Vrijednost luksuznih brendova raste najbrže

Gucci je rastom vrijednosti robne marke od 23 posto, na 15,95 milijardi dolara, simbol uspjeha luksuznog sektora. Prate ga Louis Vuitton s rastom od 14 posto i Chanel s 11 posto u odnosu na prošlogodišnje izvješće

u 15:45 Zadnja izmjena: 18.10.2019 u 15:45
140
Best Global Brands 2019
Best Global Brands 2019

Interbrand je u četvrtak, 17. listopada, objavio novo izvješće Best Global Brands 2019, 20. izdanje svjetskog istraživanja o procjeni vrijednosti robnih marki. Izvješće pokazuje da su Apple, Google i Amazon i dalje tri vodeće robne marke, a industrija i maloprodaja luksuznih proizvoda je je najbrže rastući sektor.

Uzimajući u obzir bogatu bazu podataka o vrijednostima robnih marki prikupljenu tijekom 20 godina, ovogodišnje istraživanje fokusiralo se na kraj tradicionalnog pristupa vrednovanju robnih marki i prilagodbama sektorskih lidera promjenama u potrošačkom i konkurentskom okruženju.

“Od našeg prvog izvješća prošlo je dvadeset godina. Kupci su danas bolje informirani, povezani i zahtjevniji nego ikad, nudi im se znatno veći izbor, sve su manje lojalni robnim markama, traže istovremeno više neposrednosti, veću ponudu i intimnost”, rekao je Charles Trevail, glavni izvršni direktor Interbranda.

“Doba pozicioniranja brendova je završeno. U svijetu u kojem se očekivanja kupaca mijenjaju brže od poslovnih modela, statične robne marke i inkrementalne promjene dovoljne su tek za održavanje u igri. No, da bi brendovi iskočili ispred drugih i donijeli izvanredne pozitivne rezultate trebat će hrabri i snažni potezi.”

U Top 10 dominiraju tehnološki brendovi

Tehnološki sektor i 2019. predvodi ljestvicu najboljih svjetskih marki. Među vodećih deset polovica je tehnoloških brendova: prvi je Apple (234,24 mlrd dolara), od drugog do četvrtog mjesta slijede Google (167,71 mlrd dolara), Amazon (125,26 mlrd dolara) i Microsoft (108,85 mlrd dolara), a na šestom Samsung (61,1 mlrd dolara). Prosječna stopa rasta vrijednosti tehnoloških brendova iznosi 9 posto. Veću stopu rasta ima samo sektor luksuznih proizvoda.

Nakon šest godina na ljestvicu se, na 63. mjesto, vratio Dell (9,09 mlrd dolara), a novi na ljestvici su Uber na 87. mjestu (5,7 mlrd dolara) i LinkedIn na 98. mjestu (4,84 mlrd dolara).

Facebook je na ljestvicu ušao 2012. godine kao 69 brend po vrijednosti. Najvišu poziciju – osmo mjesto – zabilježio je 2017. s vrijednošću marke od 48,19 milijardi dolara. Iduće godine pao je na deveto mjesto, a ove godine je na 14. mjestu (39,86 mlrd dolara).

Uz spomenute tehnološke brendove, u Top 10 su ove godine Coca-Cola na petom mjestu (63,36 mlrd dolara), Toyota na sedmom (56,25 mlrd dolara), Mercedes-Benz na osmom (50,83 mlrd dolara) i McDonald’s na devetom (45,36 mlrd dolara). Vodećih deset zaokružuje Disney (44,35 mlrd dolara) koji se vratio u elitu.

Luksuzni sektor najbrže raste, financijski sektor stagnira

Dvadeseto Interbrandovo godišnje izvješće o vrijednosti robnih marki obuhvaća niz sektorskih izvješća, analizirajući dublje tehnološki sektor, luksuzne proizvode i maloprodaju, robu široke potrošnje, medije, automobilsku industriju, putovanja i financijske usluge.

