Hrvatska bi do 2030. trebala dobiti 10 punionica za vozila na vodik

Plan je iz Nacionalnog programa financirati gradnju elektrolizatora ukupne snage deset megavata i šest punionica za vozila na vodik, dok bi se iz ostalih izvora financirali elektrolizator ukupne snage 30 megavate i četiri punionice

75
Primjena vodika najučinkovitija je u cestovnom i željezničkom prometu [Image by Florian Kropshofer from Pixabay]

Država je kroz Nacionalni program oporavka i otpornosti osigurala 50 milijuna kuna za razvoj proizvodnje i korištenje vodika u domaćem gospodarstvu. Plan je iz Nacionalnog programa financirati gradnju elektrolizatora ukupne snage deset megavata i šest punionica za vozila na vodik, rekao je Vjekoslav Jukić, načelnik Sektora za energetsku politiku i planiranje Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja na skupu “Potencijali Hrvatske u vodikovim lancima vrijednosti” koji je organizirala Hrvatska gospodarska komora, prenosi Jutarnji list.

Iz drugih programa financiranja plan je financirati elektrolizator ukupne snage 30 megavate i četiri punionice. Država će sufinancirati investicije u elektrolizatore do 40 posto iznosa, dok će udjel u sufinanciranju punionica biti veći. Otvorena je i opcija da bude pokriveno 100 posto investicije, rekao je Jukić. Za sufinanciranje će biti raspisani javni pozivi, a deset punionica trebalo bi postati operativno najkasnije do 2030. godine.

Plan Europske unije RePowerEU predviđa da se do 2030. količina korištenog vodika podigne na 20 milijuna tona, no Jukić kaže kako EU neće sama moći proizvesti potrebne količine te će se morati okrenuti izvozu vodika, vjerojatno iz Afrike. Cjevovodi bi trebali dopremati vodik iz Maroka u Grčku, odakle bi se prevozio u Njemačku i Austriju, koje imaju najveće potrebe.

No, Tonći Panza iz tvrtke Adria Wind Power upozorio je kako cijena proizvodnje vodika iz obnovljivih izvora energije za promet – a vodik je najučinkovitije primijeniti u prometu, osobito za kamione i autobuse – ne može konkurirati dizelu te da će biti potrebne snažne subvencije Europske unije.

>>Vozila na vodik sve su konkurentnija električnim vozilima na baterije