Što se krije iza Amazonova plana o lansiranju tisuća satelita u orbitu

U okviru projekta Kuiper tvrtka Jeffa Bezosa namjerava postaviti u orbitu 3236 satelita kako bi omogućili pristup brzom internetu s bilo kojeg mjesta na Zemlji. No, barem još četiri tvrtke, uključujući SpaceX Elona Muska, imaju slične planove

u 20:11 Zadnja izmjena: 10.04.2019 u 10:26
153
projekt Kuiper

Amazonov plan lansiranja nekoliko tisuća komunikacijskih satelita putem kojih bi se milijarde ljudi povezale na internet predstavljala ozbiljan ulaz u područje svemirske industrije, poručili su analitičari i izvršni direktori iz tog sektora u anketi CNBC-ija.

Riječ je o projektu Kuiper na okviru kojeg tvrtka Jeffa Bezosa namjerava postaviti u orbitu 3236 satelita kako bi omogućili pristup brzom internetu s bilo kojeg mjesta na Zemlji. Amazon nije naveo rokove za potpunu implementaciju mreže niti koliko planira investirati u projekt. No, barem još četiri tvrtke, uključujući SpaceX Elona Muska, rade na sličnim projektima.

Više od dvanaest izvršnih direktora iz područja svemirske industrije sudjelovalo je u CNBC-ovoj anketi o Amazonovom planu pod uvjetom da ostanu anonimni. Neki zato što su Amazonovi partneri, a neki zato što su konkurenti kada je riječ o Bezosovim svemirskim planovima. Anketirani menadžeri imaju iskustvo u cijelom lancu opskrbe svemirskog poslovanja – od gradnje raketa do operativnih satelita.

Anketirani analitičari i menadžeri slažu se da je globalni internet velika prilika za tvrtku poput Amazona koji pruža širok spektar usluga utemeljenih na cloudu. Značajan dio svjetske populacije još uvijek nije povezan s internetom, a već samo povezivanje tih ljudi donijelo bi veliku vrijednost globalnoj ekonomiji, rekao je Chad Anderson, izvršni direktor investicijske tvrtke Space Angels.

Jaka konkurencija

Tvrtke koje su pokrenule slične projekte, poput SpaceX-a s mrežom Starlink ili OneWeb kojeg podupire SoftBank, također su usredotočene na umrežavanje ruralnih područja. Ali analitičari ukazuju da je Bezosov poslovni model, s obzirom na lepezu usluga koju nudi Amazon, mnogo širi.

“Ako svakome omogućite pristup internetu, udvostručili ste tržište kojem se obraćate kada je riječ o e-trgovini, cloudu, internetu i bilo kojem drugom Amazonovom poslovanju“, rekao je analitičar ARK Investa Sam Korus za CNBC.

“Amazonov motiv je jasan: četiri milijarde novih klijenata”, dodao je Anderson.

Ipak, malo je iznenađenje to što je Bezos odlučio plan o ulasku u svemirsku industriju provesti preko Amazona, a ne preko Blue Orgina, tvrtke koja se bavi svemirskim projektima i u potpunosti je u Bezosovu vlasništvu, dok u Amazonu on drži tek 12 posto dionica. Amazon je, osim toga, javno dioničko društvo i za razliku od Blue Orgina mora redovito informirati dioničare o rezultatima.

Globalna internetska mreža ima visoke kapitalne troškove i složene tehnološke izazove. Nedavno dovršeno postavljanje Iridiuma koštalo je oko 3 milijarde dolara za izgradnju i lansiranje tijekom jednog desetljeća.

Amazonov efekt

Analitičari smatraju da Amazonu ipak neće biti problem opravdati ulaganje kod dioničara. Veća dostupnost, pouzdanost, brza i niska latencija povezivanja potaknut će stvaranje novih interaktivnih medija, igara, e-commerce tvrtki i proizvoda posvuda, a ne samo u najrazvijenijim urbanim područjima kao danas, rekao je Shahin Farshchi, svemirski investitor i partner u tvrtki Lux Capital.

