Kako spriječiti da vam kolege kradu ideje

Dosljedno i pravedno odavanje priznanja ljudima za njihove ideje i doprinose važno je za radno okruženje koje pruža podršku, potiče protok ideja i zadržava ljude koji stvaraju ideje u tvrtki

70
Ideja
Ideja Ilustracija: Pixabay

Jeste li ikada bili na sastanku iznijeli neku ideju, a onda je kasnije netko drugi to ponovio i dobio zasluge za to? Neki ljudi su beskrupulozni i izravno kradu ideje, no češće se događa da ljudi ponove ono što su čuli jer im se sviđa, ali ne navedu pravi izvor. Namjera je podržati ideju, ali nesretan učinak je da onaj tko ponovi ideju dobiva zasluge.

Zauzmite se za sebe i svoje ideje

Takve su situacije česte, osobito ako ste mlađi ili ako ste žena. Ako prepoznajete takav obrazac, dokumentirajte konkretne primjere i kakve su bile konkretne posljedice odnosno utjecaj svakog od njih. S naglaskom na profesionalni utjecaj, kao što je dojam na osobu koja je vodila sastanak ili na klijente. Ako vam se to događa s vršnjakom, razgovarajte licem u lice kako biste riješili takvo ponašanje.

Hanah Smith, konzultantica i bivša izvršna direktorica komunikacija koja se specijalizirala za odnose u radnom okruženju i jednakost na radnom mjestu, na portalu Fast Company objašnjava kako biste trebali reagirati u takvim situacijama.

“Bilo je nekoliko slučajeva kad smo bili zajedno na sastancima i ti si ponovio moje ideje. Ne vjerujem da je to bila tvoja namjera, ali umjesto da ponoviš ono što sam rekao/rekla, činilo se kao da je ideja tvoja. Konkretno, kratko i jasno navedite primjere i kakav je bio utjecaj. Ubuduće bih cijenio/cijenila kada bi naveo tko je kreator ideje i to jasno dao do znanja ili da nadogradiš inicijalnu ideju. Ja ću uvijek činiti isto za tebe, kako bismo bili podrška jedan drugome.”

Ako se to događa s osobom na višem položaju, razgovarajte sa svojim nadređenim o ponovljenom ponašanju, navedite konkretne primjere i pitajte kako biste trebali postupiti. Tako se vaš nadređeni može izravno pozabaviti problemom ili dati najbolji savjet kako postupiti, ovisno o tome tko je uključen te dinamici snage i osobnosti u igri.

Međutim, stavljanje tereta na pojedinačne zaposlenike da se pozabave ovakvim ponašanjem može izazvati ogorčenost i dovesti do sukoba i “ratničke kulture” među zaposlenima koja guši dijeljenje ideja. Zdravije je proaktivno stvarati kulturu “podrške” (u originalu “amplification“).

Podupirite se međusobno

Godine 2016., nadahnuta člankom Juliet Ellperin u Washington Postu o jačanju drugih žena (odlomak u nastavku), i u trenutku svoje karijere u kojem je imala više moći i autoriteta, Hanah Smith se obvezala da će uvijek isticati ljude koji su pokrenuli ideje.

Također, podijelila je članak Juliet Ellperin sa ženama u svom timu. “Bilo je tako ohrabrujuće i poticajno vidjeti što se dogodilo kada smo sve vježbale podršku”, prisjetila se.

“Karen Tumulty čula je od bivšeg dužnosnika Obamine administracije da je ženama bilo toliko teško utjecati na neke odluke tijekom prvog predsjedničkog mandata da su osmislile strategiju zvanu “pojačavanje” (amplification) kako bi se međusobno podržavale na sastancima. Nakon što bi jedna žena ponudila ideju, ako nije bila prihvaćena, druga žena bi je ponovila i odala priznanje svojoj kolegici što ju je predložila. Ono na što me iznenadilo je sljedeće: nakon što sam sredinom rujna podijelila ovaj pristup u izvješću, žene u Washingtonu i u zajednicama diljem zemlje prihvatile su takav pristup podupirući jedna drugu.”

Davanje podrške i povjerenje dobri su za suradnju

“Ja sam tip osobe “svi pobjeđujemo zajedno” kojoj je prioritet suradnja, timski rad i zajednički uspjeh. Povećanje i davanje zasluga nisu u suprotnosti s ovim pristupom. Amplifikacija (podrška) podržava suradnju. Evo zašto.

Želite da se članovi tima osjećaju sigurno i osnaženi da dijele svoje ideje. Preuzimanje ideja bez odavanja priznanja autoru je demoralizirajuće i može natjerati ljude da oklijevaju progovoriti sljedeći put. Zašto doprinositi ako se čini da su vaše ideje prihvaćene? Ako to ne učinite, to može izazvati ogorčenost među kolegama, osobito ako ima “ponavljača”.

Uvijek biste trebali citirati svoje izvore – na sastancima i u svim okruženjima. To ne potkopava vaš autoritet. Jača ga, jer pokazuje da imate i znanje i samopouzdanje. Ljudi s velikim samopouzdanjem daju i dijele zasluge, objašnjava Smith.

Kako ovo možete primijeniti na radnom mjestu

Proaktivno podijelite ovu ideju sa svojim timom. Uvijek citirajte i naglasite konkretnu osobu ili skupinu ljudi od kojih je potekla ideja, savjetuje Smit i navodi par primjera.

“Stvarno mi se sviđa ono što je Tanja ranije rekla i slažem se da bismo trebali [ponovite izvornu ideju].”
“Nadovezala bih se na ono što je Tanja ranije rekla o [XYZ]. Mislim da…”
“Tanja i ja smo neki dan baš raspravljali o tome i jako mi se svidjela njezina ideja o [XYZ].”

Ako ste na poziciji autoriteta i vidite da se događa “preuzimanje ideja”, recite nešto. Ako ste zaduženi za sastanak ili ste vođa tima i vidite da se to događa, odmah progovorite tako da pri tome poštuje obje strane. Na primjer: “Cijenim ideju koju si ranije iznijela, Tanja, kao i ono što je tome nadodao Colin. Slažem se s tim. . . [sažeti/ponoviti glavni zaključak]”.

Ili razgovarajte o tome izravno s obje osobe nakon sastanka. Na primjer: “Coline, ne vjerujem da je to bila tvoja namjera, ali postojao je trenutak tijekom sastanka kada si ponovio Tanjinu ideju, a u tom trenutku izgledalo je kao da iznosiš svoju ideju. Ubuduće bih cijenio kad biste se pozvali na izvornu ideju svojih kolega i jasno dali do znanja da se oslanjate na ono što su oni rekli. Očekujem da sve vaše kolege učine isto za vas kako bismo mogli nastaviti njegovati suradničko okruženje.”

Ili ovako: “Tanja, prepoznajem da si ti pokrenula ovu novu poslovnu ideju i cijenim što si je iznijela  timu. Želim da znate da sam razgovarao izravno s Colinom nakon sastanka kako bih vas podržao. Zamolio sam ga da se pozove jasno na vašu izvornu ideju i ideju bilo kojeg kolege, kao što očekujem da će svi učiniti tako, kako bismo nastavili poticati suradničko okruženje.”

Dosljedno i pravedno odavanje priznanja ljudima za njihove ideje i doprinose važno je za radno okruženje koje pruža podršku, potiče protok ideja i zadržava ljude koji stvaraju ideje da ostanu u tvrtki.