Istraživanje: Zbog koronakriza 41 posto zaposlenih se boji otkaza

Koronakriza utječe na prihode potrošača i navike korištenja financijskih usluga, pokazuju rezultati redovnog istraživanja MasterIndex

41
rezultati istraživanja MasterIndex

Istraživanje MasterIndex, koje je za kompaniju Mastercard provela agencija Improve, pokazuje da je pandemija Covid-19 odgovorna za smanjenje prihoda gotovo polovice ispitanika te da se ispitanici odriču većih kupnji. Istovremeno, gotovo svi koristimo pametne telefone i kartice, a sve smo više skloni i novim načinima plaćanja kao što su beskontaktno i mobilno. Također, većina je zadovoljna razinom digitalizacije u zemlji.

Nešto više od četvrtine ispitanika (26 posto) brine mogućnost zaraze prilikom plaćanja gotovinom (primarno ispitanike iz Istre, Primorja i Gorskog kotara – 33%), a 44 posto ispitanika je potvrdilo da upravo zbog toga češće plaćaju karticama. Udio onih koji se zbog pandemije sve češće okreću beskontaktnom plaćanju još je veći – njih je 49 posto, dok 18 posto ispitanika češće plaća mobitelom u doba pandemije.

Promjenu navika plaćanja koja se očituje u češćoj kupnji online ističe 34 posto ispitanika, a slijede izbjegavanje plaćanja poduzećem te biranje trgovina koje prihvaćaju kartice. 

Poduzetnici najugroženiji krizom

Dok se 62 posto ispitanika izjasnilo da rade za nekog drugog, 10 posto je istaknulo da su bili samozaposleni – u vlastitom poduzeću, obrtu ili OPG-u. Čak je 41 psoto zaposlenih ispitanika u strahu od otkaza zbog ekonomskih posljedica uzrokovanih pandemijom, ponajprije onih u Istri i Lici, dok se otkaza najmanje boje Zagrepčani i Slavonci.

Istovremeno, 55 psoto vlasnika poduzeća ili obrta smatra da postoji mogućnost da će zbog posljedica koronakrize morati prekinuti vlastito poslovanje. Najveći strah iskazuju ispitanici iz Like, Istre i Dalmacije, dok se nešto manje boje poduzetnici u Slavoniji i Zagrebu.

Od 29 posto ispitanika koji su izjavili da tijekom koronakrize nisu radili plaćeni posao, 10 posto njih ističe da nisu bili u mogućnosti raditi svoj posao zbog restrikcija (poslovi poput organizacije evenata, glazbenih i kulturnih događanja), dok je 4 posto njih dobilo otkaz tijekom ovog razdoblja.

41% zaposlenih se boji otkaza, a 55% onih koji vode svoju tvrtku da će biti primorani ugasiti poslovanje

Smanjenje prihoda kućanstava najočitije u Dalmaciji

Gotovo polovica ispitanika (48%) istaknula je da se ukupni mjesečni prihod njihovog kućanstva smanjio tijekom koronakrize. Rekorderi su ispitanici iz Dalmacije – njih 58 posto, a slijede Istrijani s 52 posto, dok se financijska situacija najmanje promijenila Slavoncima. Čak 62 posto ispitanika je potvrdilo da su se tijekom ove krize suzdržali od planiranih većih kupnji – ponovno prednjače Dalmatinci sa 74 posto, a slijede Ličani sa 67 posto.

Koronakriza je odgovorna za smanjenje prihoda 48% ispitanika, dok se 62% njih odreklo većih kupnji tijekom pandemije

Korištenje elektroničkih načina plaćanja u porastu

Devedeset i pet posto korisnika bankovnih usluga u Hrvatskoj koristi platne kartice. Udio korisnika debitnih kartica je porastao za četiri postotna boda, na 94 posto, dok je udio korisnika kreditnih kartica (58%) ostao isti.

Istraživanje pokazuje da na prodajnom mjestu kartice imaju prednost pred gotovinom – preferira ih 81 posto ispitanika, a gotovinu 19 posto. Čak i kada je riječ o manjim iznosima – do 100 kn – debitne kartice su na prvom mjestu s 49% glasova ispitanika, nakon njih slijedi gotovina s 36% pa kreditne kartice s 12% i mobilno plaćanje s 3%.

Gotovo trećina korisnika svakodnevno plaća beskontaktno

Čak devet od deset ispitanika ima i koristi beskontaktnu karticu, a 31 posto korisnika ih rabi svakodnevno što predstavlja porast od 8 postotnih bodova ako se promatraju rezultati prošlogodišnjeg MasterIndexa. Beskontaktne kartice češće koriste ispitanici iz dobne skupine 40-49 godina, oni s većim primanjima te Istrijani i Dalmatinci. Beskontaktno se najviše plaća u supermarketima i trgovačkim centrima (67%), a nakon toga u lokalnim dućanima (17%)

Čak 91 posto ispitanika kupuje online, a 45 posto njih najmanje jednom mjesečno, što je u skladu s brojkama zabilježenim u proteklim izdanjima istraživanja. Ispitanici i dalje najčešće kupuju odjeću, obuću i modne dodatke (66%), potrošačku elektroniku (55%) te kućanske potrepštine (46%). Isztaživanje pokazuje da je negativan utjecaj pandemije na online kupnju najvidljiviji u kulturi i turizmu.

Razina digitalizacije u Hrvatskoj zadovoljavajuća

Razinom digitalizacije u zemlji zadovoljno je 80 posto ispitanika, što je smanjenje od 6 posto u odnosu na proljeće 2020. godine. Također, značajan udio ispitanika želi vidjeti više inovacija i digitalnih usluga u zdravstvu (74%), javnoj upravi (56%), obrazovanju (51%) te sudstvu (28%).

Kad je riječ o osobnoj uporabi digitalnih usluga, na prvom je online chat (85%), zatim online kupnja (81%), elektronička pošta (81%) te društvene mreže (79%) i internetske tražilice (77%).

Digitalni uređaji koje najveći broj ispitanika koristi su pametni telefon (96%), prijenosno računalo (80%), osobno računalo (57%) i smart TV (56%). Osim što ga najveći broj ispitanika posjeduje te na njemu provodi prosječno pet (4,5) sati dnevno, mobitel je i sredstvo koje bi ispitanici uz platne kartice u najvećoj mjeri (73%) koristili za plaćanje.


Mastercard je u rujnu i listopadu ove godine u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta Improve proveo online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga među klijentima banaka u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina