Kako napisati poslovni plan

Poslovni plan je dokument koji objašnjava poslovnu misiju, ciljeve, strategije i financijske planove osnivača. Poslovni plan jedna je od prvih stvari koje morate učiniti u procesu osnivanja tvrtke

112
poslovni plan

Imate ideju i želite pokrenuti posao? Prije nego što učinite bilo što drugo, poput traženja sredstava ili sastavljanja tima, morate imati poslovni plan.

Poslovni plan bit će temeljni dokument vaše tvrtke koji će investitorima i budućim zaposlenicima dati jasnu sliku o vašoj poslovnoj ideji.

U nastavku Lauren Cobello, osnivačica i izvršna direktorica tvrtke Leverage with Media PR,na portalu The Muse savjetuje kako napraviti poslovni plan za svoju tvrtku.

Što je poslovni plan i zašto vam je potreban?

Poslovni plan je dokument koji objašnjava poslovnu misiju, ciljeve, strategije i financijske planove osnivača. Poslovni plan jedna je od prvih stvari koje morate učiniti u procesu osnivanja tvrtke — više-manje prije nego što učinite išta drugo.

Kada krenete u osnivanje tvrtke, morate u mislima imati poslovni plan. Osobito ako namjeravate tražiti sredstva za tvrtku, bez obzira na to ciljate li na zajam, investitore ili crowdsourcing. Poslovni plan je imperativ za osiguranje kapitala.

Svatko tko razmišlja da vam da novac htjet će vidjeti vaš poslovni plan prije nego što to učini. To znači da prije nego što krenete na bilo koji sastanak, morate provjeriti imate li dovoljno fizičkih kopija svog poslovnog plana koje ćete podijeliti sugovornicima.

Vrste poslovnih planova

Četiri glavne vrste poslovnih planova su:
• Početni poslovni planovi
• Interni poslovni planovi
• Strateški poslovni planovi
• Poslovni planovi na jednoj stranici

Raščlanimo svaki od njih.

Startup poslovni planovi

Poslovni planovi za startup poduzeća su najčešći. Oni su ključan alat za inovativne poduzetnike koji traže financijere. Startup se definira kao tvrtka u ranoj fazi poslovanja koju je osnovao poduzetnik koji ima ideju za proizvod ili uslugu.

Većina startupa počinje s vrlo malo novca, pa im je potreban snažan poslovni plan kako bi uvjerili obitelj, prijatelje, banke i/ili rizične kapitaliste da ulože u novu tvrtku.

Interni poslovni plan

Interni poslovni planovi su samo za internu upotrebu. Ova vrsta dokumenta nije za javnost, već samo za tvrtku, a sadrži nacrt poslovne strategije tvrtke, financijske ciljeve i proračune te podatke o uspješnosti.

Interni poslovni planovi ne koriste se kako bi se osiguralo financiranja, već za postavljanje ciljeva tvrtke i kako bi se zaposleni uvjerili da slijede te ciljeve.

Strateški poslovni plan

Naziv strateški poslovni planovi implicira da su takvi planovi usmjereni prema strategiji i uključuju procjenu trenutnog poslovnog okruženja.

Za razliku od tradicionalnog poslovnog plana, strateški planovi uključuju SWOT analizu (koja označava snage, slabosti, prilike i prijetnje) i detaljan akcijski plan za sljedećih šest do 12 mjeseci. Strateški planovi temeljeni su na akciji i uzimaju u obzir stanje poduzeća i industrije u kojoj ono egzistira.

Poslovni plan na jednoj stranici

Iako tipični poslovni plan ima između 15 i 30 stranica, neke se tvrtke odlučuju za puno kraći poslovni plan na jednoj stranici. Poslovni plan na jednoj stranici pojednostavljena je verzija cjelovitog poslovnog plana i fokusira se na problem koji vaš proizvod ili usluga rješava, rješenje (vaš proizvod) i vaš poslovni model (kako ćete zaraditi).

Poslovni plan od jedne stranice je vrlo izravan i lagan za čitanje, što ga čini učinkovitim alatom za tvrtke svih veličina, u bilo kojoj fazi poslovanja.

