Pet strategija koje će nam pomoći da budemo sretniji na poslu

Otpornost nije urođena osobina niti ograničen resurs - to je skup vještina koje svi možemo razviti kako bismo poboljšali način na koji reagiramo, radimo i razmišljamo o promjenama

84
[Image by Emi Lija from Pixabay]

Moderna radna mjesta mogu biti beskrajni ciklus izluđujućeg stresa, nadolazećih rokova i egzistencijalnog straha. Pogotovo sada, kada se suočavamo s inflacijom i, po svemu sudeći, novom gospodarskom krizom.

Ali ne mora biti tako. Otpornost nije urođena osobina niti ograničen resurs – to je skup vještina koje svi možemo razviti kako bismo poboljšali način na koji reagiramo, gradimo i razmišljamo o promjenama, kaže executive coach Jason Shen koji nastoji pomoći ljudima da upravljaju promjenama u poslovnom i osobnom životu. The Muse donosi pet strategija za jačanje osobne otpornosti koje predlaže Shen kako bismo bili sretniji na poslu.

Prihvatite da je posao zbrka

Prvo, važno je prihvatiti da je posao često neuredan i kaotičan. To je jednostavno činjenica. Najvažniji problemi su oni koji nemaju jasno rješenje – sve ostalo je automatizirano ili prepušteno vanjskim tvrtkama. To znači da je jedini posao koji je preostao posao koji se brzo mijenja. Posao koji zahtijeva otpornost.

“Kao bivši osnivač startupa, mislio sam da znam što znači biti okretan i prilagodljiv. Nakon drugog kruga otpuštanja u Etsyju 2017., pokrenuo sam s bivšim suradnikom Headlight, platformu za zapošljavanje tehnoloških stručnjaka. Kroz osamnaest mjeseci poslovanja napravili smo snažan zaokret prema igricama i e-sportu, a na kraju nas je 2020. preuzeo Facebook.

Ali tek nakon što sam napredovao kao voditelj proizvoda na Facebooku/Meti, shvatio sam koliko se ozbiljno izraz ‘brzo’ odnosi na internu radnu kulturu. Reorganizacije, novi ciljevi projekta i usklađivanje dionika postali su moja svakodnevica. Morao sam se snaći u neredu i kaosu svog poslovnog života. Ne možemo kontrolirati sve na poslu, ali možemo kontrolirati svoj stav, prisutnost i predanost zanatu. Ponekad trenuci nereda mogu dovesti do najvećih trijumfa – a to može biti jedan od najboljih osjećaja na svijetu”, tumači Shen.

Primjena u praksi:

  • Prihvatite da je vaš posao privremen, da su vaši projekti nepostojani, a da vaši ciljevi nisu konačni – i tražite nove mogućnosti koje se otvaraju kada dođe do promjene.
  • Razvijte na poslu i u osobnom životu navike i rutine koje vam mogu pružiti osjećaj stabilnosti kada to sam posao ne može. Redoviti tjedni razgovor s povjerljivim suradnikom, jutarnja joga ili meditacija, redoviti happy hour s prijateljima… Sve su to radnje koje mogu smanjiti tjeskobu zbog poslovnog vrtloga kojem ste izloženi.

Odvojite vrijeme za radost i zabavu

Pronaći na poslu trenutke radosti i sreće ključno je da bismo se dobro osjećali. Moramo proaktivno tražiti dobre i ugodne trenutke u svom životu, čak i onda – ili osobito onda – kada je situacija teška. Petominutni razgovor s kolegom o planovima za vikend, smiješni meme koji se širi po uredu ili timski ručak (virtualni ili stvarni) može napraviti veliku razliku.

“Šokantna je ideja da bi posao i igra trebali biti stvari koje se međusobno isključuju”, piše Scott Berkun u “Godini bez hlača” o vremenu koje je proveo kao menadžer i inženjer u Automatticu, tvrtki koja je prva, 2005. godine, uvela rad na daljinu. Velik dio knjige govori o zabavnim trenucima koje je njegov tim proveo zajedno na okupljanjima tvrtke i svim ostalim prigodama. “Kroz igru učimo o sebi i jedni o drugima. To nam pomaže da radimo zajedno. Ne vjeruju svi u to, ali ja vjerujem”, piše Berkun.

Znamo da je u vojsci, profesionalnom sportu i industriji zabave timski duh izuzetno važan.  Zajedničke zabave produbljuju odnose, a to potiču bolju suradnju i izvedbu.

