Festivale posjećuje 47% Hrvata, a većina ih tamo potroši do 500 kn

Većina ispitanika na festivalu potroši do 500 kuna dok 17 posto njih potroši više od 1000 kuna po festivalu. Najčešće se plaa gotovinom, a u porastu je plaćanje bankovnim karticama

36
festivali
Ultra Europe

Nakon festivalskog buma u Hrvatskoj koji je vrhunac doživio 2018. godine, prema rezultatima istraživanja MasterIndex provedenog u svibnju ove godine u Hrvatskoj, interes ispitanika za festivale je u opadanju (11% u odnosu na 2018. godinu). Tako festivale danas posjećuje ukupno 47 posto ispitanika – 39 posto bira one u Hrvatskoj, dok ih se 8 posto odlučuje za festivale u inozemstvu.

Festivalska scena sve više zanima žene (42% u odnosu na 35% u prošloj godini). I dalje ih u najvećem broju posjećuju mladi u dobi 18-29 godina (45%) te visokoobrazovani (47%), a među njima prednjače ispitanici iz Sjeverne Hrvatske.

Interes za festivale u inozemstvu nije se znatno povećao. Taj broj nešto je veći među mladima između 18 i 29 godina (10%), Istranima (10%), stanovnicima Zagreba i okolice (11%) te ispitanicima s mjesečnim prihodima većim od 9.000 kuna (18%).

Ulični festivali i dalje najpopularniji

Ispitanici i dalje najčešće posjećuju ulične festivale (44%) koje po popularnosti slijede festivali pop glazbe (30%), rock i metal glazbe (29%), gastronomski festivali (25%), festivali elektroničke glazbe (24%) te razne druge kulturne manifestacije.

>>MasterIndex: Ulični festivali najpopularniji među Hrvatima

>>Zagrepčani ljetuju u vikendicama, Istrijani vole kampove

Ulični festivali popularniji su među starijim ispitanicima nego mladima, a najveći broj posjeta uličnim festivalima je među ispitanicima bez prihoda ili s niskim prihodima. Također, ulične festivale najčešće posjećuju ispitanici iz Zagreba (59%), Sjeverne Hrvatske (58%) te Like, Korduna i Banovine (66%). Najniži je postotak posjeta u Dalmaciji (20%) i Istri (28%).

Rock i metal glazba najpopularnija u Istri i Zagrebu

Festivale pop glazbe najčešće posjećuje najmlađa skupina ispitanika (40% njih), među kojima prednjače žene (37% žena odlučuje se za pop festivale, a po popularnosti među glazbenim festivalima slijede rock i elektronski festivali).

Rock i metal festivali popularniji su kod stanovnika Istre, Primorja i Gorskog kotara (42%) te Zagreba i okolice (35%) nego stanovnika drugih regija. Festivale elektronske i alternativne glazbe najčešće posjećuju ispitanici od 18 do 39 godina (33% te 24%), dok su festivali s tematikom kulturne baštine najpopularniji među ispitanicima starijima od 50 godina (33%).

Dokumentarni, tematski i festivali alternativnih, low-budget filmova su slabije posjećeni (8%, 7%, 3%).

Trošak, program i vremenske prilike

Trošak je najbitniji kriterij za odluku o posjetu festivalu među ispitanicima u dobi 18-29 godina (77%) te onima u dobi 30-39 godina (66%), a posebno među ženskim ispitanicima (73%).

Trošak je, očekivano, glavni kriterij pri odluci o posjetu festivalima među ispitanicima koji nemaju prihoda (80%), a među onima s prihodima do 2800 kuna postotak je još veći (87%).

Muškarci (64%), Zagrepčani i stanovnici okolice Zagreba (77%) odlučit će o odlasku na festival ovisno o programu i listi izvođača. Uz program, trošak je bitan kriterij najmlađim ispitanicima (69%).

Ispitanicima starijim od 55 godina, muškarcima te stanovnicima Like, Korduna i Banovine i sjeverne Hrvatske bitna je i atmosfera na festivalu. Vremenske prilike i godišnje doba postaju sve bitniji kriterij, posebice najstarijoj skupini ispitanika te Slavoncima.

U porastu potrošnja na smještaj

Čak 93 posto ispitanika koji posjećuju festivale konzumira neku vrstu pića, a 80 posto na festivalima troši i na hranu (postotak je najveći u dobnoj skupini 30-49 godina). Bitna je stavka u budžetu prijevoz i to u skupini starijih ispitanika, onih iznad 50 godina (67%) te među stanovnicima sjeverne Hrvatske (67%).

Trošak smještaja je u porastu (povećanje 10%) posebice među mlađima od 39 godina (42-43%) iz Zagreba (52%).

Suveniri i memorabilije (28%), duhanski proizvodi (21%) i turističke atrakcije na lokaciji festivala (19%) u manjim postocima predstavljaju dodatne troškove za vrijeme festivala.

Najčešći oblik plaćanja – gotovina

Potrošnja je slična kao i prošle godine – većina ispitanika na festivalu potroši do 500 kuna (60%), dok 17 posto njih potroši više od 1000 kuna po festivalu. Najveći su potrošači muškarci, Zagrepčani, Dalmatinci, ispitanici u dobi 30-39 godina te oni s mjesečnim primanjima iznad 12.000 kuna.

Uvjerljivo najčešći oblik plaćanja na festivalima je gotovina (92%). U odnosu na prošlu godinu rast od 6 posto bilježi plaćanje bankovnim karticama (35%) te korištenje festivalskih narukvica (17%) i festivalskih kartica (11%).

Bankovne kartice najčešće koriste muškarci (39%) iz Zagreba i Zagrebačke županije (43%) te Like, Korduna i Banovine (42%). Nošenje festivalskih narukvica najčešće je među najmlađom skupinom ispitanika, onih od 18-29 (24%), stanovnicima Istre i Primorja (25%) te Zagreba i Zagrebačke županije (24%). Upravo oni češće koriste i festivalske kartice (17%).

Najčešće u paru ili manjoj skupini prijatelja

U pratnji partnera, u postotku većem od 60 posto, na festivale najčešće odlaze pripadnici dobne skupine 30+ među kojima najviše Slavonci (72%). Pripadnici najmlađe skupine ispitanika od 18 do 29 godina najčešće odlaze na festivale u manjoj skupini prijatelja. Sljedeća skupina ispitanika, 30-49 godina, češće putuje u društvu članova obitelji. Sami na festivale najradije odlaze mladi, muškarci iz Istre, Primorja i Dalmacije.

U porastu je korištenje smještaja za vrijeme festivala. Stariji ispitanici (50-55 god.) češće biraju hotelski smještaj, kao i oni s višim primanjima. Zagrepčani se najviše odlučuju za apartmane, pansione ili bed&breakfast opcije. Najmlađi ispitanici preferiraju smještaj u apartmanima i festivalskim kampovima.

Čak 40 posto ispitanika ostaje u destinaciji i nakon završetka festivala, dan do dva (76% njih). Najčešće su to mlađi od 50 godina, Dalmatinci i Zagrepčani.