Projekti Invisible Zagreb, Clear Coast i Service4You dobitnici su nagrade Social Impact Award 2019 za Hrvatsku, priznanja koje se dodjeljuje studentima i mladim poduzetnicima za društveno utjecajno poduzetništvo. Pobjednici natječaja proglašeni su na svečanosti koja je u utorak održana u prostorima Zagrebačkog inovacijskog centra na Velesajmu.
Nagradni paket za svaki pobjednički tim obuhvaća novčanu nagradu u iznosu od 10.000 kuna, mentorsko savjetovanje te besplatno sudjelovanje predstavnika tima na međunarodnoj Social Impact Award 2019 konferenciji koja će se početkom prosinca održati u Kijevu.
Invisible Zagreb
Invisible Zagreb je prva edukacijska tura u Zagrebu i Hrvatskoj koju vode bivši i sadašnji beskućnici. Svojim nekonvencionalnim pristupom, polaznicima nudi mogućnost da se informiraju o problematici ekstremnog siromaštva ali i doprinesu njenom rješavanju donacijama samim vodičima. Tura je atipična zbog sadržaja koji se pokazuje i komunicira – to nisu popularne turističke znamenitosti, već nevidljive stvari koje su ljudi prestali primjećivati poput ruševina, koševa za smeće, zapuštenih parkova…
Polaznici tako saznaju kako je lako postati beskućnikom, kako preživjeti i kako je teško izvući se iz takve situacije. Tura postoji godinu dana, a u tom periodu napravljeno je više od 130 tura na kojima je bilo više od 1000 domaćih i stranih polaznika. S obzirom na to da tura ima edukacijski karakter ture, ostvarena je suradnja s velikim brojem škola koje dovode svoje učenike u sklopu izvan nastavnih aktivnosti, ali i s poduzećima koja vode svoje zaposlenike na team-buildinge.
Clear Cost
Clear Coast je mobilna aplikacija za lociranje i dojavu te prosljeđivanje informacija nadležnim službama za zbrinjavanje divljih odlagališta otpada te onečišćenja mora i priobalnog područja. Dijeljenjem putem društvenih mreža potiče se mogućnost samoorganizacije u prikupljanju otpada te se time vrši pritisak na službe nadležne za zbrinjavanje otpada.
Aplikacija potiče razvoj ekološke svijesti i odgovornosti korisnika te samoorganiziranosti djelovanja na moru i priobalnom području. Povećana pozornost povezana s dojavom i prikupljanjem otpada onečišćenog mora i priobalja može i mora utjecati na smanjenje prisutnosti mikroplastike u ugroženoj morskoj fauni, u čitavom morskom ekosustavu te u čovjeku kao krajnjem konzumentu u hranidbenom lancu. Prikupljanje i dijeljenje informacija povezanih s velikim porastom nautičkog prometa, ponajviše kruzera, kao i teretnog prometa, može smanjiti i/ili spriječiti daljnji rast zagađenja mora i obale kojeg takav promet uzrokuje.
Service4you
Service4you je mjesto gdje ljudi istražuju svoje vještine i zadovoljavaju svoje potrebe. Ideja je razviti platformu koja bi povezivala ljude koji imaju određene vještine s ljudima koji su u potrazi za takvim uslugama. Cilj je stvoriti zajednicu amatera koji su strastveni oko svojih vještina i eventualno ih motivirati da postanu pravi poduzetnici.
Uz tri nagrade o kojima je odlučivao žiri, projektu Finaktivci dodijeljena je nagrada publike u iznosu od 10.000 kuna. Za najbolji projekt po izboru javnosti glasalo se putem interneta.
