Generali Grupa i SDA Bocconi Sustainability Lab iz Milana predstavili su Bijelu knjigu, sveobuhvatni izvještaj koji donosi nove uvide i zaključke o održivoj tranziciji 1240 malih i srednjih poduzeća (MSP) diljem Europe. Bijela knjiga odgovora na pitanja kako europski MSP-ovi pristupaju održivosti te s kojim se preprekama suočavaju na tom putu, pri čemu je poseban naglasak stavljen na prednosti usvajanja održivog pristupa.
U Hrvatskoj, u 2023. godini, 31 posto malih i srednjih poduzeća nalazi se u procesu provođenja ili su već provela strategiju ili akcijski plan održivosti, što predstavlja blagi pad od jedan posto u usporedbi s 2020. S druge strane, 44 posto malih i srednjih poduzeća zaostaje u implementaciji (eng. Laggards – nisu usvojili ESG strategiju/akcijski plan i nisu planirali implementaciju), a 12 posto je neodlučnih (eng. Undecided, moguća buduća implementacija ESG strategije/akcijskog plana) MSP-ova.
Hrvatski MSP-ovi često ističu visoke troškove energije i odgovornost vlasnika kao ključne prepreke, dok regulatorni zahtjevi i težnja organizacijskim i tržišnim prednostima dijele treće mjesto. Hrvatski MSP-ovi percipiraju prepreke održivom prijelazu s većim intenzitetom u usporedbi s njihovim europskim kolegama. Glavne prepreke uključuju nedostatak održivih financija, nedostatak jasnog zakonodavnog okvira, nedostatak javnih poticaja te nedostatak ekonomskih i financijskih resursa.
“Kako bi se održivi prijelaz dogodio, trebamo pridobiti tvrtke koje još nisu prihvatile ili oklijevaju prihvatiti taj prijelaz. Da bismo to postigli, moramo raditi na preprekama s kojima se još suočavaju ove tvrtke te objasniti koristi koje ostvaruju MSP-ovi koji prihvate održivost kao jedno od svojih temeljnih načela”, poručio je rekao je Manlio de Silvio, profesor i istraživač poslovne škole SDA Bocconi.
Benefiti koje hrvatski MSP-ovi percipiraju zbog usvajanja strukturiranijih pristupa održivosti slični su onima njihovih europskih kolega, iako su zabilježene male razlike u intenzitetu. Europski MSP-ovi snažno pozivaju na podršku u svojoj tranziciji putem različitih institucionalnih i tržišnih inicijativa. Hrvatski MSP-ovi pokazuju sličan osjećaj hitnosti kao i njihovi europski kolege, iako su zabilježene manje razlike u intenzitetu.
Primjerice, 86 posto hrvatskih tvrtki koje su usvojile strukturiraniji pristup održivosti izvještava o pozitivnim rezultatima u pogledu utjecaja na okoliš, 84 posto je poboljšalo zadovoljstvo zaposlenika, 76 posto je povećalo zadovoljstvo kupaca i steklo konkurentske prednosti (utjecaj na prihode), a 68 posto je povećalo svoju učinkovitost (utjecaj na troškove).
“Kako bismo pridobili nesigurne i oklijevajuće MSP-ove, moramo objasniti poslovni slučaj za održivost i uvjeriti ih da održivost nije samo trošak, već investicija s pozitivnim povratom”, rekao je de Silvio.
Iako se osjećaju više pogođenima posljednjim globalnim krizama od drugih europskih MSP-ova, hrvatske tvrtke prioritetno traže nacionalne ili međunarodne subvencije za financiranje zelene tranzicije, porezne olakšice za promociju održivih proizvoda ili usluga, povoljnije uvjete kreditiranja te obrazovanje, izgradnju kapaciteta i prijenos kompetencija.
Na europskoj razini, od 2020. je zabilježen porast broja malih i srednjih poduzeća (MSP-ova) koja su usvojila ESG pristup, a istovremeno se i broj MSP-ova koji ne pokazuju interes za bilo kakvu ESG strategiju udvostručio. Unatoč tome, usvajanje ESG pristupa ostaje stabilno, čak i tijekom izazovnog razdoblja 2022.-2023. Prepreke za usvajanje ESG pristupa i dalje su visoke i povećale su se od prošle godine. Postotak europskih MSP-ova koji percipiraju značajne prepreke koje ometaju njihov održivi prijelaz povećao se u različitim domenama, uključujući nedostatak institucionalne podrške, nedostatak jasnog zakonodavnog okvira te nedostatak ekonomskih resursa.
Bijela knjiga potvrđuje da MSP-ovi koji su usvojili ESG pristup ostvaruju koristi u svim domenama, što pokazuje povećanje u odnosu na već pozitivne rezultate istraživanja iz prošle godine. MSP-ovi u sektorima industrije i građevine formalizirani ESG pristup prihvatili su u većoj mjeri nego oni u sektorima usluga i trgovine.
Generali Grupa pokrenula je stratešku inicijativu SME EnterPRIZE s ciljem promicanja kulture održivosti među europskim malim i srednjim poduzećima. Drugu godinu zaredom Generali je organizirao natječaj SME EnterPRIZE u Hrvatskoj, ove godine u partnerstvu s Privrednom bankom Zagreb i Udrugom Glas Poduzetnika, te nagradnim fondom od gotovo 19 tisuća eura.
Pobjednik ovogodišnjeg natječaja za održivost SME EnterPRIZE u Hrvatskoj je Socijalna zadruga Humana Nova, eko društveno poduzeće iz Čakovca, koje u svoje radne procese uključuje osobe s invaliditetom i društveno isključene skupine te traži inovativna i održiva rješenja za njihovo zapošljavanje. Ostali laureati u kategoriji Zajednica su Hedona d.o.o. iz Križevaca, osnovana s ciljem zapošljavanja osoba s invaliditetom u proizvodnji ručno rađenih čokolada i pralina, dok je u kategoriji Okoliš prvo mjesto osvojila tvrtka Magic Forest d.o.o. iz Grubišnog Polja zbog Projekta O2, usmjerenog na zaštitu šuma kroz društveno potaknutu sadnju stabala na degradiranim područjima.
Drugo mjesto u kategoriji Okoliš zauzela je tvrtka Sobočan d.o.o. iz Murskog Središća, jedna od rijetkih proizvodnih kompanija u Hrvatskoj koja gotovo 70 posto svojih potreba za energijom u proizvodnji zadovoljava iz sunčeve energije i aktivno provodi kampanju sadnje drveća. Svi nagrađeni sudjelovat će na međunarodnom događaju Generali SME EnterPRIZE, koji će se održati 28. studenoga u Bruxellesu.
>>Humana Nova razvija digitalnu platformu za prodaju poduzećima
>>Hedona u križevačkom tehnološkom parku otvorila novi pogon