Najbrže rastući sektor u 2019. je luksuz koji u prvih sto ima devet brendova. Ovaj sektor bilježi posljednjih godina najvišu prosječnu stopu rasta vrijednosti marke od 11 posto. Najuspješniji brendovi u ovom sektoru su oni koji su se prilagodili brzim promjenama na svjetskom tržištu, uključujući prilagodbe ukusu mlađih potrošača, novim (digitalnim) kanalima prodaje te sve većim zahtjevima kada je riječ o korisničkom iskustvu u klasičnim trgovinama.

>>Znate li bez kojih brendova milenijalci “ne mogu živjeti”?

Gucci na 33. mjestu (15,95 mlrd dolara) s rastom vrijednosti robne marke od 23 posto simbol je uspjeha luksuznog sektora. Prate ga Louis Vuitton na 17.mjestu (32,22 mlrd dolara s rastom od 14 posto i Chanel na 22. (22,13 mlrd dolara) s rastom od 11 posto u odnosu na prošlogodišnje izvješće.

Tri brenda s najvećom godišnjom stopom rasta u ovogodišnjem izvješću su Mastercard (povećanje od 25%), Salesforce (24%) i Amazon (24%). Mastercard je napredovao za osam mjesta i sada je 62. brend po vrijednosti (9,4 mlrd dolara).

Allianz najbolji osiguravatelj

Iako je uspon Mastercarda djelomično potaknut prelaskom s čistog pružatelja financijskih usluga u tvrtku koja poslovanje temelji na visokoj tehnologiji, on se uklapa u trend stagnacije financijske industrije koja je ove godine na ljestvici zastupljena s 12 brendova čija je ukupna vrijednost 145 milijardi dolara, no niti jedan od njih nije među dvadeset najvrjednijih. Mnogi vodeć brendovi u financijskom sektoru nisu uspješno reagirao na disruptivne tehnološke izazove, čak ni nakon što su Apple, Facebook i Google snažnije zakoračili u financijske usluge.

Među osigurateljima na Interbrandovoj rang-listi globalnih brendova za 2019. godinu Allianz je zauzeo prvo mjesto. Vrijednost Allianzova brenda porasla s 10,8 milijardi dolara 2018. na 12,1 milijardu dolara. Na rang-listi na kojoj su obuhvaćene sve industrije, Allianz je napredovao za šest mjesta, pomičući se s 49. na 43. mjesto.

>>Milenijska generacija vjeruje u fintech i spremna im je povjeriti novac

Ukupna vrijednost robnih marki udvostručena u odnosu na 2001.

Interbrand je prije 20 godina pokrenuo istraživanje Best Global Brands kako bi trgovcima, ulagačima i potrošačima pružio uvid u stanje brendova koji su definirali moderni konzumerizam i evoluciju sektora u kojima posluju.

Pogled u proteklih 20 godina može pružiti mnogo informacija o mogućim budućim trendovima:

  • Samo 31 brend koji se pojavio u prvom izvješću 2000. godine nalazi se i na najnovijem popisu, a među njima su Disney, Nike i Gucci.
  • 137 marki, poput Nokije i MTV-ja, ispalo je s popisa tijekom godina.
  • Coca-Cola i Microsoft jedini su brendovi koji su uvijek bili među vodećih deset.
  • U prvoj godini (2001.) u kojoj je ljestvica obuhvaćala sto robnih marki, njihova ukupna vrijednost iznosila je 988 milijardi dolara. Ukupna vrijednost brendova na ovogodišnjoj ljestvici iznosi 2,13 bilijuna dolara. Prosječna godišnja stopa rasta iznosi 4,4 posto, a ukupna vrijednost je od 2001. više nego udvostručena.

Ove brojke pokazuju da je u osjetljivom, promjenljivom tržišnom okruženju ulaganje u brand ključno za dugoročni uspjeh.

“Desetljećima se izgradnje branda temeljila na njegovu pozicioniranju. Statični brendovi na današnjem brzo promjenljivom tržištu ne prate brzinu kojom se mijenjaju očekivanja kupaca. Marke se više ne mogu izdvojiti i temeljiti na poruci. Kupci ih danas procjenjuju po onome što nude. Nije više riječ samo o povjerenju prema brendu, nego o sveukupnoj usluzi”, rekao je Trevail.