Digitalizacija akata o gradnji izdanih u razdoblju od 1968. do 2015.

Projekt digitalizacije akata o gradnji ukupno je vrijedan više od 23,8 milijuna kuna, digitalizirat će se više od dva milijuna lokacijskih, građevinskih i uporabnih dozvola izdanih u razdoblju od 1968. do 2015. a predviđeni završetak skeniranja je kraj 2022.

103
digitalizacija akata o gradnji
[Image by pisauikan from Pixabay]

Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine pokrenulo je projekt Digitalizacija postojećih akata o gradnji na području Republike Hrvatske. Cilj je, kako govori naziv projekta, digitalizirati više od dva milijuna lokacijskih, građevinskih i uporabnih dozvola izdanih u razdoblju od 1968. do 2015. kada je započelo digitalno izdavanje dozvola putem sustava eDozvola. Projekt digitalizacije akata o gradnji ukupno je vrijedan više od 23,8 milijuna kuna, a predviđeni završetak skeniranja je kraj 2022. godine.

Trenutno se dozvole nalaze u papirnatim izdanjima po raznim arhivama što mnogobrojnim građanima i investitorima otežava proces pronalaska. Od uspostave modula eDozvola 2015. godine sve lokacijske, građevinske i uporabne dozvole izdane od tada do danas pohranjene su u digitalnoj formi, a riječ je o više od 3,2 milijuna dokumenata.

Ovaj projekt za građane ima višestruke prednosti. Digitalizacija akata o gradnji predstavlja značajno administrativno rasterećenje građana koji više neće morati obilaziti različite institucije prilikom primjerice kupoprodaje nekretnina. Jednostavno će kroz sustav eGrađani i putem GEOportala ISPU doći do traženog dokumenta, odnosno moći će se obratiti uredima za graditeljstvo koji će ih moći brzo dohvatiti iz sustava.

Skeniranje je već započelo u županijskim središtima i većim gradovima i općinama u 13 županija: Zagrebačkoj županiji, Požeško-slavonskoj županiji, Osječko-baranjskoj županiji, Vukovarsko-srijemskoj županiji, Dubrovačko-neretvanskoj županiji, Zadarskoj županiji, Ličko-senjskoj županiji, Istarskoj županiji, Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, Krapinsko-zagorskoj županiji, Varaždinskoj županiji, Virovitičko-podravskoj županiji i Sisačko-moslavačkoj županiji. Planirani završetak čitavog procesa skeniranja 2 milijuna dozvola je kraj 2022. godine.

Informacijski sustav prostornog uređenja

“Plan je skenirati dva milijuna različitih dozvola, odnosno oko 6 milijuna stranica formata A4 na području cijele Republike Hrvatske. Cjelokupna digitalizacija akata o gradnji provest će se kroz modul eArhiva. Dostupnost tih podataka građanima će biti omogućena na GEO portalu Informacijskog sustava prostornog uređenja (ISPU) na kojem će podaci biti vidljivi na točnoj lokaciji građevine za koju je akt izdan. Digitalizacija akata pojednostavit će i postupke rekonstrukcije građevina, jer će projektanti i referenti svim potrebnim aktima pristupati kroz eDozvolu i druge module ISPU-a”, istaknuo je Danijel Meštrić, ravnatelj Uprave za nadzor, žalbe, razvoj informacijskog sustava i digitalizaciju.

Na projektu Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine surađuje s predstavnicima Ministarstva kulture i medija, Hrvatskog državnog arhiva, Hrvatske zajednice županija i Udruge gradova u Republici Hrvatskoj. Također, u projektu sudjeluju i županijski i gradski upravni odjeli za prostorno planiranje i graditeljstvo u Republici Hrvatskoj koji u svojim arhivima čuvaju dozvole i u čijim prostorima će se odvijati faza skeniranja dokumenata, dok Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva osigurava hardversku i serversku podršku te interoperabilnost u sklopu CDU-a.

Digitalizacija dokumenata u dvije faze

“Sam postupak provest ćemo kroz dvije faze, a to su skeniranje akata te unos metapodataka i georeferenciranje. Prva faza podrazumijeva skeniranje svih akata o gradnji na terenu te uz osnovni set podataka isporuka tih akata u sustav eArhiva. U drugoj fazi će se provjerit će se svaka skenirana dozvola, njena ispravnost i čitljivost te točnost unesenih osnovnih podataka o dozvoli u prethodnoj fazi. Nakon toga će se toj dozvoli dodijeliti oznaka točne lokacije na službenoj digitalnoj karti Republike Hrvatske što je omogućeno kroz već prethodno razvijen web-alat za georeferenciranje u sklopu sustava ISPU. Tada će takva digitalizirana dozvola postati službenim dijelom digitalne arhive te biti javno dostupna građanima na GEO portalu ISPU-a“, pojasnio je Alen Grabar, načelnik Sektora za razvoj Informacijskog sustava prostornog uređenja i državne imovine.

Modul eArhiva dostupan je kroz sustav e-Građani s ciljem pojednostavljenja i ubrzanja komunikacije javne uprave s građanima i poslovnim subjektima te osiguranja transparentnosti pružanja javnih usluga.

Projekt eArhiv „Digitalizacija postojećih akata o gradnji na području cijele RH“ financiran je Europskog fonda za regionalni razvoj kroz projekt „Informacijski sustav prostornog uređenja (ISPU) i njegovi moduli“. Ukupna vrijednost projekta razvoja ISPU-a iznosi 131 milijuna kuna, od čega je 85 posto osigurano iz EU sredstava, dok 15 posto predstavlja nacionalno sufinanciranje.