Klarna je službeno postala najvrjednija europska privatna fintech tvrtka. Švedska tvrtka za online plaćanja objavila je da je u novoj investicijskoj rundi prikupila 650 milijuna američkih dolara svježeg kapitala, čime je procjena vrijednosti tvrtke porasla na 10,6 milijardi dolara. Investitore je predvidio Silver Lake Partners, uz potporu singapurskog državnog investicijskog fonda GIC, Black Rocka te HMI Capitala.
“Klarna je jedan od najmoćnijih disruptora i najperspektivnijih fintech tvrtki na svijetu. Promijenili su korisničko iskustvo online trgovine milijuna potrošača i globalnih trgovaca u trenutku kada online trgovina širom svijeta strelovito raste i prebacuje se na mobilne kanale”, poručio je Jonathan Durham, direktor Silver Lake Partnersa, u priopćenju kojim je najavljena investicija.
Klarnaje registrirana kao banka, a poznata je po svom modelu “kupi sada, plati kasnije” koji kupcima nudi beskamatno plaćanje na rate. Klarna plaća trgovcu čim kupac nešto kupi putem njene platforme, a kupcima se trošak fakturira na više rata. Regionalni konkurenti su joj britanska bankarska aplikacija Revolut i proizvođača softvera za plaćanja Checkout.com.
Revolut, Klarna i Checkout bili su prije ove investicijske runde prema CB Insightsu procijenjeni na 5,5 milijardi dolara.
Klarna se također natječe s američkim Affirmom, kojeg vodi suosnivač PayPala Max Levchin, i australskim Afterpayem. Prošlog mjeseca Afterpay je objavio dogovor o preuzimanju španjolske tvrtke Pagantis koji će mu omogućiti širenje u Europu, čime je bacio rukavicu u lice švedskoj tvrtki.
Do danas aplikacija Klarna ima mjesečno više od 12 milijuna aktivnih korisnika u svijetu te 55.000 dnevnih preuzimanja. Tvrtka tvrdi da je broj preuzimanja gotovo tri puta veći od broja preuzimanja aplikacija najbližeg konkurenta u prošloj godini.
“Na prekretnici smo i u maloprodaji i u financijama”, rekao je suosnivač i izvršni direktor Klarne Sebastian Siemiatkowski komentirajuči dogovor s investitorima. “Tranzicija internetske maloprodaje je u punoj snazi i ponašanje potrošača se zamjetno mijenja. Oni sada aktivno traže usluge koje su praktične, fleksibilne i koje omogućavaju kontrolu nad načinom plaćanja te sveukupno vrhunsko iskustvo kupnje.”
Klarna bilježi brzi rast u Sjedinjenim Američkim Državama, iako je ta zemlja i dalje na snažnom udaru pandemije. Zahvaljujući ubrzanom prelasku kupaca na internetsku trgovinu Klarna je u prvoj polovici godine u svoju mrežu, koja obuhvaća više od dvjesto tisuća maloprodajnih partnera među kojima su Sephora, Groupon i Ralph Lauren, privukla više od 35.000 novih trgovaca.
Nedavno istraživanje tvrtke McKinsey & Company pokazalo je da je više od 75 posto potrošača tijekom pandemije isprobalo nove marke, mjesta za kupnju ili načine kupnje. Osim toga, 82 post onih koji su isprobali novu digitalnu metodu kupnje namjeravaju je nastaviti koristiti čak i nakon što se vrate u neki ”normalan” način života. Za Klarnu je to rezultiralo rastom opsega prodaje i prihoda od 44 posto u prvoj polovici godine, te rastom od 36 posto na godišnjoj razini – prihodi su premašili 22,47 milijardi dolara.
No, rast obujma prodaje i prihoda nije se pretvorio u neto dobit. Klarna je u prvoj polovici godine dramatično povećala gubitke jer je uložila u međunarodnu ekspanziju i izdvojila rezerve za pokrivanje kreditnih gubitaka usred pandemije. Privremeno financijsko izvješće za prvo polugodište pokazalo je neto gubitak od 522 milijuna švedskih kruna (59,8 milijuna dolara). To je, sedmerostruko povećanje u odnosu na neto gubitak od 73 milijuna kruna u prvom polugodištu prethodne godine.
Kreditni gubici, koji nastaju kad kupac ne vrati zajam , gotovo su se udvostručili na oko 1,2 milijarde kruna. Iz tvrtke su poručili kako su rezervacije povećane zbog “makroekonomske nesigurnosti”.
Usprkos gubicima i povećanim rezervacijama, iz Klarne poručuju da je bilanca tvrtke snažna te da ukupni gubici čine samo 0,6 posto ukupnog volumena prodaje u promatranom razdoblju.
Osim što je postala najvrjedniji europski privatni fintech, uspješno prikupljanje kapitala od investitora podiglo je Klarnu na četvrto mjesto na popisu najvrjednijih privatnih fintech tvrtki u svijetu.
Najvrjedniji globalni FintTech jednorozi
Tvrtka | Procijenjena vrijednost (mlrd USD) | Država |
Stripe | 36 | SAD |
One97 Communications | 16 | Indija |
Robinhood | 12 | SAD |
Klarna | 10,6 | Švedska |
Nubank | 10,6 | Brazil |
Ripple | 10,6 | SAD |
Coinbase | 8 | SAD |
Chime | 5,8 | SAD |
Revolut | 5,5 | UK |
Checkout.com | 5,5 | UK |