Kako napraviti poslovni plan u 7 koraka

Svaki poslovni plan je drugačiji, a koraci koje ćete poduzeti kako biste napravili svoj poslovni plan ovisit će o vrsti i formatu koji odaberete. Ipak, ako vam je potrebno polazište i cijenite smjernice, evo što Lauren Cobello preporučuje:

1. Provedite istraživanje

Prije nego što napišete poslovni plan, trebali biste temeljito istražiti tržište. Tko će biti konkurenti za vaš proizvod ili uslugu? Tko je uključen u ciljno tržište? Koje trendove u industriji kapitalizirate ili osuđujete? Želite saznati gdje se nalazite na tržištu i koje su vrijednosti vaše tvrtke. Što vas čini drugačijim – i boljim?

2. Definirajte svrhu svog poslovnog plana

Svrha vašeg poslovnog plana će odrediti koju vrstu plana trebate. Pokušavate li prikupiti sredstva za svoj poslovni pothvat? Treba vam startup poslovni plan. Želite potaknuti zaposlenike tvrtke da se fokusiraju na određene ciljeve? Za to orate izraditi interni poslovni plan.

Također, razmislite o tome kome se obraćate. Investicijska tvrtka koja vidi stotine potencijalnih poslovnih planova dnevno možda će radije za početak pogledati sažetak na jednoj stranici, a ako bude zainteresirana kasnije će tražiti cjeloviti poslovni plan.

3. Opišite svoju tvrtku

Svaki poslovni plan treba sadržavati opis tvrtke: sažetak poslovnih ciljeva, čime se bavi, što nudi, što je čini jedinstvenom… Opis tvrtke treba biti jasan i sažet. Treba izbjegavati korištenje žargona, savjetuje Cobello. U idealnom slučaju, opis bi trebao imati najviše nekoliko odlomaka.

4. Objasnite i pokažite kako će tvrtka zarađivati

Poslovni plan trebao bi biti usredotočen na ciljeve tvrtke i trebao bi jasno objasniti kako će tvrtka ostvariti prihod. Da biste to učinili, Cobello preporučuje korištenje stvarnih brojeva i detalja, za razliku od pukih projekcija. Na primjer, ako tvrtka već zarađuje, pokažite koliko (npr. kolika je bila neto dobit). Ako tvrtka još nee generira prihod, objasnite kako će to činiti, uključujući koliki će biti trošak proizvodnje odnosno usluge i koliko će proizvod ili uslugu plaćati potrošač.

5. Opišite svoju marketinšku strategiju

Kako ćete promovirati posao? Kroz koje kanale ćete ga promovirati? Kako ćete dosegnuti svoje ciljno tržište i privući klijente? Što konkretniji i temeljitiji možete biti sa svojim marketinškim planovima, tim bolje, savjetuje Cobello.

6. Objasnite kako ćete potrošiti svoja sredstva

Što ćete učiniti s novcem koji prikupite? Koji su prvi koraci koje planirate poduzeti? Kao osnivač, želite uliti povjerenje svojim investitorima i pokazati im da ćete, čim primite njihov novac, poduzeti pametne radnje koje će doprinijeti razvoju tvrtke.

7. Uključite popratne dokumente

Izrada poslovnog plana na neki je način slična izgradnji pravnog slučaja, ali za vašu tvrtku. “Želite ispričati priču i biti što je moguće temeljitiji, a da pritom vaš plan bude sažet, jasan, zanimljiv i vizualno privlačan”, tumači Cobello. “Popratni dokumenti mogu uključivati ​​financijske projekte, analizu konkurentnosti tržišta na koje ulazite, pa čak i sve licencije, patente ili dozvole koje ste osigurali.”

Poslovni plan je individualizirani dokument – u konačnici o vama ovisi koje ćete informacije uključiti i koju ćete priču ispričati. Ali iznad svega, kaže Cobello, vaš poslovni plan treba imati jasan fokus i cilj , jer će se sve ostalo graditi na ovom kamenu temeljcu. “

„Mnogi ljudi ne shvaćaju koliko su poslovni planovi važni za njihove tvrtke. Odvojite vrijeme za poslovni plan, neka to bude prioritet u vašem poslovanju i pobrinite se da ga ažurirate kako rastete”, završna je poruka Lauren Cobello.