Finaktivci i Wireless Coffe Gadget
Finaktivci je projekt iza kojeg stoji društveno poduzeće Prospirit kojem je cilj baviti se educiranjem djece predškolske dobi o financijama i učiti ih kako od malih nogu pametno koristiti novac. Financijska pismenost je nešto što se ne uči u školi, a u svijetu velikih promjena ona je od presudne važnosti. Istraživanja pokazuju da je edukaciju o financijama idealno započeti već u četvrtoj godini života. Pomoću edukativnih tečajeva svako dijete naučit će cijeniti plaću svojih roditelja, naučit će što je novac i kako od tog novca stvoriti još novca.
Peti projekt u finalu, koji je ovoga puta ostao bez nagrade, je Wireless Coffe Gadget. Riječ je o jednostavnom uređaju koji je namijenjen programerima studentima, gamerima i svima onima koji vole da im vruća pića ostanu topla i nakon nekoliko sati. Ideja je usmjerena na štednju energije koju trošimo na zagrijavanje kave, čaja I sličnih napitaka. Osim što će učiniti da svaki gutljaj kave bude vruć kao onaj prvi, uređaj pomaže da se riješite stresa i obnovite sretne vibracije, poručuju autori.
Program za mlade u dobi 14 do 30 godina
Social Impact Award je program usmjeren je na mlade u dobi od 14 do 30 godina koji žele pridonijeti promjenama u društvu i biti dio razvoja društvenog poduzetništva u svijetu. Program je pokrenut 2009. od strane Impact Hub Vienna, u partnerstvu sa Zakladom Erste i Vienna University of Economics and Business. Provodi se u više od 20 zemalja Europe, Azije i Afrike te obuhvaća više od 8000 studenata i mladih godišnje.
Social Impact Award Hrvatska se kao licencirani nacionalni program provodio od 2014. do 2016. godine. Ove godine ponovno ga je pokrenula ACT Grupa, zajednica društvenih poduzetnika i potporna organizacija za razvoj društvenog/impact poduzetništva u Hrvatskoj i regiji srednje i istočne Europe.
Za sudjelovanje u ovogodišnjem programu mogli su se prijaviti studenti i mladi s poduzetničkim idejama koje rješavaju društvene ili ekološke probleme. Na radionicama poslovnog planiranja koje su u sklopu programa organizirane u Zagrebu, Osijeku i Splitu sudjelovalo je 158 mladih.
Promocije po fakultetima u šest gradova
“U veljači i ožujku smo promovirali program na fakultetima u šest gradova: zagrebačkom Vernu, na ekonomskim fakultetima u Splitu, Osijeku i Rijeci, na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu te na Međimurskom veleučilištu u Čakovcu. Fokusirali smo se na studente jer njima je potreban vjetar u leđa, da vide da postoje takvi programi”, rekla je Renata Glad, nacionalna koordinatorica programa SIA.
“Željeli smo vidjeti jesu li studenti zainteresirani, pokazati im kakve mogućnosti se nude, što od programa mogu dobiti, pokazati im što je društveno poduzetništvo i podučiti ih kako pokrenuti poslovanje, kako učiti na greškama I kako promijeniti greške u nešto dobro. Mnogi mladi oklijevaju zato što misle da nemaju dovoljno dobre ideje. Kroz prezentaciji smo im htjeli dati podršku, pokazati im da ako imaju ideju, trebaju krenuti. Važno je učiniti taj prvi korak”, tumači Renata.
Nakon toga održan je početni sastanak, kick-off event, te pet radionica u Splitu, Osijeku i Zagrebu. Održan je i regionalni Bootcamp u Skoplju.
Nakon radionica krenule su prijave i u svibnju su odabrani projekti koji će sudjelovati u inkubatorskom programu. Inkubatorski program trajao je tri mjeseca -počeo je u lipnju, završen je u rujnu. Timovi su sudjelovali na radionicama i radili s mentorima. Učili su kako razviti ideju, kako postaviti poslovni model, kako mjeriti i upravljati društvenim utjecajem, kako prikupiti sredstva, kako upravljati timom i projektom… Do rujna su razvili ideju na razinu da je mogu predstaviti žiriju.
