Upute o postupanju s oboljelim turistima su nedostatne i zbrkane

HZJZ je tek tri tjedna nakon “otvaranja“ granica za strane turiste donio upute za turističke djelatnike u slučaju da su njihovi gosti pozitivni na Covid-19. No i s ovakvim uputama, malo toga je jasno

68
postupak s turistima COVID-19
Nedo Pinezić, koordinator Pododbora za male iznajmljivače udruge Glas Poduzetnika

Udruga Glas poduzetnika reagirala je na kasne i neprecizne upute za postupak s turistima oboljelim od bolesti COVID-19 koje je Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio 19. lipnja. Upute su općenite i ne nude odgovor na niti jedno konkretno pitanje o tome što učiniti ako gost bude zaražen koronavirusom, pa ni na osnovno pitanje: gdje će iznajmljivač apartmana smjestiti goste u slučaju zaraze? Cijeli problem je prebačen  na lokalnu razinu odnosno na samog iznajmljivača, upozoravaju mali iznajmljivači.

HZZJ objavio je Postupak kod pojave bolesti u gosta u turističkom smještajnom objektu u vrijeme pandemije COVID-19 tek tri tjedna od otvaranja hrvatskih granica za strane državljane, upozorava Glas poduzetnika.

Problem spušten na lokalnu razinu

“Ako smo u prevenciji širenja bolesti na početku pandemije bili brzi i efikasni, kod otvaranja granica i pripreme za ulazak turista, očito nismo na toj razini. Kašnjenje s objavom preporuka u trenutku kada imamo više od 150.000 stranih državljana dnevno u zemlji, nije dobra vijest.

U Postupku ne piše ništa o glavnom problemu: gdje će iznajmljivač apartmana sa svojim gostima u slučaju zaraze virusom COVID-19? HZJZ problem spušta na lokalnu razinu, na jedinice lokalne samouprave i lokalne stožere civilne zaštite. I dok se županije, gradovi i lokalni stožeri CZ dogovaraju i smišljaju kako to sve organizirati, briga zapravo ostaje na samom iznajmljivaču”, navodi se u priopćenju Udruge.

Oni bi sada morali, kao i veći turistički kompleksi, na brzinu, organizirati turističke ambulante. To znači ne samo osigurati prostor i opremu, već i angažirati i liječničke timove, osigurati im smještaj i plaću te posebnu zaštitnu opremu i dijagnostiku za Covid-19. Za mnoge od 555 jedinica lokalne samouprave to je naprosto nemoguće.

Bilo bi mnogo racionalnije da se ranije ojačalo kapacitete postojećih subregionalnih domova zdravlja, smatraju poduzetnici.

Izolacija zaposlenika i domaćina – loše rješenje

“Regionalni i lokalni stožeri civilne zaštite s regionalnim i lokalnim jedinicama samouprave moraju organizirati izolaciju / karantenu za oboljele od COVIDA. Bilo bi primjerenije da su takvi centri za izolaciju, karantenu uspostavljeni na jednome mjestu za cijelu regiju, kao što je to bilo i u akutnoj fazi epidemije. Ovakvim se naputkom stvara nepotrebna zbrka i gubi se dragocjeno vrijeme”, smatra Nedo Pinezić, koordinator Pododbora za male iznajmljivače udruge Glas Poduzetnika. “Sposobnost organiziranja je umanjena. Prema naputku HZJZ zaposlenik, odnosno osoba u domaćinstvu u kojem se pruža usluga smještaja, a koji su bili u bliskom kontaktu s potvrđeno inficiranom osobom, moraju biti podvrgnuti izolaciji u domu ili organiziranoj izolacijskoj jedinici.”

“Ovdje imamo nekoliko problema”, tumači Pinezić. “Prvo, tko će odlučiti što je to bliski kontakt ako se poštuju protuepidemijske mjere u smještajnom objektu? Drugo, izolacija zaposlenika i domaćina u smještaju je loše rješenje. Prvo, zbog toga što se kroz čak dva tjedna provlači sumnja u zarazu pa će takav objekt napustiti svi ostali turisti. Drugo, te osobe neće moći raditi pa će šteta za njih i domaćinstvo, ugostiteljski objekt biti velika. Treće, pokazat će se da pridržavanje protuepidemijskih mjera nema učinka, da je boravak nesiguran, a turistički promet nemoguć. Jedino ispravno rješenje bilo bi testiranje takvih suspektnih zaposlenika i djelatnika na prisustvo virusa COVID-19.“

Gdje smjestiti obitelj zaraženog gosta?

Gordana Fabijanić

Turistički djelatnici ostaju i dalje zabrinuti i s bezbroj pitanja.

“Dakle, 21. lipnja, sa 150.000 turista u zemlji, otvorenim granicama, u samoj sezoni, i dalje nitko nije odgovorio na ključna pitanja:

  • Što ja, iznajmljivač apartmana, trebam napraviti već danas ako se ustanovi da mi je gost zaražen koronom?
  • Gdje ću s njegovom obitelji? Je li organiziran smještaj za njih?
  • Koliko traje cijeli postupak?
  • Moram li i ja kao iznajmljivač biti u samoizolaciji jer sam bio u kontaktu sa zaraženima?
  • Tko će gostima onda donositi doručak, ručak i večeru, iako nemam pansion i uopće registriranu djelatnost usluživanja hrane i pića?
  • Što s gostima u ostalim apartmanima? Moraju li i oni u samoizolaciju? Hranim li i njih u isto vrijeme?
  • Što s gostom koji je već sutra rezervirao taj isti apartman, ali ne može doći jer je smještaj i dalje zauzet?
  • Što da uopće odgovorim svojim potencijalnim, budućim gostima kada mi postave ovakvo pitanje?”, pita Gordana Fabijanić iz Odbora za turizam Udruge Glas poduzetnika.

Kaos u Zadru

Ako smo turistička destinacija, ako smo “otvorili” sezonu, ako nam pristižu gosti, ako imamo najave i rezervacije, ako smo otvorili granice, onda smo već i prije sezone trebali točno utvrditi hodogram, kriterije s jasnim i preciznim procedurama rješavanja problema sa zaraženim gostom i njegovom obitelji iz apartmana, hotela, kampova.

“Gost se mora osjećati sigurno. Gost mora znati da će u slučaju zaraze imati medicinsku skrb, da će njegova obitelj biti smještena na točno određenoj lokaciji za vrijeme trajanja izolacije, da će sigurno moći napustiti zemlju u suradnji sa svim relevantnim službama. I svi ti podaci i upute su već morali biti glavna, stalna i najvažnija obavijest na svakoj web stranici svih turističkih zajednica, Ministarstva turizma i svim relevantnim portalima koje gosti i inače posjećuju tražeći upravo ovakve informacije. No to se nije dogodilo! Štoviše, i po recentnim događajima na teniskom turniru u Zadru vidimo kakvim kaosom rezultira izostanak jasnih uputa”, poručuje u priopćenju Udruga Glas poduzetnika.