Najveća briga vezana uz putovanja je rast cijena, odnosno inflacija

Privatni smještaj ostaje najpopularniji izbor, a prilikom odabira destinacije, najvažniji faktori su dobar omjer cijene i kvalitete te cijena smještaja pri čemu se preferiraju destinacije s manjom gužvom

18

Čak 40 posto ispitanika ove godine planira otputovati na ljetni odmor unutar Hrvatske, dok 32 posto razmatra tu mogućnost no još uvijek nisu sigurni, pokazali su rezultati istraživanja MasterIndex koje je za Mastercard u travnju ove godine provela agencija Improve. Privatni smještaj ostaje najpopularniji izbor, a prilikom odabira destinacije, najvažniji faktori su dobar omjer cijene i kvalitete te cijena smještaja pri čemu se preferiraju destinacije s manjom gužvom. Najveća briga vezana uz putovanja je rast cijena, odnosno inflacija.

Kad je riječ o planovima za putovanja ove godine općenito, ne samo vezanim uz ljetovanje, putovanje planira čak 90 posto ispitanika. Najčešće se radi o putovanjima unutar Hrvatske (77%), dok svaki četvrti planira posjetiti susjedne zemlje ili one unutar Europe. Pritom je putovanjima unutar zemlje popularnost pala za 6 postotnih bodova, a sve se više odlučuju posjetiti zemlje u regiji i izvan kontinenta. Tako putovanje na drugi kontinent planira 7 posto ispitanika.

Ljetna putovanja u porastu

Spomenutih 72 posto ispitanika koji planiraju ljetovanje u Hrvatskoj je na razini prošle godine, no predstavlja značajan porast u usporedbi s godinama prije. U 2020. je svega 54 posto ispitanika planiralo ljetni godišnji odmor, u 2021. je taj broj porastao na 68 posto.

Među onima koji ne planiraju odlazak na more 31 posto je onih koji već žive na moru. Ostali značajni razlozi neodlaska na ljetovanje nedostatak financijskih sredstava (21%) i financijska nesigurnost (18%). Zanimljivo je da, u usporedbi s prošlom godinom kada je 43 posto ispitanika kao razlog navelo financijsku nesigurnost, u ovoj se godini ta brojka smanjila na 18 posto, dok je financijska nemogućnost s 3 posto u 2022. narasla na 21 posto.

Onih koji ne vole ići na more je 12 posto (18% muškaraca nasuprot 6% žena), dok ljetovanje izvan Hrvatske planira 4 posto ispitanika, a kao razlog navode povoljnije cijene.

Građani odsjedaju u privatnom smještaju, biraju manja mjesta

Privatan smještaj i dalje ostaje najpopularnija opcija za ljetni odmor, s 52 posto ispitanika koji se odlučuju za tu vrstu smještaja. Gotovo trećina ispitanika provodi odmor u vlastitoj vikendici ili kod rodbine/prijatelja (32%), u hotelima odsjeda 17 posto ispitanika, dok kampiranje bira njih 6 posto. Među ljubiteljima kampiranja najviše ispitanika dolazi iz Istre, Primorja, Gorskog kotara i Sjeverne Hrvatske. Dok se ispitanici s većim primanjima najčešće odlučuju za boravak u hotelu (37%).

Prilikom odabira destinacije, više od 60 posto ispitanika smatra da je najvažniji dobar omjer cijene i kvalitete smještaja. Osim toga, 42 posto ispitanika ističe važnost manjih gužvi i manjih mjesta, dok 39 posto naglašava klimatske uvjete, a 36 posto dobru prometnu povezanost. U usporedbi s godinom prije, na važnosti gube gastronomska (30%) i kulturna ponuda (26%).

Smještaj se plaća karticama

Kao i prethodnih godina, većina ispitanika (61%) smještaj planira rezervirati putem specijaliziranih internetskih stranica za rezervaciju smještaja ili putničkih agencija. Karticama smještaj plaća 53 posto ispitanika, a gotovinom 41 posto. Popularnost gotovine u ovu namjenu pada – primjerice, 2019. je bila na razini 56 posto.

“Način na koji plaćamo u zadnjih 15 godina promijenio se više nego u prethodnih 150 godina. Pritom je svaka od tih promjena smanjivala udio u plaćanju gotovinom, a beskontaktna i digitalna plaćanja postaju navika. Usto, financijsku vrijednost više ne iskazujemo samo u novcu, nego i u podacima, kriptovalutama i digitalnim dobrima pa je samo pitanje vremena kad će oni postati standardizirana valuta plaćanja“, izjavila je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj. “U poslovnom kontekstu, prilagodba i prepoznavanje ovih trendova sigurno će poslovnim subjektima u segmentu turizma koji to učine na vrijeme donijeti veliku prednost u budućnosti.”

Trenutno, najveća briga vezana uz putovanja za ispitanike je rast cijena koji brine 56 posto ispitanika. U usporedbi s prošlom godinom, kada se geopolitička situacija u Europi češće spominjala među brigama, ove godine je spominje svega 6 posto ispitanika, dok koronavirus više nije izvor zabrinutosti prilikom organizacije putovanja. U usporedbi s prošlogodišnjih 61 posto, ove godine 31 posto ispitanika navodi da ih ništa ne brine vezano uz putovanja.