran među finaliste.

S druge strane, iznenađenje je da su već u “kvalifikacijama” otpali Detroit, Phoenix i San Diego. Iako su ponude poslane  iz Meksika, Amazon je izbor, uz jednu iznimku, suzio na američke gradove. Iznimka je kanadski Toronto.

Na javni poziv koji je tvrtka iz Seattlea objavila u rujnu stiglo je 238 ponuda iz Meksika, Kanade i Sjedinjenih Američkih Država. Svi su željeli privući 50.000 visoko plaćenih radnika koje je Amazon obećao dovesti. Čim je neuobičajeni javni natječaj objavljen, počela je kampanja koju se predvodili lokalni dužnosnici nudeći porezne olakšice i druge pogodnosti.

Proces sada ide u drugu fazu u kojoj će predstavnici Amazone izravno pregovarati s finalistima koji će sada otvorenije moći govoriti o tome što su spremni ponuditi. Pobjednik bi trebao biti odabran krajem godine.

238 ponuda na javni poziv

“Odabrati dvadesetoricu između 238 kandidata nije lako. U svim ponudama iskazan je veliki entuzijazam i kreativnost”, rekla je Holly Sullivan, voditeljica gospodarskog razvoja Amazona. “Kroz ovaj proces mnogo smo naučili o novim zajednicama diljem Sjeverne Amerike. To će nam pomoći prilikom odabira mjesta za buduće investicije u infrastrukturu  i otvaranje novih radnih mjesta”.

Amazon nije objavio detalje o kriterijima odabira finalista za svoje drugo sjedište, odnosno za, kako ga zovu, HQ2. Objavljeno je samo da se izbor temeljio na prethodno postavljenim kriterijima.

U prvom krugu pregovaralo se iza zatvorenih vrata, a proces je vodio tim od desetak ljudi iz kompanije među kojima su bili ekonomisti, menadžeri ljudskih resursa i rukovoditelji koji nadgledaju nekretnine. Jeff Bezos, glavni izvršni direktor Amazona od kojeg je potekla ideja da potraga za novim sjedištem bude javni proces i koji je skovao pojam HQ2, također je bio uključen u proces, tvrde upućeni.

Amazon je u rujnu objavio da kreće u potragu za drugim sjedištem jer će uskoro prerasti matični Seattle. Jeff Bezos osnovao je tvrtku 1994. godine i ona je od tada znatno utjecala na razvoj grada. Amazon zapošljava u Seattleu više od 40. tisuća ljudi. No ta ekspanzija pridonijela je rastu troškova života i prometnih nesreća u gradu.

Kako bi privukao kandidate, Amazon je upoznao lokalne političare sa statistikama o utjecaju koje tvrtka ima na gospodarstvo Seattlea i nekim neposrednim gospodarskim koristima koje bi mogao imati grad koji bude odabran za drugo sjedište. Najavili su da će investicija biti vrijedna 5 milijardi dolara.

Od kaktusa do obećanja o promjeni imena grada

Od kandidata su tražili da u svoje ponude uključe niz detaljnih informacija o gradskom području, uključujući potencijalna gradilišta, podatke o kriminalu, prometnu statistiku i informacije o mogućnostima rekreacije. Zatražili su i informacije o mogućim poreznim olakšicama kojima bi se djelomično kompenziralo ulaganje kompanije.

Odgovor je potaknuo val populističkih akcija gradova, Neke od njih iznenadile su čak i Amazon. Jedna poslovna grupa iz Tucsonu prenijela je u Seattle ogroman kaktus, Grupa za ekonomski razvoj iz kanadskog Calgaryja objavila je oglas u Seattle Timesu u kojem je ponudila borbu s medvjedom za Amazon i bojanje pločnika u Seattle sprejom uz obećanje da će promijeniti ime grada u Calmazon ili Amagary.

Bilo je i ozbiljnijih ponuda. New Jersey je ponudio porezne olakšice u iznosu od 7 milijardi dolara kako bi Amazon doveo u Newark. Dužnosnici Chicaga ponudili su kroz porez na dohodak olakšice u iznosu oko 1,32 milijarde dolara, objavio je Chicago Reader. Taj bi iznos zaposlenici inače trebali uplatiti državi.

Bilo je i kritika. Stacy Mitchell iz neprofitne organizacije koja pomaže lokalnim tvrtkama upozorila je da lokalni političari svojim ponudama podupiru sliku prema kojoj bi ekonomski div Amazon trebao biti još veći i moćniji.

U intervjuu objavljenom prije objave finalista gradonačelnik Newarka Ras Baraka osvrnuo se na kritike o ulozi Amazona u razvoju Seattle – da je rastuća ekonomija rastjerala iz grada stanovnike s nižim prihodima i manjine. Baraka je rekao kako Amazon sada ima priliku odabrati manje sretan grad za svoje sjedište: “Prilika je da okrenemo stranicu i stvorimo novu priču o kompaniji”.