Tvrtke nisu spremne za ekonomiju nove energije

Aktualni projekti tvrtki daleko najveći naglasak stavljaju na uštedu energije i vode, te smanjenje količine otpada. Osim obnovljivih izvora energije, samo ih mali broj provodi naprednije strategije i uvodi naprednije tehnologije upravljanja energijom i emisijama

84
upravljanje energijom

Unatoč činjenici da se većina tvrtki osjeća spremnima za hvatanje u koštac s decentraliziranom, dekarboniziranom i digitaliziranom budućnosti, mnoge od njih ne poduzimaju mjere nužne za integriranje i unapređivanje programa energetike i održivog razvoja, pokazalo je istraživanje Schneider Electrica o spremnosti kompanija za ekonomiju nove energije.

Lažni osjećaj sigurnosti može se pripisati činjenici kako većina tvrtki još uvijek njeguje prilično konvencionalan pristup upravljanju energijom i borbi protiv klimatskih promjena.

Aktivnije upravljanje energijom

U istraživanju provedenom u gotovo 240 velikih korporacija (koje ostvaruju prihod jednak ili veći od 100 milijuna dolata) iz čitavog svijeta, 85 posto ispitanika izjavilo je kako će njihova tvrtka u iduće tri godine provesti mjere za osiguranje konkurentnosti svojih planova smanjenja emisije ugljičnog dioksida s onima vodećih tvrtki.

Međutim, pokrenuti projekti i projekti u razvoju daleko najveći naglasak stavljaju na uštedu energije i vode, te smanjenje količine otpada. Osim obnovljivih izvora energije, samo mali broj tvrtki provodi naprednije strategije i uvodi naprednije tehnologije upravljanja energijom i emisijama.

Ključni rezultati:

  • 81 posto ispitanika već provodi ili planira uvesti mjere poboljšanja energetske učinkovitosti u sljedeće dvije godine; 75 posto nastoji smanjiti potrošnju vode i smanjiti količinu otpada.
  • 51 posto provelo je ili planira provesti projekte obnovljivih izvora energije.
  • Samo ih je 30 posto uvelo ili aktivno planira pohranjivati energiju, koristiti mikro mreže ili kombinirati grijanje i energiju – ili druge tehnologije.
  • Samo ih 23 posto ima ili u bližoj budućnosti planira razviti strategiju odgovora na potražnju.

“Usred smo ogromnog poremećaja u načinu proizvodnje i potrošnje energije“, rekao je Jean-Pascal Tricoire, predsjednik uprave i generalni direktor Schneider Electrica.

Važna je koordinacija

„Gotovo univerzalni fokus na uštedu svakako je pozitivan trend. Međutim, ponašati se kao odgovoran potrošač samo je dio onoga što je potrebno za opstanak i uspjeh. Tvrtke moraju prigrliti ulogu aktivnih sudionika, posložiti sve na svoje mjesto kako bi mogle proizvoditi energiju, ali i surađivati s mrežom, komunalnim poduzećima, kolegama i drugim novim dionicima. Oni koji propuste djelovati sada, zaostat će.“

Koordinacija unutar same tvrtke možda je glavna zapreka napretku. 61 posto ispitanika izjavilo je da odluke o energetici i održivosti nisu dovoljno dobro koordinirane između relevantnih timova i odjela unutar tvrtke, što naročito vrijedi za proizvođače robe široke potrošnje i industriju. Osim toga, neki ispitanici smatraju da je problem i nedovoljna suradnja.

Strateški prioriteti

Upravljanje podacima navedeno je kao još jedna prepreka integriranom upravljanju energijom i emisijom ugljičnog dioksida, pri čemu je 45 posto ispitanika izjavilo da su organizacijski podaci visoko decentralizirani, te da se obrađuju na lokalnoj ili regionalnoj razini.

Od ispitanika koji drže da „nedostatak alata/mjerila za razmjenu podataka i ocjenu projekata“ predstavlja izazov za suradnju različitih odjela, 65 posto ih upravlja podacima na lokalnoj, regionalnoj ili nacionalnoj, a ne globalnoj razini.

Više od polovine tvrtki koje su sudjelovale u istraživanju pokrenulo je projekte uvođenja obnovljivih izvora energije ili to planira učiniti u sljedeće dvije godine, a u tome prednjače tvrtke koje se bave proizvodnjom medicinskih proizvoda (64 posto) i robe široke potrošnje (58 posto).

Osim toga, direktori i drugi visoko pozicionirani djelatnici u velikoj su mjeri uključeni u takve i druge programe održivog razvoja. 74 posto izjavilo ih je da direktori, npr. revidiraju ili odobravaju inicijative za uvođenje obnovljivih izvora energije i održivi razvoj, iz čega se može zaključiti da se predmetna područja smatraju strateškim prioritetima.

Aktivno upravljanje energijom

Iako je povrat ulaganja očigledno mjerilo za energetske inicijative i inicijative održivog razvoja, tvrtke polako počinju na ulaganja gledati dugoročnije i u širem kontekstu. Na primjer, preko pola ispitanika reklo je da se u procesu evaluacije u obzir uzima i utjecaj na okoliš. Još jedan važan čimbenik je i organizacijski rizik (39 posto).

Istraživanje je proveo GreenBiz Research radi utvrđivanja načina na koje tvrtke razvijaju energetske i ekološke strategije, prikupljaju i razmjenjuju podatke, te usklađuju djelovanje svojih sektora – praksa poznata kao Aktivno upravljanje energijom.

U istraživanju su sudjelovali stručnjaci zaduženi za upravljanje energijom i održivošću, od direktora i članova uprave, do pojedinačnih ispitanika. U istraživanju su sudjelovale tvrtke iz 11 primarnih segmenata, uključujući robu široke potrošnje, energetiku/komunalna poduzeća, financije, industriju, zdravstvo i tehnologiju. Rezultati svakog uzorka podložni su varijacijama.