Kako surađivati s kolegom u kojeg nemate povjerenja

Raditi s nekim kome ne vjerujete je izazovno, ali je moguće. Rješenje nije mijenjanje kolege, već pronalaženje načina kako biste zajedno bili učinkovitiji. Uostalom, u profesionalnom svijetu važni su rezultati, što znači da obaviti posao znači raditi i s ljudima kojima nužno ne vjerujete

78
Povjerenje i poslovna komunikacija
[Ilustracija: Pixabay]

Prema istraživanju WorkForce Instituta, 63 posto zaposlenika i voditelja timova vjeruje da povjerenje treba zaslužiti. Izgradnja povjerenja je okosnica snažne veze. Međutim, što ako ste pokušali sve – otvorenu komunikaciju, pokazali ste dobru namjeru, čak ste i aktivno podržali kolegu – ali ništa od toga nije dalo rezultata?

Bez obzira na to što ne vjerujete kolegi jer prisvaja zasluge za vaš rad, zato što vas je iznevjerio u prošlosti, zato što stalno ogovara, dvoličan je, igra “političke” igrice, nepouzdan je ili nešto je razlog nešto treće, peto ili sedmo, ipak morate pronaći način da radite zajedno. Strateški pristup stavlja vas u jači položaj, piše stručnjakinja za odnose u radnom okruženju Michelle Gibbings na portalu Fast Company.

Prihvatite realnost

Priznajte svoje osjećaje nepovjerenja. U redu je osjećati se tako. To je prirodan odgovor na prošla iskustva. Međutim, nemojte dopustiti da ti osjećaji utječu na vašu prosudbu ili profesionalnost.

Emocionalna inteligencija ključna je u upravljanju kompliciranim odnosima. Uključuje prepoznavanje vlastitih emocija, prihvaćanje vlastitih osjećaja i razumijevanje njihovog utjecaja.

Uz jaku samosvijest, u boljem ste položaju da odlučite kako mudro reagirati umjesto da dopustite da emocije diktiraju vaše postupke. Zapamtite, na poslu ste da biste obavili posao, a da biste u tome uspjeli potrebno je da pronađete način kako se nositi sa složenim i izazovnim odnosima.

Prihvatite svoju odgovornost za narušene odnose

Strateški pristup počinje propitivanjem samog sebe o tome koliko ste vrijedni povjerenja u kontekstu ove veze. Na primjer, ispunjavate li svoje obveze na način koji vas čini pouzdanim? Priznajete li svoje pogreške kako biste bili odgovorni?

Možda je problem u tome što vaš kolega vas smatra nepouzdanim. Posljedično, poboljšanje odnosa počinje otkrivanjem, priznavanjem i prihvaćanjem uloge koju ste odigrali i onoga što biste možda trebali učiniti drugačije.

Uspostavite granice

Nemojte čekati da vaš kolega postavi granice vašeg poslovnog odnosa. Budite proaktivni. Započnite identificiranjem onoga što vam je najvažnije. Ovaj korak pomaže vam odrediti granice koje su u skladu s vašim vrijednostima i ciljevima. Takav pristup ne znači izoliranje ili isključivanje druge osobe. Umjesto toga, riječ je o tome da definirate što je u redu, a što nije u redu.

Na primjer, ako vam kolega neprestano prebacuje posao u zadnji čas, zapamtite da možete odbiti zahtjeve koji nisu u skladu s vašim prioritetima ili premašuju vaše mogućnosti. Jasno objasnite zašto kažete “ne” i prenesite poruku pozitivno. Mogli biste reći: “Hvala, volio bih pomoći, ali trenutačno nemam kapaciteta. Mogu li se uključiti kasnije?”.

Želite jasno i profesionalno postaviti granice, a istovremeno ostaviti otvorena vrata za buduću suradnju.

Ostanite usredotočeni i dosljedni

Kad nedostaje povjerenja, lako je upasti u zamku osobnih osjećaja. Umjesto toga, prebacite fokus na zadatak koji imate i usredotočite se na zajedničke ciljeve.

Na primjer, ako zajedno radite na projektu, odredite što će svatko od vas učiniti kako biste dovršili  zadatak. Jasno određivanje zadatka i onoga što je potrebno učiniti može pomoći u stvaranju osjećaja svrhe i smjera, umjesto da naglasak bude na osobnim razlikama.

U svim svojim interakcijama težite profesionalizmu i dosljednosti. Ako stalno mijenjate svoje ponašanje i nedosljedni ste, to vašem kolegi šalje poruku da vam je teško vjerovati.

Tražite sličnosti

Unatoč vašim razlikama, vjerojatno mora postojati i nešto zajedničko. To može biti zajednički interes ili zajedničko poznanstvo.

Kada pronađete zajednički jezik, počinjete prepoznavati sličnosti umjesto da se fokusirate na razlike. Takav pristup jača povezanost, olakšavajući zajednički rad.

Iskoristite podršku treće strane

Ako unatoč kontinuiranom trudu ustanovite da se situacija pogoršava, treba razmisliti o tome da potražite pomoć treće strane. To može biti nadređeni, netko iz ljudskih resursa ili profesionalni posrednik.

Prednost treće strane je u tome što odnos sagledava iz nepristrane perspektive, i može pomoći u razjašnjavanju nesporazuma te konstruktivno voditi razgovor prema obostrano korisnom rješenju.

Kada koristite potporu treće strane, cilj nije nužno ponovno izgraditi osobno povjerenje, već uspostaviti odnos kako biste s drugom stranom mogli profesionalno surađivati.

Uvijek razmišljajte dugoročno

Nažalost, ne ponašaju se svi na poslu pristojno i lijepo. Politika je stvarnost radnog okruženja. Ne dopustite da ponašanje i pristup kolege negativno utječe na to kako se osjećate i kako se predstavljate na poslu.

Vaša reputacija jedna je od najvažnijih stečevina vaše karijere. Budite vjerni onome što jeste i ne odustajte od svojih vrijednosti. Ako ogovarate, igrate političke igrice ili ste pretjerano negativni, to može štetiti vašem ugledu. Uvijek razmišljajte dugoročno. U vremenima u kojima nikada ne možete biti sigurni kamo će vas karijera odvesti, ne želite da vam ambicije budu osujećene nečim što ste učinili prije mnogo godina kad niste obraćali pozornost na svoju reputaciju.

Raditi s nekim kome ne vjerujete je izazovno, ali je moguće. Rješenje nije mijenjanje kolege, već pronalaženje načina kako biste zajedno bili učinkovitiji. Uostalom, u profesionalnom svijetu važni su rezultati, što znači da obaviti posao znači raditi i s ljudima kojima nužno ne vjerujete.