Svaki dobar vođa ima što za reći. Ipak, mnogi od nas ne trude se “izglancati” svoje poruke niti dotjerati način na koji svoje ideje prenose drugima ili razmišljati o tome kako drugi primaju naše poruke.
Komunikacija je razmjena informacija, ali s obzirom na složenost procesa primanja i doživljavanja poruka ta razmjena informacija nije nimalo jednostavna ni izravna. Da biste postali dobar komunikator, prvo morate savladati osnove dvosmjernog razgovora, piše Marjorie North, odvjetnica i konzultantica za javne nastupe i komunikacijske vještine te bivša klinička direktorica Odjela za govor, patologiju i audiologiju jezika na Northeastern Universityju u Bostonu, na stranicama Sveučilišta Harvard posvećenim profesionalnom razvoju i cjeloživotnom učenju.
Naučite slušati
Bez obzira na to koliko pažljivo mislimo da slušamo, većina nas pamti samo polovicu onoga što čujemo. No, da biste bili uspješan lider, morate znati dobro slušati. Jasno je, dakle, da je slušanje ključna vještina koju biste trebali savladati. Budući da se to uglavnom ne uči u školama, moramo to učiniti sami.
Svoje aktivno slušanje možete poboljšati vježbajući tri jednostavne tehnike:
• Prevladajte sve pristranosti vezane uz izgled govornika ili njegove prethodne postupke.
• Koncentrirajte se i usredotočite na ono što vam se govori, umjesto da razmišljate o svom odgovoru.
• Potaknite govornika da nastavi dijeliti informacije postavljajući otvorena pitanja i klimajući glavom.
Pažljivo slušanje većini ljudi nije prirodno urođeno. Ali kada shvatite da je slušanje pola uspješne komunikacije, jasno je koliko je važno usvojiti ovu podcijenjenu vještinu.
Upoznajte svoju publiku
Prije nego što počnete graditi svoju poruku, naučite što više možete o svojim slušateljima. To vam neće pomoći samo prilikom izbora riječi i razine informaciju koje želite prenijeti, nego i u strukturiranju vaše poruke i motiviranju publike.
Otkrijte koliko vaši slušatelji poznaju tremu o kojoj ćete govoriti i koliko su zainteresirani za nju.Imaju li predrasude? Jesu li prijateljski ili neprijateljski raspoloženi? Hoće li se osjećati pritisak da reagiraju? Važno je razmotriti navedena pitanja bez obzira na to namjeravate li razgovarati s jednom osobom ili više njih. Pratite neverbalne znakove svoje publike, slušajte njihove povratne informacije i u skladu s tim prilagodite svoju poruku.
Organizirajte i strukturirajte svoju poruku
Riječi su snažne – nose doslovno i konotativno značenje. Konotacija znači da vaše riječi mogu imati drugačije značenje s obzirom na to kojoj zajednici ili društvu se obraćate. Zato je važno poznavati svoju publiku.
Na primjer, pas je neutralna riječ. No, „pas mješanac” nosi negativnu konotaciju, dok „čovjekov najbolji prijatelj” nosi pozitivnu konotaciju.
Odvojite vrijeme kako biste odabrali prave riječi i izraze te budite sigurni da ćete ih ispravno izgovoriti.
Evo još nekoliko savjeta koje biste trebali uzeti u obzir prilikom oblikovanja svoje poruke:
Jasnoća: Odaberite konkretne, poznate riječi koje se odnose na opipljive predmete. Takve riječi ne samo da će vjerojatno održati pozornost vaše publike, nego je i manja vjerojatnost da budu pogrešno protumačene. Izbjegavajte korištenje (pre)više riječi kako biste izrazili svoju ideju – budite sažeti.
Živ jezik: Slikoviti opisi se pamte. Zato primijenite slikovit, opisni jezik – govorite o bojama, veličinama, oblicima kako biste kod slušatelja stvorili mentalne slike predmeta, radnji ili ideja. Birajte živahne glagole i izgovarajte ih aktivnim glasom.
Ritam: Vaš izbor i raspored riječi oblikuju ton vašeg govora. Postoje mnoge glasovne i stilske figure koja vam mogu pomoći pri uspostavljanju ritma govora – ponavljanje, aliteracija, čak i onomatopeja.
Da bi vaš govor imao maksimalan učinak, koristite navedene jezične alate štedljivo. Prekomjerna upotreba može zvučati pretenciozno. A vi ne želite ugroziti svoju vjerodostojnost ili interes publike.
Neverbalne vještine
Mnogi ljudi ne shvaćaju da neverbalni znakovi mogu publici prenijeti nenamjernu poruku. Možda mislite da ste otvoreni, ali ako su vam ruke prekrižene ili ako okrenete publici leđa, stvarate barijeru.
Istraživanje pokazuje da slušatelji kada mogu birati između vjerovanja u vizualne i vokalne znakove ili u izgovorene riječi, obično vjeruju neverbalnoj poruci. Ako, na primjer, pogledate kroz prozor, vaša poruka neće biti učinkovita. Isto vrijedi i za vaš izričaj – izbjegavajte mrmljanje i monotonost.
Učinkovita neverbalna komunikacija uključuje:
• Pravilno odabranu odjeću
• Dobro držanje
• Prirodne geste
• Smisleno kretanje
• Prikladan kontakt očima
• Energiju i entuzijazam
Komunikacija nas povezuje
Većina publike više voli poruke koja kombiniraju određenu razinu formalnosti s najboljim osobinama dobrog razgovora. Budite izravni, spontani i animirajte publiku. Upotrijebite glas i izraze lica kako biste oživjeli svoj nastup.
I zapamtite: komunikacija je fluidna. Uložite li malo truda u strukturiranje svojih ideja i upoznavanje publike, bit ćete bolji govornik, ali morate slušati svoju publiku i prilagoditi se njenim reakcijama. Ako je slušatelju dosadno ili je zbunjen, prilagodite svoj verbalni i neverbalni nastup: ubacite malo humora, objasnite nesporazum ili promijenite pristup.
Kruti komunikacijski stil često sprječava povezivanja govornika i slušatelja. S druge strane, fleksibilan stil pomaže vam da bude što učinkovitijim, da održite pozornost publike i potaknete slušatelje da i sami sudjeluju u događanju.