Bolt prikupio 600 mil. eura za razvoj usluge dostave namirnica na zahtjev

Nakon nove investicijske runde kompanije je procijenjena na oko 4,75 milijardi dolara, što je dvostruko više od prethodne procjene kada je vrijednost Bolta procijenjena na 2 milijarde dolara

60
Bolt urbani prijevoz

Platforma za mobilnost Bolt objavila je u ponedjeljak da je prikupila 600 milijuna eura svježeg kapitala koji planira uložiti u razvoj dostave namirnica.

Nakon nove investicijske runde kompanije je procijenjena na oko 4,75 milijardi dolara, što je dvostruko više od prethodne procjene kada je vrijednost Bolta procijenjena na 2 milijarde dolara.

Među invesatitorima koji su podržali Bolt u ovoj investicijskoj rundi su fond rizičnog kapoitala Sequoia te menadžeri investicijskih fondova Tekne i Ghisallo, dok su svoje udjela povećali G Squared, D1 Capital i Naya.

“Prije godinu dana upali smo u najveću krizu do sada”, rekao je glavni izvršni direktor i osnivač Bolta Markus Villig. “Prihodi su nam pali za više od 80 posto jer su svi gradovi bili u karanteni, a osnovna djelatnost bila nam je prijevoz putnika.”

“U posljednjih 18 mjeseci tvrtka se potpuno promijenila. Prijevoz se gotovo u potpunosti oporavio, a dostava je od relativno skromnog buznisa za tvrtku prerasla u jedan od najbrže rastućih biznisa dostave hrane u Europi”, tumači Villig.

Od taksi prijevoznika do niza novih usluga

Bolt je, tada pod imenom Taxify, počeo kao aplikacija za taksi u Estoniji. Tvrtka je od tada razvila niz novih usluga, uključujući dostavu hrane, dijeljenje automobila i iznajmljivanje električnih skutera i bicikala.

Bolt sada čini veliki iskorak u dostavi namirnica. U aestonijij je uspješno predstavila pilot-projekt Bolt Market kojim je u okviru postojeće Bolt Food aplikacije omogućena dostava namirnica u roku od 15 minuta. Uslugu u sljedećih nekoliko mjeseci namjerava proširiti na u 10 europskih zemalja, među kojiima su Hrvatska, Švedska, Portugal i Rumunjska.

Dostava namirnica je vrlo konkurentan sektor, osobito u Europi, gdje se pojavilo nekoliko novih aplikacija za kupnju na zahtjev, a iza njih su milijarde dolara rizičnog kapitala. Jednog od vodećih konkurenata na tržištu, turski Getir, investitori su u lipnju procijenili na 7,5 milijardi dolara.

Villig je najavio da će njegova tvrtka u sljedećih nekoliko godina trebati milijarde eura ulaganja jer ima za cilj postati “super aplikacija” s više usluga koje se dotiču različitih industrija.

“Trebat će nam ogroman kapital”, rekao je. “Znamo da u sljedećim godinama moramo prikupiti milijarde financijskih sredstava kako bismo ubrzali razvoj. U suprotnom, bit ćemo prespori d aispunimo svoje ciljeve.”

Porast Boltove tržišne vrijednosti odlična je vijest za rane ulagače u kompaniju poput njemačkog proizvođača automobila Daimlera i švedskog fonda rizičnog kapitala Creandum. Među ulagačima su također Svjetska banka i Europska investicijska banka.

Kao i druge tvrtke koje se bave prijevozom, Bolt je početkom pandemije Covida-19 bio pogođen snažnim padom prihida. No, kako se karantena postupno ukidala u pojedinim državama, uslijedio je oporavak. Bolt sada ima više od 75 milijuna korisnika u 45 europskih i afričkih zemalja.

Novi izazov – status vozača

Međutim, Bolt se sada suočava s novim rizikom. Britanski Vrhovni sud je odlučio je da vozači Ubera imaju pravo na beneficije poput minimalne plaće i regresa. Slučaj predstavlja presedan za konkurentske platforme koje posluju po sličnom modelu, a među njima su Bolt, Ole i Free Now.

Uber je nakon toga promijenio status svih svojih 70.000 britanskih vozača koji su do tad bili kalsificirani kao samozaposleni pa sada poziva druge operatore da učine isto.

“Doista nema smisla da vozači u jednom trenutku voze za nas kao zaposlenici koji imaju pravo na regres i morovinsko, a pet minuta kasnije, jer mnogi vozači rade za više paltformi, preuzimaju drugu vožnju na kojoj nemaju pravo na spomenute beneficije”, rekao je za CNBC Jamie Heywood, regionalni generalni direktor Ubera za sjevernu i istočnu Europu.

Bolt je najavio da ne planira mijenjati status svojih vozača.

“Razgovaramo sa svim vozačima i regulatorima o tome koji je najbolji model u pojedinoj zemlji”, rekao je Villig. “Ono što želimo pružiti vozačima je ono što oni najviše cijene – neovisnost i sloboda.”

“Smatramo kako je najbolji način da to postignemo imati najbolji model nezavisnih izvođača na svijetu”, dodao je, ističući kako postoje brojne “prilično oštre” razlike između Uberovog i Boltovog modela.