Velika prednost Amazona je i doseg koji kompanija ima, takozvani Amazonov efekt. To planiranu satelitsku mrežu čini samo dijelom njihova logističkog poslovanja. Ljudi danas sve rade na Amazonu, rekao je jedan od anketiranih menadžera.

Korus ističe da nije slučajno što se niz tvrtki usmjerio na razvoj satelitskih mreža. Glavni igrači su OneWeb, SpaceX, Telesat i Boeing, a sada im se priključio Amazon.

Amazon ulazi na tržište s nižim cijenama, preuzima tržište i onda povisuje cijene, tumači Chad Anderson. “Nema razloga vjerovati da će u ovom slučaju biti drugačije.“

Čvrsti temelji za izgradnju mreže

Bezos već ima postavljene temelje na kojima će graditi mrežu. Jedan od izazova je, na primjer, zemaljska infrastruktura. U studenom je Amazon najavio AWS Ground Station, novu poslovnu jedinicu koja će izgraditi 12 satelita potrebnih kako bi se omogućio prijenos podataka prema satelitima u orbiti te prijem podataka koje oni odašilju.

Osim toga, iako je Blue Origin tehnički zasebna tvrtka, nema sumnje da će ona lansirati većinu, ako ne sve, Amazonove satelite. Procjenjuje se da Blue Originu treba manje od dvije godine za lansiranja svoje velike rakete New Glenn. Nošenje malih satelita u svemir pomoglo bi da Blue Orgin potvrdi svoje mogućnosti. Istovremeno bi se tako znatno smanjili troškovi uspostavljanja satelitske mreže.

“Nema boljeg načina da dokažete potencijalnim klijentima da znate što radite nego da pokrenete vlastitu satelitsku mrežu”, rekao je jedan od anketiranih menadžera.

Prije nego što je Amazon objavio svoje planove, Chad Anderson je vjerovao da je Starlink predvodnik kada je riječ o satelitskom internetu. Ali ulazak Amazona u područje svemirske industrije pokazuje da su i drugi počeli shvaćati što Musk radi i vrijednost koja stoji iza toga, rekao je svemirski investitor Francois Chopard.

SpaceX je prvi od pet tvrtki lansirao testne satelite, ali Muskova tvrtka suočena je s nekoliko ključnih izazova. Nagađa se da je SpaceX potreban dodatni kapital za Starlink s obzirom na to da je tvrtka istovremeno posvećena nizu raznolikih projekata. Jedan od anketiranih menadžera upozorio je kako se većina SpaceX-ove radne snage nalazi u Seattleu u Washingtonu – U Bezosovu dvorištu. Drugim riječima, Amazon bi mogao preoteti mnoge inženjere koji rade na Starlinku.

Rizik donosi nagradu

Još jedna prednost Amazona je da može povezati pristup internetu s nizom drugih usluga koje su smislenije od same globalne širokopojasne mreže, koja kao ideja nije nešto novo. Mnoge tvrtke iz svemirske industrije razvijale su planove i pokušavale izgraditi takvu mrežu u posljednjih nekoliko desetljeća. „Rizik donosi nagradu. Mnogi su pokušali, ali nisu uspjeli“, kaže Sam Korus.

Jasno je da je Amazon motiviran zaradom i nije u tome usamljen. Većina vodećih tehnoloških kompanija – u stvari svi osim Netflixa – razmatra mogućnost pružanja internetskih usluga preko satelita, ali za sada bezuspješno ili su planove odgodili.

Ipak, očekuje se da će u sljedeće dvije godine barem još dva velika igrača pokrenuti slične projekte te da će njihov poslovni model biti vrlo blizak Amazonovom. To znači da će im satelitska mreža biti temelj za ponudu ostalih usluga.

Za sada je nejasno hoće li Bezos i Musk biti izravni konkurenti na tržištu. Sudionici u anketi ističu da je Amazon više usmjeren na mogućnosti nego na konkurenciju. Anderson, na primjer, za sada ne vidi situaciju kao „Bezos protiv Muska“ jer su obojica u dobitničkoj poziciji.