“Veliki dio mog posla je pomoći klijentima da prepoznaju što ih raduje i zatim ih potaknuti da za to nađu vremena. Jedan od mojih klijenata sanja o tome da napusti posao od 9 do 5 kako bi postao slobodni konzultant i kako bi mogao odlaziti na duge vožnje biciklom tijekom tjedna. Pitao sam ga zašto to ne može raditi sada, vikendom. Ako mu to sada nije prioritet, vjerojatno neće biti ni kasnije”, kaže Shen.

Primijenite u praksi:

  • Zakažite zabavu na poslu. To može biti aktivnost koja se ponavlja ili ad hoc događaj s kolegom ili timom. Neke od Shenovih omiljenih timskih aktivnosti prilagođenih radu na daljinu uključuju online mozgalice ili detektivske igre, igre crtanja i igre pogađanja.
  • Dajte prednost zabavi izvan posla. Čemu se radujete nakon što posao završi? Razmislite da upišete tečaj majstorskih vještina, kuhanja ili fitnessa – idealno bi bilo da vam se pridruži netko od prijatelja. Ili isplanirajte izlet, putovanje u inozemstvo, odlazak na predstavu ili koncert. I uživajte u iščekivanju dok se događaj približava.

Unesite osobne vrijednosti u posao

U idealnom svijetu radili bismo u industrijama, tvrtkama i na poslovima na kojima osjećamo potpunu usklađenost svojih osobnih vrijednosti s vrijednostima poslodavca.

No, stvarnost je da su mnogi ljudi suočeni s neskladom osobnih i korporativnih vrijednosti. Naše vrijednosti mogu biti usklađene s misijom tvrtke, ali ne nužno s projektom na kojem radimo, odjelom u kojem se nalazimo ili ljudima s kojima radimo.

Kada se nađemo u radnom okruženju koje nije u skladu s našim vrijednostima, to može biti prilično obeshrabrujuće. Promjena radnog okruženja očito bila najbolje rješenje, ali vrlo je vjerojatno da ćete se na novom poslu suočiti s istim problemom.

Umjesto toga, potražite kako možete unijeti svoje vrijednosti u posao koji radite.

Ako ste skloni podučavanju, možda možete pokrenuti raspravu o novim trendovima ili alatima u vašoj struci.

Ako cijenite dizajn, kako možete osigurati da vaše sljedeće izvješće ili prezentacija bude vizualno privlačno, čak i ako se prikazuje samo nekolicini suigrača?

Možda biste mogli osmisliti kako poboljšati proizvod, značajku, uslugu ili timski proces i vidjeti želi li vam se još netko pridružiti u radu na njima?

Jedna velika prednost fokusiranja na vrijednosti umjesto, recimo, na ciljeve je ta da možda nećete uspjeti postići cilj, ali uvijek možete djelovati u skladu sa svojim vrijednostima. Bez obzira na to što se događa na poslu, uvijek možemo učiniti nešto što nas približava našim vrijednostima, zbog čega ćemo se osjećati manje sputani i zbog čega ćemo bolje kontrolirati svoje iskustvo.

Primijenite u praksi:

  • Artikulirajte svoje temeljne vrijednosti i stavite ih na vidljivo mjesto. To će vam suziti fokus na manju skupinu vrijednosti.
  • Odvojite malo vremena na početku svakog tjedna da razmislite o danima pred vama i potražite prilike da unesete svoje vrijednosti u posao.

Pronađite društvo koje će vas prihvatiti

Lideri često govore o podršci “autentičnom izražavanju” ili “uključivanju cijelog sebe u posao”. Ali u teškim vremenima skloni smo navući masku optimistične korporativne osobe. To ubrzo postane iscrpljujuće.

Zaista je važno imati druga mjesta na kojima možemo biti ono što jesmo – gdje možemo razgovarati o izazovima s kojima se suočavamo i dobiti povratne informacije o tome kako ih riješiti.

Shen je nedavno vodio šestotjednu radionicu o otpornosti na poslu s desetak zaposlenika jedne velike tehnološke tvrtke. Svaka je osoba tražila otpornost pred izazovom: povratak na posao nakon obiteljskog dopusta, ispunjenje plana poboljšanog učinka, osjećaj izoliranosti prilikom rada na daljinu…

Iako su u početku ljudi bili zatvoreni, u jednom trenutku počeli su se otvarati i govoriti o snovima koje se izgubili – karijeri kazališnog izvođača ili projektu koji su se nadali da će ga voditi. A onda su razgovarali o snovima koje još uvijek snivaju – stjecanju nekretnine za iznajmljivanje kako bi izgradili financijsku slobodu ili skladnijem braku nego što su imali njihovi roditelji. Razgovori o  ranjivim temama izgradili su osjećaj zajedništva i pomogli im da se osjećaju opuštenije usred svojih borbi.

