Globalna pandemija snažno je utjecala na poslovanje u ovoj godini, no Interbrand je po 21. put predstavio ljestvicu najvrjednijih svjetskih robnih marki za 2020. godinu (Best Global Brands). Ljestvicu očekivano predvode tehnološki brendovi, a posebno se ističu društveni mediji i komunikacijski brendovi.
Po prvi put među sto najvrjednijih brendova ušli su Instagram (19. mjesto), You Tube (30.) i Zoom (100.), a nakon tri godine na ljestvicu se, na 40. mjesto s procijenjenom vrijednošću robne marka od 12,785 milijardi američkih dolara, vratio proizvođač električnih automobila Tesla.
Uslijed previranja zbog Covida uspjeh su zabilježile i medijske kompanije. Spotify je zabilježio rast vrijednosti robne marke za 52 posto, na 8,39 milijardi dolara, i napredovao je za 22 mjesta pa je sada na 70. mjestu, dok je Netflix s rastom vrijednosti od 41 posto, na 12,66 milijardi dolara, skočio na 41. mjesto. Značajnu ulogu u tako snažnom rastu imao je poslovni model s obzirom na to da je gotovo dvije trećine tvrtki koje bilježe dvoznamenkasti rast svoje poslovanje temelje na pretplatničkim modelima.
Vodećih deset
Najveći rast vrijednosti robne marke od 60 posto zabilježio je Amazon. Vrijednost njegove robne marke procijenjena je na 200,67 milijardi dolara, no to mu još uvijek nije bilo dovoljno da pretekne Apple, koji je s procijenjenom vrijednošću od 323 milijarde dolara zadržao vodeću poziciju. Ono što nije uspjelo Amazonu, uspjelo je Microsoftu (166 mlrd dolara) koji je s trećeg mjesta potisnuo Google (165,44 mlrd dolara). To je prvi put od 2012. da Google nije među vodeća tri brenda. Korejski Samsung (62,29 mlrd dolara) je pak prvi put ušao među vodećih pet.
Među vodećih deset robnih marki su još Coca-Cola (56,89 mlrd dolara), Toyota (51,59 mlrd dolara), Mercedes-Benz (49.27 mlrd dolara), McDonald’s (42.82 mlrd dolara) i Disney (40,77 mlrd dolara). Deset najvrjednijih robnih marki čini 50 posto ukupne vrijednosti ovogodišnje ljestvice.
Utjecaj Covida
Na ovogodišnjoj ljestvici Best Global Brands zamjetan je snažan utjecaj pandemije: globalno zatvaranje trgovina srušilo je vrijednost brendova poput Zare i H&M-a za 13 odnosno 14 posto. Oba brenda izgubila su najmanje šest mjesta u odnosu na prošlu godinu – Zara je sada 35., a H&M je 37.
Sektor luksuznih marki koji je u posljednje dvije godine rastao najbrže također je pogođen pandemijom. Vrijednost svih luksuznih robnih marki osim Hermesa na 28. mjestu pala je za jedan do devet posto.
S druge strane, neki sektori su zbog pandemije profitirali. Logistika je zabilježila prosječan rast od pet posto – UPS je sada 24, FedEx je 75, a DHL 81. Sve tri robne marke procijenjene su na veću vrijednost nego lani jer je logistički sektor imao izuzetno važnu ulogu tijekom lockdowna.
Porasla je i vrijednost sustava za plaćanje. PayPal je napredovao za dvanaest mjesta i sada je 60, Visa popravila za deset mjesta i sada je 45, brend po vrijednosti, a Mastercard je na 57. mjestu uz skok za pet mjesta. Pandemija je potaknula prijelaz na elektronička plaćanja i uvođenje programa za podršku lokalnim poduzećima i obrtima u vrijeme lockdowna. To je pridonijelo rast vrijednosti provjerenih brendova koji omogućavaju sigurne financijske transakcije u nesigurnim vremenima.
“Izvješća poput Interbrandova važna su kako bi kompanije bolje razumjele kako nas doživljavaju potrošači”, tumači Mastercardov glavni direktor marketinga i komunikacija Raja Rajamannar. “Pogotovo u ovim do sada neviđenim vremenima, kada se ponašanje potrošača promijenilo i njihovo povjerenje nam je važnije nego ikad, ovakve ljestvice nam pomažu da bolje razumijemo kako najbolje možemo služiti svojim zajednicama.”
>>Vrijednost luksuznih brendova raste najbrže
Allianz ponovo vodeći osiguravateljni brend
Po drugi put zaredom Allianz je najvažniji globalni brend u području osiguranja,
“Usredotočili smo se na otpornost, integritet i klijente i to nam se isplatilo. Allianz je ponovno globalno prepoznat kao prvi brend u sektoru osiguranja, što je odlična vijest koja potvrđuje da smo na dobrom putu”, rekao je Oliver Bäte, glavni izvršni direktor društva Allianz SE.
“Neizmjerno smo ponosni što smo najbolji brend u sektoru osiguranja i što smo osigurali
svoje mjesto na popisu 40 najboljih svjetskih brendova. U samo deset godina Allianz se
pomaknuo sa 67. mjesta na ljestvici s vrijednošću od 4,9 milijardi dolara u 2010. godini na 39. mjesto s vrijednošću od gotovo 13 milijardi dolara u 2020. godini.
Iako polovica brendova iz 100 najboljih nije uspjela rasti ove godine, vrednovanje društva Allianz povećalo se za sedam posto unatoč krizi”, rekao je Christian Deuringer, direktor odjela za brend i partnerstva društva Allianz SE. „Cilj nam je da do 2025. uđemo među 25 vodećih brendova.”
Ukupna vrijednost Top 100 brendova
Ukupna procijenjena vrijednost sto vodećih globalnih svjetskih marki u usporedbi s prošlogodišnjom ljestvicom porasla je za 9 posto, na 2,34 bilijuna dolara. Glavni pokretači rasta su tehnološki divovi, a prosječan rast vrijednosti svih brendova iznosio je 14 posto. Vrijednost tehnoloških brendova porasla je pak prosječno za 20 posto. Tehnološke robne marke sada predstavljaju 48 posto ukupne vrijednosti sto vodećih globalnih svjetskih brendova, dok je 2010. njihov udjel bio samo 17 posto. Tri vodeća brenda – Apple, Amazon i Google, dakle svi tehnološki – predstavljaju 30 posto vrijednosti cijele ljestvice naprema samo 16 posto u 2010. godini.
Tijekom analize ljestvice sto najvrjednijih globalnih brendova u 2020. nametnulo se ključno pitanje: kako brendovi mogu izgraditi ekonomsku otpornost, individualno povjerenje i bolju budućnost za sve nas?
“Snažno vodstvo, angažman i relevantnost tri su temelja za brendove koji žele brzo mijenjati poslovno okruženje”, rekao je izvršni direktor Interbranda Charles Trevail. “Oni su ključni za postizanje rezultata u trenutnoj krizi, izgradnju povjerenja kupaca i poslovne otpornosti.”