>>Kako je ProPuh povezao visoku kulturu s marginama hrvatskog društva
>>Adventures of Eco: Računalna igra koja razvija ekološku pismenost djece
Prezentacija pred žirijem, sastavljenim od iskusnih (društvenih) poduzetnika, predavača na fakultetima, poslovnih savjetnika i predstavnika partnera programa. “Bilo je treme i nervoze, ali svi timovi su odlično obavili zadatak”, kaže Renata.
Pohvale mentorima
“Zahvalio bih se cijeloj svojoj ekipi, Finoaktivcima. I hvala ACT-u koji je ponovo pokrenuo i otkrio nam program Social Impact Award Hrvatska”, rekao je Matija Topličanec, predsjednik Prospirita, društvenog poduzeća osnovanog prije sedam mjeseci koje stoji iza projekta Finaktivci.
“Otprilike u isto doba kada smo se mi sastali kao udruga odnosno društveno poduzeće, zaprimane su prijave i mi smo to iskoristili. Prijavili smo se u veljači, a u svibnju su nas pozvali u inkubacijski program. Sam program je fenomenalan: tri mjeseca mentorstva sa stručnim ljudima iz područja od razvoja poslovnih modela do istraživanja ciljanih skupina. Osobno me najviše dojmilo kada smo pričali o vodstvu. Spomenuo bih i put u Skoplje gdje smo imali zajedničku radionicu s natjecateljima iz cijele regije. To je bila prilika da se međusobno povežemo, mladi ljudi iz regije na kojima je budućnost. Živimo u svijetu koji zahtijeva otvorenost, a to je smisao programa SIA – da se umrežavamo”, dodao je Matija.
Na fakultetima nedostaje edukacija iz poduzetništva
“Prijavili smo se kako bismo vidjeli koliko ozbiljno nas ljudi shvaćaju. I ova nagrada je veliki korak koji nas potiče da idemo dalje”, rekao je Michael Wolf iz tima koji stoji iza projekta Clear Coast i Wireless Coffe Gadget. “Cijeli program je jako dobro organiziran. Puno smo naučili i ispeglali smo pogreške koje smo napravili u startu. Mentori su kvalitetni stručnjaci i osobe. Drago mi je da smo imali priliku učiti od takvih ljudi. Mnoge stvari ni ne možeš naučiti ako nisi na nekom ovakvom inkubatorskom ili akceleratorskom programu.”
“Ja studiram na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu gdje nemam priliku susresti se s ovakvim poduzetničkim temama. Naučio sam mnogo ekonomskih izraza i metoda koje na fakultetu ne bih mogao naučiti. Znam softversku i hardversku stranu, poznajem razvoj, ali ne znam ništa o poslovnom planu i mnogim drugim stvarima koje ti trebaju kad kreneš u poduzetništvo”, dodao je njegov timski kolega Filip Lozić.
Teo Petričević: Budite hrabri!
Teo Petričević, direktor ACT Grupe, istaknuo je da pojedinci koji izgrade snažan vrijednosni sustav imaju moć kreirati velike društvene promjene. “Drago mi je da smo i u ovom programu imali nekoliko timova koji su se prepoznali u tom okviru stvaranja društvenih promjena.”
“Budite hrabri! Budite ono što jeste! Idite naprijed, pa i glavom kroz zid! Budite svoji! Probajte zajedno raditi te male korake, pružite podršku jedni drugima, nastojte koristiti podršku koju vam daje ekosustav. I probajte pozitivno i proaktivno koračati u budućnost, ne osvrćite se puno na prošlost”, poručio je Petričević sudionicima programa.
“Cijeli proces kroz koji ćete prolaziti imat će puno uspona i padova, ali ta vrijednosna osnova dovoljna je da prebrodite sve izazove i prepreke koji vas čekaju u životu i poduzetničkom svijetu. Samim time što ste pokrenuli projekte, ostavili ste trag u svojoj lokalnoj zajednici i u ekosustavu koji naši partneri i mi sustavno gradimo”, zaključio je Petričević.