“Moje okolnosti se zapravo nisu promijenile”, rekao je jedan sudionik pred kraj radionice. “Ali osjećam se bolje kad se suočim s nepoznatim. Imam neke vještine koje mogu koristiti i zajednicu kojoj se mogu obratiti kada osjećam da mi je teško.”

Primijenite u praksi:

  • Pridružite se grupi za podršku zaposlenicima ili nekoj drugoj grupi za podršku na poslu gdje možete pronaći pripadnost manjem krugu suradnika koji možda nisu u vašem izravnom timu. Doprinesite raspravi, postavljajte pitanja i razmislite o predlaganju povremenog okupljanja – bilo osobno ili putem videopoziva – kako biste podržali jedni druge.
  • Pronađite zajednicu u profesionalnoj mreži izvan svoje tvrtke.

Razmislite o priči koju ćete ispričati

Rainer Newberry, profesor geologije na Sveučilištu Alaska, skovao je izraze koji odražavaju ideju da su neke stvari zabavne u trenutku kada se zbivaju, a neke samo kad ih se prisjećamo – nazvao ih je zabava prvog i drugog tipa.

Pješačenje po brdovitom krajoliku po sunčanom danu? Ugodno u tom u trenutku. Zabava tipa 1.

Prelazite rijeku s prijateljem u mraku, u potrazi za ključevima automobila nakon što ste ih izgubili na stazi? Zamorno i neugodno u tom trenutku, ali prilično smiješno u retrospektivi. Zabava tipa 2.

Posao je rijetko zabava tipa 1. Povremeni brainstorming, tim building ili tiho produktivno poslijepodne su iznimke, a ne pravilo. Ali kad stvari postanu teške, taj trenutak možete vidjeti kao zabavu tipa 2 — iskustvo ili postignuće kojeg ćete se kasnije sjećati i o kojem ćete rado govoriti.

“Kad je moj treći startup ušao u startup akcelerator povezan s Amazonom, morao sam se preseliti iz New Yorka u Seattle. Ostavio sam svoju novu suprugu samo nekoliko mjeseci nakon našeg vjenčanja kako bih nekoliko mjeseci proveo u spavaonici od 250 četvornih metara dok smo se moj suosnivač i ja pripremali da oduševimo investitore na Demo Day. U tom trenutku nije bilo baš ugodno, ali sjećanja na to razdoblje čuvam kao dio svog poduzetničkog života”, kaže Shen.

Opsežan rad psihologa Jamesa Pennebakera i suradnika pokazao je da pisanje o našim iskustvima tijekom i nakon teških okolnosti – osobito ako su te misli i osjećaji držani u sebi – može biti iznimno ljekovito, čak i ako te riječi nikada nikome ne pokažemo. Sagledavanje situacije iz nekoliko perspektiva i pokušaj sastavljanja priče čak i kada se činilo da stvari izmiču vašoj kontroli pomogli su ljudima da krenu naprijed, u pozitivnom smjeru.

Prepričavanjem priče o svojim životima kroz osnažujuću prizmu možemo maknuti oštricu s teških događaja iz prošlosti i vidjeti radost i napredak koji su nam oni omogućili. Snagom naracije i refleksije možemo internalizirati lekcije koje će oblikovati tko smo danas i tko ćemo postati sutra.

Primijenite u praksi:

  • Razmislite o izazovima s kojima ste se ranije suočili. Što ste naučili iz tih iskustava? Kako su ta iskustva utjecala na to što ste danas? Napišite to. Ili objavite svoja razmišljanja: ako vam se čini da je potpuno javna platforma previše izložena, razmislite o slanju e-pošte skupini prijatelja ili objavi na privatnoj društvenoj mreži.
  • Razmislite i slobodno napišite kako biste u budućnosti ispričali priču o svojoj trenutnoj situaciji na poslu. Iz buduće perspektive, koje radnje biste voljeli da ste poduzeli? Kakvo biste rješenje poželjeli? Kakav biste svršetak priče voljeli?

Sreća nije moguća u svakom trenutku, ali ako izgradimo otpornost, možemo kreirati  trajniju sreću u svom osobnom i poslovnom životu.