No, interesi i se ipak preklapaju pa je moguće da bi „borba za svemir“ mogla biti sljedeće nadmetanje Muska i Bezosa. Obojica su razvili rakete za višekratnu upotrebu te kapsule za lansiranje ljudi u svemir, iako je Musk u razvoju odmakao daleko ispred Bezosa.

Ključna nepoznanica

Jedna od ključnih nepoznanica Amazonova plana je ukupni trošak projekta. Ako planu pristupi agresivno, Amazonu će trebati mnogo kapitala. No, oni su uvijek bili spremni uložiti u budući rast, kaže Korus.

Amazon je možda već počeo graditi satelite, ali u objavi od četvrtka tvrtka ističe da će „u ovoj inicijativi surađivati s partnerima s kojima dijeli zajedničku viziju.

SpaceX proizvodi vlastite satelite, dok OneWeb surađuje s Airbusom. S obzirom na to da ima Blue Orgin, upitno je treba li Amazonu uopće drugi partner.

Korus procjenjuje da SpaceX planira potrošiti milijun dolara po satelitu. Otprilike ista je cijena satelita OneWeb-a. Anketirani menadžeri procjenjuju pak da bi Amazonova mreža mogla koštati između 3 i 4 milijarde dolara, no jedan od ispitanika rekao je da “neće biti iznenađen ako cijena premaši 5 milijardi dolara”. Naravno, Blue Origin će pridonijeti ublažavanju troškovnih pritisaka.

Svemirski projekti poznati su po prekoračenju troškova, podsjeća Sam Korus, i tom kontekstu ukupni trošak je manje važan. Uostalom, dodaje, Bezosu u ovom trenutku novac sigurno nije problem.

Vrijeme važnije od novca

Mnogo važnije pitanje je u kojem roku se projekt može provesti. Anketirani stručnjaci procjenjuju da je potrebno pet do osam godina. Koliko će vremena doista trebati, ovisi o mnogim varijablama.

George Nield, bivši čelnik svemirske jedinice FAA (Američka savezna uprava za zrakoplovstvo), smatra da je vjerojatniji desetogodišnji rok, iako napominje da je nova generacija svemirskih tvrtki pokazala da može ostvariti svoje planove brže od tradicionalnih zrakoplovnih programa.

Postoji jedna nepoznanica koja bi mogla znatno utjecati na rok u kojem će Amazon lansirati svoj prvi satelit. Savim je moguće, naime, da Bezosova tvrtka u tišini već radi na projektu. „Bezos ništa ne objavljuje dok nije u to apsolutno siguran“, upozorava Chad Anderson.

Ključna tehnološka zapreka koja otežava pokrivanje ruralnih područja su zemaljski prijemnici. Ako želite omogućiti pristup internetu ljudima koji ga trenutno nemaju, onda mora postojati antena koja će primati taj signal.

Nepristupačna područja mogu biti pokrivena mrežnim kišobranom, ali potrebno je riješiti problem zemaljskih prijemnika. Taj sustav je za sada prilično skup i traže se rješenja kojima bi se cijena i veličina tih antena smanjile.

“Ovo je vjerojatno početak maratonske utrke kada je riječ o promjenama koje dolaze u svemirskoj industriji“, procjena je jednog dužnosnika.

Ulazak Amozona u to područje izazov je za sve ostale tvrtke uključene u tržište, bez obzira na to je li riječ o tradicionalnim zrakoplovnim tvrtkama, privatnim svemirskim pothvatima ili tehnološkim divovima iz Silicijske doline.

Utrka za uspostavljanjem širokopojasne satelitske mreže je “zlatna groznica” naših dana i pomno se prati, opisao je trenutnu situaciju jedan izvršni direktor. “Vidjet ćemo tko će pobijediti, a ja se ne bih kladio protiv Bezosa”.